שביתת האסירים הפלסטיניים ממשיכה להיות בראש סדר העדיפויות של נציבות שירות בתי הסוהר, שם עוקבים בדריכות אחרי מצבם של האסירים. יחד עם זאת, מנסים בשב"ס גם לקעקע את אמינות השביתה, ומנסים להציגה כפוליטית וכזאת שבאה להציג את טובתם האישית של מספר אסירים, וכי לא מדובר במאבק כולל או צודק. 

אחד ממנהיגי השביתה, מרואן ברגותי, כשל במזימתו בפעם השנייה. פעמיים במהלך הימים האחרונים תועד ברגותי כשהוא אוכל בתאו בתוך תא השירותים. בפעם הראשונה ב-27 באפריל אכל ברגותי שתי עוגיות, ובפעם השנייה, ב-5.5 תועד בתאו כשהוא אוכל טורטית. מיד לאחר מכן ניסה ברגותי להעלים ראיות, השליך את נייר העטיפה לתוך האסלה ופעם אחר פעם הוריד את המים בניסיון להעלים את דבר המעשה. בשני המקרים, בחלוף זמן קצר, תועד ברגותי כשהוא אוכל מלח המספיק לכושר עמידה של כ-8 שעות ללא תזונה. 
על פי ההערכה, את החטיפים הניחו אנשי שב"ס כפיתיון להוכיח כי ברגותי אינו שובת רעב מתוך מניעים לשיפור תנאי האסירים הביטחוניים אלא משיקולים אחרים, כפי שהתבטא השר לבטחון פנים גלעד ארדן. בדיוק כפי שעשה ברגותי, כששלח את המחבלים לבצע מעשי טרור, ולאחר מכן התעלם מהם, הפעם הוא ריכז את האסירים, התסיס אותם והסית אותם לשבות. בזמן אמת, במחשכים, הרשה לעצמו להפר את השביתה ולהשביע את רעבונו בהסתר. מדובר בשביתה פוליטית ללא שום דבר אחר. היא נוגעת אך ורק למעמדו הפוליטי של ברגותי, בין אם זה בתוך הכלא ובין אם זה באש"פ מול אבו מאזן. ברגותי מתחפש למנדלה ומציג עצמו כמי שדואג לאחרים אולם בזמן אמת כושל. 

מדובר בכלא קישון בו שוהה ברגותי. עכשיו נזכיר כי שביתת האסירים הביטחוניים התחילה ב-17 באפריל, כאשר בתחילת הדרך עמד מספרם של האסירים הביטחוניים השובתים רעב על למעלה מ-1100 אסירים, בשיאה הגיע מספרם ל-1314 ועתה עומד מספרם על 894 אסירים. ראש האגף האסירים בשב"ס, אשר ועקנין, אמר "בהובלת השר לביטחון פנים נוידו יותר מ-350 אסירים ביטחוניים ומדובר באחת הסנקציות שהכי מפריעות לאסיר".

"עשינו מאמץ רציני לחסום את השימוש הסלולרי, הגברנו את החיפושים בתאים של האסירים. חשוב לציין כי מראשית השביתה הצלחנו לתפוס הסלקות של מלח וסיגריות. על זה אט אט הצלחנו להתגבר. אנחנו ערוכים לתת מענה רפואי בשיתוף ובהובלת השר, בשיתוף עם משרד הבריאות והצבא, וכבר היום נפתחו שלושה מרכזי בריאות והוצבו שתי ניידות נת"ן. האחת במחנה נתן והשני בכלא נפחא". 
נדגיש כי בבתי הכלא שוהים כ-6200 אסירים ביטחוניים, פחות משליש מהם הינם אסירי פת"ח שפתחו בשביתה. 612 אסירים מתוכם הפסיקו את השביתה במהלכה. כ-80 מהאסירים הביטחוניים הינם אסירי דאעש, ולדעת גורמים בכירים בשב"ס, מדובר בנתון שהולך ומתעצם. 719 אסירים מוגדרים ככאלה שביצעו טרור יחידים.
בשב"ס למדו מהאירועים הרבים במהלך השנים, ובתקופה האחרונה בפרט, ולאחר איסור שחל על חברי כנסת לבקר אסירים ביטחוניים, מטפל עתה השר לביטחון פנים בצמצום הביקורים של עורכי דין בתאים של האסירים הביטחוניים תוך העברת חפצים ומידע וכל דבר אחר. נציין כי לאחרונה הורשע עורך דין של הרשות הפלסטינית, שביקר אסיר ביטחוני ונידון לשבע וחצי שנות מאסר.

השר לביטחון פנים ארדן הבהיר כי "השביתה הזו לא תוביל להישגים. היא תגרום בדיוק את ההפך הגמור. אנחנו נפעל במסגרת החוק לטיפול בביקור עורכי הדין בתאי מחבלים. הגברנו את תקופת הסנקציות שאנו מחילים על מפירי משמעת. אם עד היום הטלת סנקציה הייתה מסתיימת עם הפסקת הפרת המשמעת מצידו של האסיר הביטחוני, מעתה אסיר ביטחוני שמפר הוראה חוקית או משמעת לרבות שביתות מהסוג האמור, צפוי לעונשים והטלת סנקציות שיימשכו גם אחרי סיום הפרת המשמעת.
"מדובר בשלילת הזכויות בציוד חשמלי בתאו, וכן אם מדובר בהטלת קנסות המוצמדים למדד ומוכפל עד כפי שלושה. במהלך פעילות אנשי המודיעין של השב"ס, הם הצליחו ללמוד מהתנהגותו הנלוזה והמופקרת של ברגותי, שברגעי אמת זונח את האסירים אותם הוא ניצל ומנצל לצרכיו האישיים". 

כזכור, רק בשבוע שעבר, במסגרת דיון פנימי שהתקיים בכנסת, הועלתה האפשרות לפיה ישראל תייבא רופאים מחו"ל במקרה שבו אסירים ביטחוניים השובתים רעב, יסרבו לקבל תזונה וטיפול רפואי מרופאים ישראליים. השר ארדן, כך נודע, התייחס לנושא במסגרת היערכות של גורמי הביטחון והרפואה לכל תרחיש בקרב האסירים שובתי הרעב.

כבר מראשית השביתה נערכו בשב"ס, בהנחיית השר לביטחון פנים, לטפל באסירים שובתי הרעב בעת הצורך ועתה, לאחר שהשביתה נמשכת, החליט משרד הבריאות להגדיל את הסיוע עבור שירותי מד"א בעיקר בעת חירום. לצורך כך אישר המשרד העברת ציוד רפואי מצה"ל ומגורמים נוספים לרבות מד"א והם הוצבו באותם בתי הסוהר. משום שמרבית האסירים שוהים במתקנים בדרום הארץ, הוצבו בהתאם לכך כמויות ציוד רפואי מטפלי באותם מתקני כליאה.

עוד עולה, כי בשב"ס יעשו הכל כדי להימנע מהובלת אסירים שובתי רעב לבתי החולים האזרחיים וזאת על מנת שלא להוסיף על העומסים בבתי החולים מחד ולא להכביד על כוחות שב"ס שהיו אמורים ללוות את אותם אסירים, מאידך. רק במקרים חריגים יובלו האסירים מסורבי התזונה לבתי החולים.



נציבות שירות בתי הסוהר. צילום: אבשלום ששוני
נציבות שירות בתי הסוהר. צילום: אבשלום ששוני