אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נפתחו הערב (ראשון) בטקס שנערך בבית "יד לבנים" בירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם והרבנים הראשיים לישראל. המדינה תתייחד בשורת טקסים ואירועים עם זכרם של 23,544 חללי מערכות ישראל, משנת 1860 (השנה שבה הוקמה משכנות שאננים בירושלים - השכונה הראשונה מחוץ לחומות העיר העתיקה). בשנה האחרונה נוספו 60 חללים למניין הנופלים ועוד 37 נכי צה"ל שנפטרו והוכרו כחללים.



בשעה 20:00 נשמעה צפירת דומיה בת דקה ולאחריה החל טקס הדלקת נר הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל גדי איזנקוט.



ראשון הדוברים בטקס היה נשיא המדינה ראובן ריבלין. "על משכבי בלילות ביקשתי את שאהבה נפשי,ביקשתיו – ולא מצאתיו. פעם, כשהייתי קטן,הם, הנופלים, היו הגדולים. בני השכבה הבוגרת, המדריכים שהערצנו. אחר כך הם נפלו בני גילי. חברים קרובים שלנו, מהכיתה, מהשכבה", אמר הנשיא, "מדי פעם, שבו ושלחו לנו חברינו תזכורת כואבת, כשנפלו במילואים, במלחמת ששת הימים, בהתשה, ובמלחמת יום הכיפורים. הבאנו לעולם ילדים, והנופלים כבר בגיל ילדינו".



עוד אמר הנשיא כי "בכותל הדמעות והתקוות הזה, הערב, חמישים שנים לשחרור ירושלים, אנחנו זוכרים: החירות שלנו קדושה, קדושה וקשה. אנחנו יודעים, יש מחיר לקיום שלנו כאן, לחירות שלנו. יש מחיר, ואנחנו ביראה ובאימה, נכונים לשלם אותו". הוא הוסיף: "משפחות יקרות, אנחנו חיים את הזכות,
אתן שילמתן את המחיר. את מחיר חירותנו הנקנית בדם".

לדבריו, המחיר הנורא של הקיום שלנו כאן, מטיל עלינו חובה, לדאוג ביום ובלילה, לעשות הכל, הכל, כדי לעמוד במשימה: ראשית,להבטיח את ביטחון אזרחינו, את בטחון מדינת ישראל. שנית, לעשות כל שביכולתנו כדי להבטיח את שלום חיילינו בביצוע משימתם. "אסור לנו לשכוח: אנחנו נופלים יחד,
וקמים יחד", הוסיף.

חיילים רחבת הטקס. צילום: מרק ישראל סלם


איזנקוט: "נוסיף לפעול למען נעדרנו, ולהשיבם הביתה"

הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט אמר בטקס: "אנו מרכינים ראשנו לזכר לוחמינו שיצאו למשימותיהם מתוך מחויבות אישית ולאומית לחייהם של אזרחי ישראל, שפעלו בתושייה, בקור רוח ובגבורה עילאית וקיפחו חייהם למעננו. נרכין ראש ונזכור את בניו ובנותיו של עם ישראל, שפעלו באומץ לב ובמסירות-אין-קץ עד כלות כוחותיהם".

הוא המשיך ופנה לבני המשפחות השכולות. "תעצומות הנפש שאתם מפגינים הן מושא הערכה, ומעניקות לנו כוח רב. הקשר שלכם עם צה"ל הוא מימוש ההבטחה שלנו לרעינו הנופלים - להתייצב לצדכם תמיד", הסביר, "אנחנו, שצעדנו איתם ברגעים הקשים ביותר, מרגישים בחסרונם, והלב נצבט מהמחשבה על מי שיכלו להיות היום, ועל הגבהים שיכלו להגיע אליהם".
 
איזנקוט הוסיף: "למענם אנו ממשיכים לשאת את הלפיד, ללחום בעוז ולהגן בנחישות, כי במותם ציוו לנו את החיים. אנו מְרימים ראשנו אל הארץ הזאת, שעל שלומה אנו אמונים, בביטחון, בגאוות השירות, מתוך עוז וְעָנָווָה וּתחושת אחריות. אנחנו מקווים כי נִהיֶה רְאויים לְזִכרם וּלְקוֹרְבָּנָם, ומתפללים: 'וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ'".
 
הרמטכ"ל ציין "מבקש לשׂאת היום, כבכול ימות השנה, תפילת החלמה לפצועינו, ולהבטיח להמשיך ללוות אותם לאורך המסע המאתגר שהם צועדים בו. נבטיח כי נוסיף לפעול למען נעדרינו, ולהשיבָם הביתה". לדבריו, זוהי חובתנו כצבא העם, צבא ההגנה לְישראל. "מחר יונפו בְּגאון רִבבוֹת דגלים לכבוד יום העצמאות למדינה שעליה מָסרוּ יָקירנו את נפשם", הוסיף, "אומנם שירת חייהם נגדעה באיבה, אך הודות להם, נוכל להגיד מחר בלב שלם ובראש מורם: מנגינתו של עם ישראל לא תיפסק, עם ישראל חי".