המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (רביעי) כי נפתחה חקירה פלילית שתבדוק את זיהום הירקון במשך השנים.  "בשל הזרמת שפכים גולמיים ללא היתר לנחל הירקון, המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פתחה בחקירה פלילית נגד איגוד ערים דרום שרון מזרחי. המשטרה הירוקה שיגרה זימון ראשון לחקירה בנושא ובהתאם לממצאים יוחלט על זימון מעורבים נוספים", כך נמסר מהמשרד.



במשרד להגנת הסביבה הבהירו עוד שבשל הזרמות שפכים גולמיים מתמשכות ממאסף השפכים של איגוד ערים דרום שרון, המזהמות לטענתו את אגן נחל הירקון, המשטרה הירוקה קנסה ותקנוס את התאגיד בסכום מקסימלי לפי החוק של 6,000 שקל על כל יום שבו מוזרם ביוב. "מדובר בנושא סביבתי חמור המסכן את הציבור ואת הבריאות והמשרד להגנת הסביבה רואה זאת בחומרה", נאמר. בתוך כך, דיירים המתגוררים בתל אביב בסמיכות לירקון יזמו עצומת מחאה לנוכח הזיהום המתמשך בנחל.


 


"לירקון מוזרם ביוב גולמי, ללא כל טיפול, בכמויות הולכות וגדלות, דבר המחריף את הזיהום ואת הנזק הקשה שנגרם לנחל ולסביבתו", כך התריע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, במכתב חריף ששיגר לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, בעקבות הזיהום המתמשך בנחל הירקון ומטרדי היתושים וריחות הצחנה שהוא יוצר."הגיעו מים עד נפש", טוען חולדאי ודורש מאלקין להתערב לאלתר ולפעול להפסקת הזרמת שפכים מיישובים בדרום השרון, ללא טיפול ראוי במכון לטיהור שפכים בדרום השרון.



ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. צילום: תומר נויברג, פלאש 90



"במשך שנים אנו ברשות נחל הירקון, שאני יושב ראש המועצה שלה, מתריעים על הזיהום הקשה הנגרם לנחל וסביבתו מהשפכים והקולחים המוזרמים ללא טיפול ראוי במכון טיהור השפכים", ציין חולדאי, "לצערי, הזיהום והמפגעים הקשים – לא רק שאינם נפסקים, אלא הולכים ומחריפים ונראה שאין מי שלוקח אחריות ופועל נמרצות שהנדרש יבוצע בזמן ובאיכות הראויה", אמר ראש העיר במכתבו



לדבריו, "שדרוג מכון טיהור השפכים התעכב ונגרר במשך שנים בין הרשויות השונות וגם כעת, כשכבר יצא לדרך, נראה כי הוא מבוצע בעצלתיים. כל זאת כאשר באותה תקופה נוספו אל המכון המיושן עוד ועוד שפכים מיישובים רבים בסביבה – פי ארבע מהקיבולת המתוכננת - וגרמו לקריסתו"



"אנו ברשות הנחל עומדים חסרי אונים מול התנהלות מזיקה זו, שאינה בשליטתנו, ורואים כיצד ההישגים הרבים שלנו בטיהור הירקון והעבודה הקשה והסיזיפית שהושקעה על ידי כל השותפים לשם כך, יורדים לטמיון", ציין עוד חולדאי,  "רשות הנחל מובילה כבר למעלה מעשור את תכנית 'גאולת הירקון', שהינה תכנית כוללת, אשר גובתה בהחלטת ממשלה, לטיהור מי הירקון. התכנית וההשקעה הרבה הפכו את הנחל ממפגע ומקור לזיהום למקום של איכות חיים וסביבה שאפילו בעלי החיים שבעבר נטשו אותו חזרו אליו. אבל לצערי, בכל יום שעובר, אנו נסוגים לאחור וחוזרים לתופעות קשות של תמותת דגים, מפגעי ריחות ויתושים, שכבר היו נחלת העבר בירקון ואשר פוגעים באיכות החיים של הציבור הרחב".



איגוד ערים דרום השרון המזרחי לביוב, המאגד את הרשויות טירה טייבה, כוכב יאיר וצור יגאל בדרום השרון: "בהתאם להנחיית משרדי הממשלה מטפל כיום מתקן טיהור השפכים בכמות שפכים הגדולה פי 4 מהכמות שתוכננה מלכתחילה".



מהאיגוד הוסיפו: "בשל ההיקף העצום של השפכים המועברים למתקן הטיהור שמקורן בין היתר בקלקיליה וחבלה מהרשות הפלסטינית, וכן בשל הרכב השפכים מרשויות אלה, שאינן מבצעות הליך קדם טיפול בצורה הראויה, נגרמו סתימות בקו ההולכה הדרומי המוביל מתקן הטיהור וכושר ההולכה קטן בשיעור של כ-50 עד 60 אחוז".בהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה ורשות המים, מבצע האיגוד בימים אלה ניקוי ושטיפה של קו ההולכה העולמי וזאת כחלק מתנאי צו ההרשאה לביצוע הגלשת קולחין. עבודות הניקוי מתבצעות במקטעים". באיגוד ציינו כי העבודות לשדרוג מכון טיהור השפכים בארץ מתבצעות במאה שלושים מיליון שקלים צפויות להסתיים במהלך 2017.