ועדת ההיגוי לצמצום הקשירות של מתמודדי נפש בבתי החולים הפסיכיאטרים בישראל, בראשות ד"ר בועז לב, הגישה היום (שני) את הדוח המסכם למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימנטוב. הוועדה החליטה לצמצם למינימום ההכרחי – וכמעט בכלל לא – את כמות הקשירות (הגבלה מכנית) בטווח הארוך, כפי שקורה בעולם המערבי. על פי המלצות הוועדה, הקשירות יימשכו רק במקרי קיצון של אנשים שעלולים לסכן את עצמם או את סביבתם ובשום פנים ואופן לא כאמצעי ענישה.



הוועדה אמרה כי יש לדאוג לטיפול המבוסס על כבוד המטופל כאדם, הכלתו והבנת צרכיו. מנכ"ל משרד הבריאות הבטיח שלצורך השינוי, מערכת הבריאות הפסיכיאטרית תתוגבר בכוח אדם וישופרו התשתיות.



ד"ר לב אמר במסיבת העיתונאים בה הוצגו ההמלצות, כי "אנחנו מדברים על תופעת שמבטאת קצה קרחון. המערכת עברה הרבה מהפכות ואנחנו בשלים למהפכה הבאה שתקרב את הפסיכיאטריה לקדמת הבמה מהחצר האחורית לסלון. צמצום ההגבלות מתחיל בראש ובראשונה בשינוי תפיסתי והנחלתו לאנשי המקצוע, ומנהיגות בנושא היא חשובה. את השינוי התפיסתי אנחנו צריכים לתרגם לפרוצדורות ולנהלים ברורים שיהוו מסגרת ברורה להתנהלות. זה כמובן מחייב משאבים ובינוי מתאים - להתאים את הסביבה למטופל, ואנחנו נמשיך לעקוב אחרי יישומה של התכנית". 

לדברי המנכ"ל בר סימנטוב, "העבודה של הוועדה היא דברי אמת והיא תשמש כמצפן ומורה דרך לשנים הקרובות. אני מודה למשפחות של המטופלים, לעמותות ולארגונים על הנכונות שלהם לעלות את הנושא לסדר הציבורי. אני מודה למנהלי בתי החולים שהם המנהיגים של המערכת. 

כזכור, לפני שנה ושבוע הוקמה הוועדה לאחר שהתקשורת חשפה מקרה של בחורה שנקשרה במשך ימים ארוכים בבית חולים, מה שהביא למצוקה קשה לה ולמשפחתה ולמחאה, שהתפתחה למחאה חברתית אגרסיבית כנגד הקשירות.

ד"ר טל ברגמן-לוי, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, אמרה ל"מעריב אונליין כי "יש לתת את הדעת על מתן תנאים הולמים לצוותים שעובדים במערכת בריאות הנפש. גם כך קשה לגייס כוח אדם למערכת הפסיכיאטרית, לכן יש להבטיח במיוחד את ביטחונם האישי". היא יש תקדימים בעולם למדינות שהצליחו לשפר משמעותית את מערכת בריאות הנפש, ובראשן בריטניה.