בצל הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, מנצלים גורמים חרדים את הימצאותם של עשרות אלפי בני אדם, רבים מהם חרדים, על מנת להפיץ חוברת בשם "לשכת האפסים" ובה טיפים לבחורי ישיבות חרדים כיצד להתחמק משירות צבאי בצה"ל. בנוסף, מחברי החוברת משווים את המאבחנים בלשכות הגיוס ל"מאבחנים" שביצעו את הסלקציה בשערי מחנה המוות אושוויץ.



בחוברת, שכותרתה "לשכת האפסים" – הדרכה מעשית לבן הישיבה, נזר הבריאה ותפארתה, הנקלע בסערת התקופה ללשכת האפסים" ניתנים "כל המידע – כל הסודות-דרכי התמודדות" כדי להשתמט משירות צבאי. ב"חלק המעשי" של החוברת המהודרת נכתב: "תזכור. אין הרבה שעות בחיים שיכולים לחרוץ את גורלך למשך שנים ארוכות".



"בשעה הקרובה בוחנים כל חיוך וכל משפט שלך כדי לתת לך אבחון קטלני, בדומה ל’מאבחנים’ בשערי מחנות המוות של אושוויץ שבחנו את מצבו של כל נער, כל שינוי קל שבקלים יכול לקבוע את גורלך למות רח"ל".



מחברי החוברת מסבירים כי על פי החוק כל בחור מתייצב התייצבות ראשונה בלשכה באזור מגוריו במדור המיועד לכלל האוכלוסייה. "ההמתנה במדור זה נמשכת שעות ארוכות בחדר גדול עם כלל המתייצבים, טלוויזיה ואווירה חילונית לחלוטין. המטרה היא שאולי בכל זאת נסיכי ממלכת התורה יואילו להפנות מבט אל הסחי והמיאוס של זבובי המוות".



הפסקה המשווה בין מאבחני צה"ל למבצעי הסלקציה באושוויץ. מתוך החוברת "לשכת האפסים"
הפסקה המשווה בין מאבחני צה"ל למבצעי הסלקציה באושוויץ. מתוך החוברת "לשכת האפסים"



עוד נאמר בחוברת כי "תהליך ההתייצבות עצמו כולל מבחנים, ראיון הנמשך בין 20 דקות לשעה, בדרך כלל מול חיילת, כשמטרת הראיון היא לקבוע לך דיאגנוזה, לייצר עליך פרופיל, על האופי הנפשי שלך, רגשי, חרדתי, רציני, ישיבתי, זורם או רחובי.



"לכן לא משנה כמה את מוצלח, שנון, מבריק, בעל ידע מקיף בתחומי התאמצות מגוונים. בראיון הזה אתה משתדל לדעת את המינימום שכל בחור ישיבה יודע, לדבר פחות מזה ובכובד ראש", ממליצים מחברי החוברת.



לגבי זהותם של מחברי החוברת נאמר: "חוברת זו נערכה, הודפסה והופצה על ידי אנשים פרטיים שאינם רוצים להחריש בראותם את הקודש ומנסים להציל את נפשות ישראל ממלתעות הצבא, כדעת כל גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחט"א".



בחוברת טלפונים של "מרכזי הצלה מסכנת הגיוס" ושל צוות מקצועי העומד הכן לעזרת בחור הישבה בכל שעה. כמו כן מופיעה בחוברת מודעה מטעם "אגודים בצרה – מוקד התפילות עבור אלו שהסתבכו עם הצבא".