הנשיא דונלד טראמפ מקדם משא ומתן ישיר בין הישראלים לפלסטינים במסגרת לוחות זמנים של בין שנה ל־16 חודשים, כך דיווח אתמול העיתון הלונדוני בשפה הערבית "אל־חיאת". על פי הדיווח, לא תהיה הפסקת בנייה בהתנחלויות במהלך המשא ומתן. דיפלומטים מערביים מסרו לעיתון כי המו"מ יתקיים במתכונת חדשה, ובה יהיו האמריקאים מעורבים ישירות בשיחות. טראמפ, כך נטען, לא נתן ערבויות לפלסטינים להפסקת הבנייה, אבל הבטיח: "לא יהיו פרויקטים ענקיים בהתנחלויות".



גורם פלסטיני בכיר אמר ל"אל־חיאת" כי במהלך פגישתם בבית הלבן, ביקש יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מטראמפ להתחיל במו"מ על בסיס חדש, לפי לוחות זמניים מוסכמים, ולאפשר לפלסטינים חופש תנועה, השקעה ופעולה בשטחי C, המהווים 60% משטחי הגדה המערבית. הוא הזכיר את ההסכם שכמעט נחתם עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהסכים לדבריו על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ב־96% משטחי הגדה ועל חילופי שטחים בשיעור 6%, אך הצד הפלסטיני דרש שחילופי השטחים לא יעלו על 2%.
 
מקורות פלסטינים מסרו לסוכנות הידיעות הפלסטינית סמא כי טראמפ הסכים להעניק לפלסטינים 27 מיליון דולר למיזמים כלכליים. בימים הקרובים תגיע לוושינגטון משלחת פלסטינית רמת דרג, בראשות יועצו הכלכלי של אבו מאזן, מוחמד מוסטפא, כדי להציג את חבילת המיזמים הכלכליים שהרשות מקדמת.

לקראת הביקור פרסם הבית הלבן סרטון המתאר את המקומות שבהם צפוי הנשיא לבקר, כולל מפה של ישראל. במפה זו לא הופיעו שטחי יהודה ושומרון ורמת הגולן, דבר שעורר תרעומת רבה בימין. בצל חקירותיו מבית נחת טראמפ אתמול בסעודיה, שעות ספורות לאחר שיירט מערך ההגנה האווירי של צבא סעודיה טיל בליסטי ששיגרו מתימן המורדים החות'ים המקורבים לאיראן.

טראמפ ורעייתו מלניה  מגיעים לסעודיה. צילום: רויטרס
טראמפ ורעייתו מלניה מגיעים לסעודיה. צילום: רויטרס

 
את פניהם של טראמפ ורעייתו מלאניה קיבלו בריאד המלך סלמאן ופמלייתו. טראמפ והמלך נראו נינוחים יחדיו ושוחחו בתיווך מתורגמן. תזמורת צבאית של כלי נשיפה ניגנה במקום ושבעה מטוסים חגו מעל במבנה V, תוך שהם משאירים שבלים בצבעי אדום, לבן וכחול, כגוני דגל ארה"ב. לאחר מכן ישבו שני המנהיגים זה לצד זה במסוף התעופה ולגמו קפה.
 
לאחר סעודה מלכותית קיימו טראמפ והמלך שיחות פרטיות והשתתפו בטקס חתימה על הסכמים בין וושינגטון לריאד בסכום כולל של יותר מ־350 מיליארד דולר, כולל עסקה בסך 100 מיליארד דולר לרכישת נשק אמריקאי, מטוסים ומסוקים. ענקית הנפט הלאומית, סעודיה ארמקו, חתמה על עסקאות בהיקף 50 מיליארד דולר עם חברות אמריקאיות.
 
הערב צפוי טראמפ, לפני צאתו לישראל, לשאת בריאד נאום על המאבק באסלאם הקיצוני ובטרור העולמי. הוא גם ישתתף בפסגה עם מנהיגי המפרץ, כחלק משיתוף הפעולה בין ארה"ב לשש מדינות במפרץ, בעיקר בכל הקשור בבלימת המעורבות האיראנית במדינות הערביות באזור – סוריה, לבנון, עיראק ותימן. עם הנשק החדש שהממשל יספק לה סעודיה תהיה חזקה בהרבה מבחינה צבאית. בישראל הביעו אתמול דאגה מההתחמשות הזאת ותהו: "השלטון בסעודיה נחשב כיום למתון ופרו־מערבי וזה עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל. השאלה היא מי ישלוט בממלכה בעוד עשר או 20 שנים".

 
עיתוי רגיש
הביקור מתקיים בעיתוי רגיש בעיני טראמפ, ורבים רואים בו חלק ממאמץ להסיט את תשומת הלב מחקירת קשריו עם רוסיה בזמן הבחירות לנשיאות ומפרשת הדלפת המידע שהביאה לפיטוריו של ראש ה־FBI ג'יימס קומי בשבוע שעבר. לקראת ביקור טראמפ בישראל מתכוון ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא היום לאישור הקבינט שורת מחוות כלפי הפלסטינים. מדובר בשורת צעדים כלכליים הכוללים הקמת אזור תעשייה בתרקומיה ובג'לאמה, הקלות במעבר אלנבי, ובנייה פלסטינית בשטחי C. 
 
המחוות הכלכליות באות בהמשך לפגישה שקיים לפני כשבועיים השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי עם נציגים ירדנים ופלסטינים במפגש החצי־שנתי של המדינות התורמות בבריסל. בפגישה השתתף שליחו המיוחד של טראמפ לאזור, ג'ייסון גרינבלט,  שעמד על החשיבות של יוזמות כלכליות כחלק מההתקרבות בין הישראלים לפלסטינים. אחד הנושאים המרכזיים שעלו בבריסל היה מיזם תעלת הימים המשותף לישראל, לירדן ולפלסטינים. ישראל וירדן שרויות במחלוקת באשר למחיר שישלמו הפלסטינים בעבור כל מטר מים מעוקב.
 
בעקבות הפגישה בבריסל הציע הנגבי לשר האוצר משה כחלון להיפגש עם עמיתו הפלסטיני שוקי בשארה, כדי לדיון בקידום מיזמים כלכליים משותפים. הפגישה אכן נערכה ברביעי שעבר, והסיכומים שהושגו בה יוצגו היום בישיבת הממשלה.