ה-16 במאי



"מצב הכן הוכרז הבוקר בצבא המצרי", בישרה הכותרת הראשית של גיליון "מעריב" למחרת יום העצמאות ה־19. "קבוצה של קצינים ירדנים עמדה על חומת העיר העתיקה וצפתה במצעד צה"ל", נכתב מתחת לצילום היחיד בעמוד הפותח של הגיליון. למצעד, אז סממן מרכזי ואהוב לעצמאות הישראלית, הוקדש עמוד צילומים שלם. התייחסות צנועה יותר הייתה לדברי המשורר אברהם שלונסקי, חתן פרס ישראל לספרות, שהגדיר את הפרס "לא כמתן שכר אלא כמתן עול".



העיתון מסקר את פסטיבל הזמר והפזמון לשנת תשכ"ז, שנערך בבנייני האומה במוצאי יום העצמאות והוליד פזמון חדש מאת נעמי שמר, "ירושלים של זהב", בביצועה המרטיט של שולי נתן. בתוך כמה שבועות הוא יהפוך לכמעט המנון לאומי.



מה עוד סיפר לנו גיליון 16 במאי? התיאטרון הלאומי הבימה ליהטט בין לא פחות מחמש הצגות: "אותלו", "האדמה הזאת", "טנגו", "חינניות הסתיו" ו"העונה הבוערת"; בתיאטרון גיורא גודיק הוצג המחזמר "קזבלן" בכיכובו של יהורם גאון; בתיאטרון "זווית" עלה המחזה "מותו של סוכן"; רות סגל ועודד תאומי כיכבו בהצגת "פיגמליון" בתיאטרון חיפה; גילה אלמגור ויוסי בנאי כיכבו בהצגת "הכלה וצייד הפרפרים" בתיאטרון בימות; ושלישיית הגשש החיור יצאה בתוכנית "סינמה גשש".



מודעות הבידור הבטיחו בין השאר תוכנית חדשה של "חופשה על הקרח" באצטדיון יד אליהו. בסינרמה הוקרן "יאנג צה הגועש" בכיכוב סטיב מקווין. בקולנוע תל אביב צפו בפול ניומן ב"הומברה", ואילו קולנוע הוד הציג את "הצנחנים באים, האנגלים באים", סרטם של לואי דה פינס ובורביל, שעליו נאמר שעשה קופות נאות יותר מ"דוקטור ז'יוואגו".



בספורט, "כרעם ביום בהיר" נפל ניפויו של מוטל'ה שפיגלר מנבחרת הכדורגל שהתכנסה לקראת משחק נגד סקוטלנד, לאחר שהגיע באיחור למחנה האימונים. מנכ"ל דואר ישראל, ישעיהו לביא, הבטיח שרובוט אלקטרוני יעסוק במיון המכתבים ויונהג צופן במקום מען. הרובוט מעולם לא הגיע.



מודעות הפרסומת הבטיחו מכל טוב. "תן לנו שבוע מזמנך - ונוסיף שנה לחייך", הצהירה חברת הספנות היוונית גריק ליין. "תן לנו את דירתך!", קראה מודעה אחרת לתושבי צפון תל אביב, תמורת דירה כפרית בקיראון - "רובע המגורים המפואר".




17 במאי 



"מצרים תובעת מכוח החירום של האו"ם לסגת מגבול ישראל", הייתה הכותרת הראשית. עוד בחדשות: משפחת בן־הרוש מקריית בנימין חגגה ברית מילה לילדה ה־20 (!), שנולד ערב יום העצמאות. מנהל מחלקת היולדות בבית החולים רמב"ם בחיפה פנה בקריאה להעניק למשפחה הפורייה מכונת כביסה ואביזרים שונים ל"הקלת הטיפול בילד". הרבה ענייני מזג אוויר: שיטפון ביום קיץ בנגב. מכוניות נתקעו בדרך לאילת. ברד כבד בגליל. נזקים לתבואה. נטולת שפיגלר, ישראל הפסידה 2-1 לסקוטלנד.



הייצור בקריית הפלדה ירד ב־50% בגלל שביתות וחיכוכים במפעל. "למה אין לנו עבודה? למה שולחים את כל העובדים החדשים לעבודות־דחק?", מצוטט אחד ממשתתפי כנס עולים שנערך בהבימה, על רקע כרזות בנוסח "ושבו בנים לגבולם". "לא הכל קל, אבל הקושי הוא קושי יהודי", אמרה ביידיש הנואמת המרכזית בכנס, מזכירת מפא"י גולדה מאיר, והוסיפה - "לא הכל נעשה בארץ. יש עוד מדבר ואבנים; יש עוד הרבה מה לעשות".



כותרות מעריב. צילום: ארכיון מעריב
כותרות מעריב. צילום: ארכיון מעריב



ש"י עגנון יצא בשליחות האוניברסיטה העברית לארה"ב, שם הוענקו לו תוארי כבוד, ואילו הכנר בן ה־18 פנחס צוקרמן חלק זכייה בתחרות לוינריט בניו יורק עם הכנרת קיונג ווהא צ'ונג. שחקני "בימת השחקנים" בירכו את עמיתם עודד קוטלר לרגל זכייתו בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, על השתתפותו בסרט "שלושה ימים וילד".



נהריה קראה לנישאים בל"ג בעומר לחגוג בתחומה את "שבוע הדבש המסורתי". אם יהיה להם מספיק כסף, חברת נדל"ן הציעה רכישת וילה בסביון בהנחה גדולה - רק שליש במזומנים והיתר במשכנתא לא צמודה. ללא ספק, הזדמנות שלא תחזור. עוד כותרת באותו עמוד: "חיסול שדה דב - שירות דב לתיירות לאילת ולצפון הארץ". חלפו 50 שנה, שדה דב עדיין עומד באותו מקום.




18 במאי



"כוחות חלוץ מצריים הגיעו לגבול ישראל" היא הכותרת הראשית. "חיילות עונדות את סיכות צה"ל לגדודאים, שביקרו בבסיס אי שם במסגרת החגיגות לציון מלאת 50 שנה להקמת הגדוד העברי". "אשתי ואני מאושרים", הגיב מנהיג נטורי קרתא, הרב עמרם בלוי, על ידיעות בדבר משבר בנישואיו לגיורת רות בן־דוד. הורגש מחסור בסוגים שונים של חגורות בטיחות למכוניות.




19 במאי



הכותרת הראשית מבשרת כי "סיני הוכרז כאזור סגור לגורמים זרים; הוטלו הגבלות על תנועת כוח החירום". נשיא המדינה זלמן שזר המריא לביקור של שלושה שבועות בקנדה, באיסלנד ובסקוטלנד. המשורר אברהם שלונסקי בראיון לרפאל בשן: "אינני יכול להיות שווה נפש לסתימת המעיינות הרוחניים של בני עמנו (בברית המועצות - יב"א)".




21 במאי



כותרת יום א' בישרה על פניית נשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון לראש ממשלת ברה"מ אלכסיי קוסיגין לפעול למען הרגעת הרוחות במזרח התיכון. סוריה פתחה בגיוס מילואים. תיירים הקדימו את יציאתם מישראל, והיחידים שנוחתים בנמל התעופה בלוד הם עיתונאים וצלמים זרים. פיט סיגר, האיש והבנג'ו, הופיע לפני יהודים וערבים בהילטון. בירושלים נערכו לפתיחת קורס לצילום קולנוע וטלוויזיה. גיורא שפיגל ושמוליק רוזנטל שיחקו וסייעו לנבחרת כוכבי אסיה לנצח 1-4 את מלזיה, האסורה כיום לכניסת ישראלים.




22 במאי



"מעצמות המערב משדלות את או טאנט (מזכיר האו"ם) לבקר בישראל בעקבות מסעו למצרים" היא הכותרת הראשית. כוחות ימיים מצריים החלו לנוע לעבר הים האדום. ראש הממשלה אשכול בכנס הגדודאים באביחיל: "אנחנו בוטחים בצה"ל ויש לנו על מי לסמוך". סנדלר ששכל את ילדיו בשואה וחי מגמלה של 149 ל"י בחודש תרם את כל חסכונותיו, 3,000 ל"י, לרכישת נשק לצה"ל. בעמוד האחורי: "אין בהלת קניות בחנויות המזון; נפגעה חלקית חלוקת החלב".




23 במאי 



"נאצר סגר את מיצר טיראן", רעמה כותרת הגיליון, שבו בלט שייקה אופיר. כשנשאל בשובו מהופעות באולימפיה בפריז מדוע מיהר לחזור, השיב: "רק אנשים המרבים להסתובב בחו"ל חשים באותו רגש מוזר, המושך אותם לחזור ארצה".




24 במאי



הכותרת הראשית: "ארה"ב הודיעה למצרים שתתנגד לניסיון לחזור ולחסום את מיצרי ים סוף". שר המסחר והתעשייה זאב שרף מנסה להרגיע את העורף וטוען כי לא יורגש מחסור: "דאגנו להבטחת מלאי גדול של כל המצרכים החיוניים". בסמוך מודעה של תנובה המציעה גבינת "גליל" בטעם רוקפור. כוכבי המטרופוליטן אופרה, ריצ'רד טאקר ורוברטה פיטרס, התעלמו מקריאת השגרירות האמריקאית לאזרחי ארה"ב לעזוב.




25 במאי



רוחות המלחמה גוברות: "נכשלה שליחות או טאנט בקהיר", מבשרת הכותרת הראשית. תלמידי בתי ספר מתארגנים לעבודות חירום. מודעה: "נשות ישראל - מעבדות הלנה רובינשטיין עושות הכל כדי להמשיך בייצור, בשיווק וביצוא. חובתנו בימי חירום אלה לשמור על קור רוח. להמשיך בפעילות היומיומית ואפילו להגבירה. לא להיתפס למצבי רוח ולבהלה. שמרי על הופעתך, התאפרי, היראי יפה וחייכי".



להפגת המתח, שני מערבונים נאבקים ראש בראש בבתי הקולנוע: "שני ברנשים מטקסס", בכיכובם של דין מרטין ואלן דלון, מול "רינגו ואקדח הזהב", בכיכוב מרק דמון וולריה פבריצ'י, סרט שהבטיח "שליפה מהירה של אקדוחנים".




26 במאי



"היום הפגישה המכרעת אבן־ג'ונסון", הכריזה הכותרת הראשית. מעט מתחתיה נתן אלתרמן קורא לאחדות: "ממשלת חירום - הכרח עליון". ח"כ אליאס נחלה, נוצרי קתולי, קורא לערביי ישראל לגלות נאמנות. "החמציצים" - הצגות בכורה בבימוי נעמי פולני - עולות על הבמה. מודעה: "המתנה הנפלאה ביותר למורל - שמעון ישראלי שר שירי לוחמים".



כותרות מעריב מה-26 במאי 1967. צילום: ארכיון מעריב
כותרות מעריב מה-26 במאי 1967. צילום: ארכיון מעריב




28 במאי



ביום א' עבר העיתון למתכונת שמונה עמודים וכותרתו: "הממשלה שמעה דוח מפי אבן בישיבת לילה". כותרת נוספת: "כוחות ירדניים מתוגברים תפסו עמדות בגבול ישראל". במושב מירון, הרב מאיר זאב שטרן קרא לחסידיו לחפור שוחות בשבת, ועם טורייה בידו ציטט את הכהן הגדול - "שמע ישראל, היום אתם יוצאים נגד אויביכם". פועל בניין ערבי משפרעם העביר המחאה על סך 100 לירות לצורכי ביטחון. אמנים, בהם אורי זוהר, אפרים קישון וחנה מרון, הקדימו שובם מחו"ל והתייצבו למופעי בידור ביחידות צה"ל.




29 במאי



"הוחלט לתת שהות לנשיא ג'ונסון לממש ההבטחות שנתן לאבן", נכתב בראש העמוד הראשון. ועדת החירום של עיריית תל אביב קוראת לבעלי רכבים להכין צבע לצביעת פנסים ומפרסמת הנחיות מטעם מפקדת הג"א. חולקו אפודות ושתייה חמה לחיילים בצפון. דיווחים על מתח וחרדה בכפרי המשולש. צה"ל: תשולם מפרעה למשפחות חיילי המילואים. נהגים, כלי רכב ורופאים נקראו להתנדב בתל אביב. רוב נשות הדיפלומטים כבר עזבו את הארץ.


התיאטראות תיאמו הקמת חוליות בידור של שחקנים. ועדת הפעולה כללה את הבמאי שמואל בונים מהקאמרי, שרגא פרידמן מהבימה ושמואל עצמון מתיאטרון זווית. הפסנתרן דניאל ברנבוים וארוסתו, הצ'לנית ז'קלין דה פרה, באו להופיע בפני חיילים לצד נגינתם בקונצרט הפילהרמונית.



אריק לביא מופיע בפני מילואימניקים ב-27 במאי 1967. צילום: נחום גוטמן, לע"מ
אריק לביא מופיע בפני מילואימניקים ב-27 במאי 1967. צילום: נחום גוטמן, לע"מ




30 במאי



הכותרת מצטטת את ה"דיילי מייל" הבריטי: "מכינים כוח ימי של ארבע מעצמות לפריצת ההסגר המצרי במפרץ אילת". בנאומו בכנסת אשכול מבטיח כי "עומדים אנו על המשמר להדוף כל איום". ח"כ דוד בן־גוריון במסיבת עיתונאים: "התנהגותנו והנהגתנו יכריעו גורלנו". הברון אדמונד דה רוטשילד אסף שני מיליון דולר בערב אחד בפריז. מודעה של איגוד החיילים המשוחררים: "במסגרת השתתפותנו במאמץ היישוב מתבקשים מתנדבים לעזרת יישובי הספר בעלי המקצועות הבאים - כבאים, נהגים בעיקר של רכב כבד, שרברבים, מסגרים, מכונאים וחשמלאים". מודעה ממשלתית: "צו השעה! קנה איגרות חוב ממשלתיות, קנה איגרות פיתוח ברירה". משפחת רחמים מחיפה תרמה כיתה שלמה לצה"ל - תשעה בנים ובתם גויסו.




31 במאי



"קהיר: כוחות עיראקיים ינועו היום לירדן", מדווחת הכותרת הראשית. "ממשלה לאומית לשעת חירום, דרישת העם בציון", ועד עדת הספרדים בירושלים. נערים מכלא תל מונד חפרו שוחות באבן יהודה. שקי חול נמכרו לכל דורש, המחיר לצרכן: 65 אגורות. העיתון מדווח על חופה בחאקי בנתניה בין בעל חנות אופניים יוצא מרוקו לבין טכנאית בדואר יוצאת רומניה. החופה הוצבה על קומנדקר צבאי מקושט בפרחים. ארכיאולוגים מירושלים חפרו שוחות בדימונה. אברהם רות, לשעבר מאולפני הרצליה, נטל מכונת הקרנה ויצא להקרין בפני החיילים את הסרטים "הילד מעבר לרחוב" ו"מוישה ונטילטור". עיריית תל אביב העבירה מתנות לשריונאים.



מודעות: "ניתן להשיג שקים למקלטים אצל מ. גצלר"; "המועצה המקומית קריית גת, על עובדיה, פעיליה ומתנדביה, שולחת ברכה חמה לתושבי קריית גת, הממלאים את חובתם הלאומית אי שם"; "ללקוחותינו - הננו להודיע בזה כי יש בידינו מלאי מספיק של תה למשך חודשים מספר ואין כל מקום לדאגה או לאגירה", נמסר מתה ויסוצקי.




1 ביוני



"הממשלה החליטה הלילה להקים ועדה למו"מ עם רפ"י וגח"ל על ממשלת ליכוד". לצד הכותרת צילום של רבין בסיורו ביישובי הספר בצפון. עורכי הדין במחוז תל אביב הצטרפו לקריאה כי טובת העם מחייבת הקמת ממשלת חירום לאומית. כל חברי ה"הגנה" לשעבר בירושלים, שטרם קיבלו תפקיד, התבקשו להגיע לגימנסיה רחביה.



באום אל־פאחם התאספו עובדי המועצה המקומית והחליטו על תרומת שני ימי עבודה לביצור המדינה. נעצרו שני תושבי עכו שניסו לנצל את רוח ההתנדבות כדי לאסוף תרומות לעצמם. וגם "הודעה דחופה לחיילים! רפאל הלפרין מזמין את חיילי צה"ל למכון הלפרין ליד הסינרמה ללא תשלום. לרשותם גם מקלחות חמות". שמונה חוליות בידור לצה"ל הוקמו על ידי שחקני התיאטראות. חברת פורום פילם וקולנוע חן החליטו להגיש את הסרט "גבעה 24 אינה עונה" על מלחמת השחרור בהעתק חדש. נעמי שמר מצוטטת: "תודתי שלוחה מקרב לב לכל האנשים שכתבו אלי לרגל 'ירושלים של זהב', לרבות האלמונים".




2 ביוני



כותרת "מעריב" היא "הממשלה מתכנסת היום עם השרים החדשים" (משה דיין - שר הביטחון; מנחם בגין - שר ללא תיק). החשב הכללי הורה לבנקים לאפשר לנשות עובדי המדינה למשוך את משכורות בעליהן המגויסים. עוד נמסר: "לכל המשרתים במילואים ולמעסיקיהם - חיילי מילואים שהחלו שירותם מ־18 במאי זכאים לתשלום מאוצר המדינה, שיבוצע באמצעות צה"ל".



מודעה: "האיש ש"סחב" את מכוניתי ולא ידע כנראה שאני חייל וזקוק מאוד למכוניתי דווקא בימים אלה - מכונית 'ציטרואן' כחולה עם גג לבן ועם כיסוי ברזנט קטן. אנא, עזרו לי למוצאה".



הוועד למען החייל ביקש מהציבור להמשיך באיסוף עוגות טריות ויבשות, ספרי כיס ללא כריכות, ממתקים, סכיני גילוח וכן משחקים - דומינו, דמקה, שש־בש ושחמט. במדור "ספרא וסיפא - במרחק של טלפון בלבד", סיפור מאת מיכה לינדנשטראוס בן ה־30. עדיין לא היה מאוחר להרחיב אופקים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים הודיעה על הרצאת ש. שקד על מגמות איזוטריות בדת הזורואסטרית.




4 ביוני



המלחמה בשער, על פי הכותרת הראשית: "פוחתים הסיכויים לפתרון בדרך דיפלומטית; מאמצי ממשלת ארה"ב הגיעו לקיפאון". רבין, שביקר אתמול את יחידות המילואים בירושלים, הרשה לילדי הבירה לבקר אצל הוריהם המגויסים. אייבי נתן הודיע שהוא שוקל לטוס לקהיר עם מטוס ה"אוסטר" החד־מושבי שלו. טלוויזיה כללית תופעל בישראל תוך זמן קצר; תשתמש לפי הרשאה מיוחדת במתקני הטלוויזיה הלימודית ובמשדריה. בישראל כ־50 אלף מקלטי טלוויזיה, המכוונים לתחנות הערביות. נכה מלחמת העולם השנייה משה זלמן ויתר על שלושה חודשי תגמולים לטובת המאמץ המלחמתי.



מודעה אחת מברכת את יגאל אלון על ויתורו על מועמדותו לתפקיד שר הביטחון: "ליגאל אלון - הדוגמה והמופת לאחריות לאומית, כל הכבוד, חבריך־פקודיך בפלמ"ח". 25 אזרחים ערבים מנצרת עבדו בהקמת ביצורים במשמר העמק, כשבראשם סגן ראש העיר, ח"כ עבדול־עזיז זועבי, שגם השתתף בכנס יהודי־ערבי בעירו. מברק מהתאחדות האיכרים נשלח להתאחדויות בעולם: "חקלאי ישראל עזבו בתיהם, נטלו נשקם והתייצבו בחזיתות מגן על חייהם, ביתם ואדמתם. האויב כבר שלח אש בשדות היישובים בגבול עזה החשוף. כאיכרים אל איכרים אנו קוראים לכם להרים קולכם נגד מציתי מלחמה ולמען השלום".



הוצאת עם עובד מקדמת ספר חדש בשיתוף מגן דוד אדום: "כעת, צריך להימצא בידי כל איש, בכל בית, בכל בית ספר, בכל בית חרושת ובידי כל נוהג רכב ספרו של ד"ר אריה אלוטין, 'עזרה ראשונה לכל'". כלבו שלום משווק את צורכי השעה: בד מלמלה להדבקת שמשות - 1.80 ל"י למטר רץ; טרנזיסטור - 33 ל"י; דיסקית זיהוי לילדי בתי ספר - 2 ל"י; תיק עזרה ראשונה - 8.90 ל"י; חבילות שי מגוונות לחיילים - 10 ל"י כולל משלוח.




5 ביוני



"קרבות אוויר ושריון בגבול. כוחות צה"ל נכנסו למערכה נגד כוח מצרי שנע לעבר ישראל", הלמה הכותרת הראשית, שבצדדיה הופיעו צילומי רבין ודיין. המלחמה פרצה, וכל השאר הפך משני.