תיק הרצח של עורך הדין יורם חכם, חוזר אל קדמת הבמה לאחר שביחידה הארצית למאבק בפשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלה"ב 433 במשטרה, ביקש לאחרונה צוות החקירה את כל ההקלטות מדיונים שהתקיימו בבית המשפט בתיק אחר בעברו של העבריין אסי אבוטבול



יודגש כי תיק חקירת הרצח של עורך הדין חכם מעסיק את חוקרי היאחב"ל מאז 2008 עת התפוצץ מטען חבלה ברכב הג'יפ שבו נסע בתל אביב. עורך הדין חכם, אחד מבכירי עורכי הדין הפליליים בארץ באותם ימים וייצג את אבוטבול בתיק שבו הורשע במסגרת עבירות של ניהול ועמידה בראש ארגון פשיעה. חכם נסע ברכבו בשעות הערב המוקדמות ותוך כדי נסיעה התפוצץ מטען רב עוצמה שגרם למותו.



התיק נותר פתוח ובכל רגע נתון שבו התקבל מידע, עלה פרט חדש או נמצאה ראיה לכאורה למידע ישן שלא הבשיל בשעתו, עסקו במשטרה בתיק של חכם והקפידו להאריך את צו איסור הפרסום שהוצע בזמנו. 


מעצר אסי אבוטבול, ארכיון. צילום: אלוני מור
מעצר אסי אבוטבול, ארכיון. צילום: אלוני מור


ברחוב הפלילי ובקרב חוקרי משטרה עלו מספר אפשרויות הנוגעות לשהותו של מי שרצה במותו של עורך הדין חכם. אחת הדמויות היתה זו של אבוטבול שעל פי הטענה נקלע לוויכוח עם פרקליטו עקב חוב כספי לכאורה, חוב אותו הכחיש ראש ארגון הפשיעה. ברקע עלתה גם טענה לנסיבות אישיות שהיה בהן כדי שאבוטבול ירצה לכאורה במותו של עורך הדין חכם. הטענות השונות נבחנו ונחקרו על ידי המשטרה אולם אף אחת מהן לא הבשילה לכדי כתב אישום נגד האסיר אבוטבול. בין לבין עלתה גם השערה לפיה ניהל עורך הדין חכם רומן עם רעיית אוליגרך, כשאותו איש עסקים עמד לכאורה מאחורי הפיצוץ שהסעיר את המדינה. גם טענה זו לא הובילה לידי ראיות ממשיות.

עתה מסתבר כי תיק חכם מקבל שוב עדיפות בקרב חוקרי היאחב"ל שבוחנים את ההקלטות מדיונים שהתקיימו בבית המשפט המחוזי מרכז בעניין תיק אחר, תיק ישן הקשור לאבוטבול. לא מן הנמנע כי החקירות הסבוכות בפרשת 512 הובילה לכתבי אישום חמורים נגד ארגוני פשיעה גדולים וכן עדי מדינה שנקשרו לאותה פרשות הובילו לפרטים ולמידע שדרש את בחינת אותן הקלטות מהתיק הישן. גורם במשטרה ציין היום כי "התיק של עורך הדין חכם חי ובועט כל הזמן כאשר כל מידע נבחן ברצינות רבה. זהו תיק רווי אתגרים עבור צוות החקירה ולכן לא הייתה מעולם כוונה לסגור או להניח את התיק בו קיפח את חייו עורך הדין חכם".