המשרד להגנת הסביבה דיווח הבוקר (רביעי), כפי שדווח השבוע לראשונה בערוץ 10, כי ברבעון הראשון של 2017 נמכרו כ-55 מיליון שקיות ניילון על ידי רשתות השיווק הגדולות לעומת הרבעון הרביעי לשנת 2016 שבו דווח על יותר מ-280 מיליון שקיות שנרכשו על ידי הרשתות לחלוקה. מדובר בהפחתה של יותר מ-80%, ומעיד על הצלחת יישום החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017.  



במשרד להגנת הסביבה מציינים, כי הרשתות דיווחו על ירידה בחלוקת שקיות ניילון שנעה בין 80% ל-90%, למעט שתי רשתות שדיווחו על הפחתות הנמוכות מ-55%.



עם זאת, היום נודע כי מתוך 22 רשתות החייבות בהוראות החוק, רק 15 דיווחו על הנתונים והם אלה שמתפרסמים. שבע רשתות אחרות טרם דיווחו על הנתונים למשרד להגנת הסביבה שהודיע כי ימצה עמן את הדין על שלא דווחו על פי החוק או באופן חסר וכפועל יוצא לא הפקידו היטל לקרן לשמירת הניקיון ואף עולה החשד כי לא שלמו את מרכיב המע"מ כחוק. מאחר שטרם מוצו ההליכים נגד מפרי החוק, זהותם טרם התפרסמה.



יוזם החוק, השר לשעבר להגנת הסביבה וכיום מתמודד על ראשות מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), אומר: "לפני כשלוש שנים הגיעו אלי פעילים סביבתיים והראו לי את הנזק הגדול שגורמות שקיות הניילון שמזהמות את האדמה שלנו במטמנות ענק (דבר שעולה כסף לציבור), מטנפות את החופים שלנו ואף הורגות בעלי חיים במים וביבשה. היום, חצי שנה בלבד אחרי החלת החוק, אפשר לומר בפה מלא: השינוי הגיע. ירידה מדהימה של 80% בצריכת שקיות היא לא פחות ממהפכה. זו גאווה ישראלית".



השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין (הליכוד), אומר כי הנתונים מראים הצלחה גורפת ברמה בינלאומית: "80% הוא היעד של האיחוד האירופי לשנת 2020. אני גאה בציבור הישראלי שהפנים את החשיבות ושינה את ההתנהגות בקופות המרכולים. תרם לכך הצעד שביצענו של תמיכה של 11 מיליון ש"ח עבור חלוקת סלים רב פעמיים בימים הראשונים לכניסת החוק לתוקף, ואנחנו מאמינים כי הציבור יירתם למהלכים נוספים".



הרבעון הראשון של 2017 הוא הראשון ליישום החוק ומכירת שקיות נשיאה חד פעמיות ברשתות השיווק הגדולות בסך 10 אגור לשקית, כולל מע"מ מינימום. ההיטל מופקד בקרן לשמירת הניקיון למטרות שנקבעו בחוק וביניהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב פעמיים, חינוך והסברה להטמעת מטרות החוק וביצוע פעולות ניקיון.