כ-200 בני אדם הפגינו הערב (שבת) במרחק של כמה מאות מטרים מבית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה, בקריאה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לפרשיות השחיתות בהן הוא נחקר, וזאת בניגוד להחלטת בג"ץ שלא לאפשר הפגנות בסמוך לבתי עובדי ציבור. בנוסף לאזרחים המפגינים, חברי כנסת ממפלגת מרצ ומפלגת העבודה הצטרפו להפגנה.



בשלב מסוים החלו המפגינים לצעוד בכיכר גורן תוך שהם מעכבים את תנועת המכוניות במקום, כמו כן המשטרה חסמה את רחוב מייזנר, בו גר היועמ"ש כדי למנוע ממפגינים להגיע אליו. מני נפתלי, שהורחק מההפגנה בצו בית המשפט מפגין גם הוא בצומת קריית אונו. 



עורך הדין דוד אדרי, אחד ממארגני ההפגנה קרא לציבור לצאת לרחובות ולהפגין: "זאת לא ההפגנה של 2011, לא תהיה פה שביתת שבת, אך אנחנו בעלי המשפחות ולכן אנחנו מבקשים מכולכם להביא כמה שיותר אנשים. לא נפסיק עד שהשחיתות הזאת תיעלם מהמדינה, אנחנו נמצאים בסדום ועמורה. אין מערכת כמו שצריך, המנהל הציבורי כולו נגוע בשחיתות אם לא נבוא לכאן להפגין לא נוכל להביא את השינוי".




חבר הכנסת עומר בר לב (המחנה הציוני) בהפגנה, צילום: אלון חכמון
חבר הכנסת עומר בר לב (המחנה הציוני) בהפגנה, צילום: אלון חכמון



 


חברי הכנסת הגיעו בניגוד להנחיות היועץ המשפטי


יו"ר מרצ זהבה גלאון שנמצאת במקום אמרה בהפגנה כי: "ההמונים שהגיעו לפה, היום באים לומר לראש הממשלה בנימין נתניהו שהאשים אותם בניסיונות פוטש נגדו שהוא מוכן לעשות כדי למנוע חקירות, כדי למנוע את מיצוי הדין איתו, ומאות האנשים שכאן חרדים לגורלה של הדמוקרטיה לזכות הבסיסית של חופש ההפגנה וחופש הביטוי ואומרים בעצם לכל גורמי האכיפה ולברוטליות המשטרתית ולשופט שאישר מעצר, אנחנו כאן, לא נסכים למסמוס החקירות, מותר להפגין נגד היועמ"ש וכל השאר שיחפשו אותנו".



ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הוסיפה כי "הניסיונות של נתניהו לייצר דה-לגיטמציה ולצייר את ההפגנות כפוטש מצביעה על הפחד שלו מהתעוררות אזרחית לגיטימית. חופש המחאה היא זכות יסוד של כלל האזרחים במדינה דמוקרטית ואנחנו לא ניתן לאף אחד לצמצם אותה. אנחנו כאן הערב עם המפגינים והמפגינים שמבקשים צדק במדינתנו. לא ניתן למשטרה להמשיך ולזרוע פחד באלימות, מעצרים וקנסות". גם חבר הכנסת עמר בר לב (העבודה) הגיע להפגנה ואמר כי "הימין מפריע ורוצה לשמוע רק את הצד שלו. אנחנו צריכים להגיע ולהפגין כדי להישמע".



לעומת זאת, לא כל תושבי העיר מרוצים מקיום ההפגנות ואזרחים רבים פנו למשטרה וטענו כי מדובר בהפרעה לחייהם. דורון קורן, חבר ועד השכונה בה מתקיימת ההפגנה, אמר: "אין לנו שום דבר נגד הדמוקרטיה, אנחנו לא מביעים עמדה נגד או בעד ההפגנה, אך אנחנו אומרים ש-27 שבועות רצופים של הפגנות בשכונה שלנו גורמות להפרות סדר ולפגיעה באיכות החיים, אנחנו פשוט קוראים למפגינים לצאת מהשכונה שלנו. תפגינו מול משרדו של מנדלבליט, מול בית ראש הממשלה, מול הכנסת, רק הניחו לשלווה של החיים שלנו, חמור מאוד שהמפגינים גם פוגעים בכבודם של התושבים הדתיים הרבים בשכונה, שכן הם מתחילים את ההפגנות כשעה לפני צאת השבת עם מגהפונים, אנחנו כוועד השכונה לא יכולים לאפשר להפגנות האלה להימשך". כמו כן זוג תושבי השכונה סיפרו שכאשר פנו אל המפגינים ושאלו מדוע הם מפריעים למנוחתם, ענו להם הנוכחים כי על תושבי השכונה "להתרגל להפגנות".



המשטרה התייצבה אל מול המפגינים כשלנקודה הגיע גם מפקד מרחב השרון ניצב שמעון לביא, והודיעה כי ההפגנה עצמה אינה חוקית, אך היא מאפשרת למפגינים להפגין ומכילה אותה, כמו כן נוכחות חברי הכנסת מנוגדת להנחיה שהוציא היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, שקבע כי למרות חסינותם של חברי הכנסת, נוכחותם בהפגנה לא חוקית אסורה.



התושבים מתלוננים - "הפרעה לשבת". צילום: אלון חכמון
התושבים מתלוננים - "הפרעה לשבת". צילום: אלון חכמון