שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון תקף את נשיא טורקיה טאיפ ארדואן בגל"צ בעקבות הצהרותיו האחרונות שכללו קריאה למוסלמים "למנוע את ייהוד ירושלים" והכרזה לפיה "ישראל רוצחת ילדים". לטענת יעלון, "רדואן הוא "אנטישמי שמנסה להקים אימפריה עות'מאנית על בסיס האידיאולוגיה של האחים המוסלמים". הוא הוסיף כי "יש לנו עסק עם אחד ממובילי הזרמים האסלאמיים שקוראים להגמוניה אזורית, וכזה המתחרה עם האיראנים. יש פה אתגר למדינת ישראל ולעולם המערבי".



"הסכם הפיוס עם טורקיה נחתם כשהייתי בממשלה", סיפר יעלון, שהוסיף: "אני הובלתי את המו"מ עם הטורקים וארדואן התעקש על כל מיני דברים. לא שלטתי על כל מרכיבי ההסכם, אבל אחד הדברים שעדיין נמשך מאז הוא התארחותה של מפקדת החמאס באיסטנבול. לצערי, אחד הדברים שאצלנו שכחו הוא שלמרות שנאמר למשפחות גולדין ושאול שיהיה הסכם לגבי בניהם, זה נשכח. למעשה, ברגע האחרון המשפחות העלו את זה, ולאחר מכן ארדואן התראיין והוא לא ידע בכלל על מה מדובר. זו גם הייתה טעות שלנו שלא העלינו את הנושא מוקדם יותר".



ארדואן. "אנטישמי שמעוניין להקים אימפריה עות'מאנית על בסיס אידיאולוגיית האחים המוסלמים. צילום: רויטרס
ארדואן. "אנטישמי שמעוניין להקים אימפריה עות'מאנית על בסיס אידיאולוגיית האחים המוסלמים. צילום: רויטרס



כמו כן, הוא קרא לממשלה להפגין עוצמה למול הצהרות מסוג זה ששחרר הנשיא הטורקי: "אני לא חושב שצריך להכריז מלחמה על טורקיה, אבל כבוד לאומי הוא נכס אסטרטגי במזרח התיכון. כשמשדרים חולשה במו"מ זה בעייתי. אני חושב שאנחנו צריכים להיות יותר קשוחים בעניינים האלה. יש עניין של אינטרסים ויש לנו מספר מנופים. בעניין הזה כדאי לחשוב על הכבוד הלאומי שלנו".



מלבד זאת, בדומה להתבטאויות ששחרר כבר בעבר, גם הפעם לא היסס מי שהכריז לאחרונה על שובו לפוליטיקה בבואו להעביר ביקורת על התנהלות הממשלה מול התקשורת: "בממשלה יש כאלה שחושבים שהממשלה צריכה לשלוט בתקשורת. זו לא דמוקרטיה. התקשורת צריכה לעשות חשבון נפש איך נוצר מצב שבו היא נפגעת לאורך תקופה כה ארוכה. יש פה אובססיה לשליטה בתקשורת והיא מאוד מסוכנת בדמוקרטיה".



בתוך כך, יעלון הוא לא הראשון שתקף את המנהיג הטורקי, כאשר לפניו הייתה זו שרת התרבות מירי רגב שטענה כי "זה לא סוד שארדואן פועל נגד מדינת ישראל, וגם הכחיש שואה בעבר, ומנסה להחזיר לטורקיה תפקיד היסטורי כממלכה, בכל מה שקשור לדת האסלאם. יש לו אמירות קשות מאוד נגדנו".