כפי שנחשף הבוקר (חמישי) בגל"צ, דיקן מדעי הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים החליט שלא להשמיע את המנון המדינה "התקווה" בטקס הענקת התעודות למוסמכי הפקולטה למדעי הרוח שיערך הערב. לפי גורמים באוניברסיטה, הדבר נעשה כדי לא לפגוע בסטודנטים מהחברה הערבית, בדיוק כפי שקרה בשנה שעברה.



 ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לביטול שירת ההמנון ותקף: "ההחלטה בפקולטה למדעי הרוח של האוניברסיטה העברית היא מבישה. זה שיא של התרפסות, ההיפך מגאווה לאומית. אנחנו גאים במדינה שלנו, בדגל שלנו, בהמנון שלנו, וזה רק מחזק את דעתי להעביר את חוק הלאום שאנחנו מובילים, כדי לעגן בחוק את הסמלים הלאומיים שהם כל כך יקרים לנו". 


בתגובה לצעד של האוניברסיטה שוחח שר החינוך ויושב ראש המל״ג, נפתלי בנט, עם נשיא המוסד, פרופסור מנחם בן ששון. בשיחה הובהר שבכל טקס ממלכתי שיתקיים באוניברסיטה ינוגן ההמנון ושר החינוך הדגיש כי גם בטקסים שאינם ממלכתיים, השיקול אם לשיר את התקווה לא יכול להיות מושפע משיקול פגיעה ברגשות שהרי אחד מסמליה של מדינת ישראל לא מהווה פגיעה כלשהי. 
 

עוד הבהיר השר בנט לנשיא כי האוניברסיטה העברית היא מוסד ציבורי של מדינת ישראל, היא לא מוסד פרטי וגוף ציבורי ראוי שיכבד את המדינה שעומדת מאחוריו. חופש אקדמי משמעותו לא פגיעה בערכי המדינה. בתום השיחה פרופסור בן ששון התחייב לוודא שההמנון ינוגן בטקסים הממלכתיים ובנוסף לכך לבדוק את האירוע הנקודתי עם הדיקן למדעי הרוח.

אירועי שנאה למדינת ישראל בקמפוסים

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג התייחס לתקרית: " אנו מברכים שבעקבות החשיפה של פעילי "אם תרצו" המערכת הפוליטית  מתגייסת לעצור את האיוולת באוניברסיטה. בשבועות האחרונים אנו עדים למספר רב של אירועי שנאה למדינת ישראל בקמפוסים במימון ואישור המוסדות. איסור הנפת דגל ישראל וציון יום הקמת מדינת ישראל כיום אבל עברו ללא התייחסות של המל"ג, שר האוצר ושר החינוך".
 
פלג הדגיש כי: "אנו דורשים משר החינוך נפתלי בנט לגלות מעורבות רבה יותר באקדמיה הישראלית בכדי שאירועים אלו לא ימשיכו ויקצינו אף יותר. יש להוציא הנחייה ברורה שמחייבת מוסדות אקדמיה הזכאים למימון ציבורי לשיר את ההמנון בכל טקס חלוקת תארים".
 
ברשת הגולשים החלו להגיב להחלטה ואחד מהם כתב: "אתם לא גאים בהיותכם אוניברסיטה עברית? אולי תנגנו את המנון פלסטין במקום התקווה בטקס הסיום. תתביישו לכם". ח״כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), התייחסה גם היא להחלטת האוניברסיטה ומסרה כי "כבוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, אני קוראת לנשיא לוודא שהתקווה אכן תושר. מדובר בהחלטה סרת טעם שלא ברור כיצד התקבלה ובעצם הצד השני של חוק הלאום, חוק הדגל וחוקים אחרים. לא ברור לי כיצד נתקבלה ההחלטה אבל זה לא יכול להיות הפתרון למסר של כבוד לציבור הערבי באוניברסיטה - עם כל החשיבות שיש למתיחת הגשרים בין המגזרים השונים".
 
מהאוניברסיטה העברית נמסר כי "לא קיימת הוראת חוק ו/או הנחיה של המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לשירת הימנונים בטקסים אקדמיים, אי לכך אין שום בסיס לכל טענה מול האוניברסיטה העברית בנושא. בטקסים ממלכתיים באוניברסיטה העברית - שירת ההמנון מנוגנת כמקובל. בטקסים אקדמיים אין מחויבות לנגן את ההמנון".