מאז תוקן חוק העונשין המתייחס ליחסי מין אנאלים ואוראלים בין קטינים 17 שנים חלפו, ולמרות הזמן הרב שחלף, משרד החינוך לא שינה חוזר מנכ"ל בנושא התמודדות מערכת החינוך עם פגיעה מינית של תלמידים בתלמידים. אי העדכון הביא לכך שבהשתלמות בנושא כישורי חיים ומיניות נאמר ליועצים חינוכיים כי יחסי מין אוראלים ואנאלים בין קטינים, גם כאלה המתבצעים בהסכמה, אסורים על פי חוק העונשין, תשל"ז-1977 וכי במידה ויתקלו בדפוסי מין אלה בין קטינים, חלה עליהם חובת דיווח מידית להנהלת בית הספר, לפקידי הסעד לחוק הנוער ולמשטרה.



עוד נאמר במהלך ההשתלמות כי חובת הדיווח על סקס הטרוסקסואלי המתבצע בהסכמה וללא ניצול יחסי תלות ומרות, חלה עליהם רק אם לא מלאו לקטינים 16 שנים ובגילאי 14-16 מתקיימת חובת הדיווח רק אם הפרש הגילאים בין הקטינים עולה על שלוש שנים. הדברים נחשפו הבוקר (ראשון) בידיעות אחרונות, לאחר שעו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח שלחה מכתב בנושא למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב ובו ביקשה לתקן באופן מיידי את חוזר המנכ"ל.



"עד לתיקון החוזר יש לתקן את מערכי ההכשרה ליועצים חינוכיים"


במכתב נכתב כי "נבקשך כי עד לתיקון החוזר ייצאו בדחיפות הנחיות מתאימות למנהלי בתי הספר ולצוותים הטיפוליים במוסדות החינוך, המבהירות שלא חלה חובת דיווח על סקס אנאלי ואוראלי המתבצע בהסכמה בין קטינים וזאת למרות ההנחיות השגויות והמטעות המופיעות בחוזר המנכ"ל האמור. בהתאם, יש אף לתקן את מערכי ההכשרה ליועצים חינוכיים בנושא מיניות בין תלמידים".



"תמוה בעינינו כיצד נושא כה רגיש, הנוגע בליבת ההתפתחות, ההתבגרות והזהות של בנות ובני נוער, הוזנח במשרד החינוך קרוב לשני עשורים וכיצד דורות על דורות של יועצות ויועצים חינוכיים המשיכו וממשיכים להתחנך על התפיסה השגויה וההרסנית לפיה מין אנאלי ואוראלי, ובהתאם יחסי מין הומוסקסואלים, הם יחסים אסורים החבים באחריות פלילית", כתבה עו"ד חסין. "לכך יש פוטנציאל הרסני: העברת מסר לבני נוער כי סקס שאינו הטרוסקסואלי אינו נורמטיבי וכי משיכתם לדפוסי מין אחרים היא פסולה ואסורה".



"משרד החינוך חייב לתקן את הטעות"


מועצת התלמידים והנוער הארצית התייחסה לכך וגינתה הנחיה זו בתוקף. חנן יזדי, יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמר כי ״הפרסום המדובר הוא לא פחות ממביש, לא נשתוק לאור מצב בו תלמידים מסומנים על ידי גורמים ציבוריים אך ורק בגלל הנטיות המיניות שלהם. בימים בהם הבריונות כלפי בני נוער להט"בים גואה, פרסומים כאלה רק מוסיפים שמן למדורה, משרד החינוך חייב לתקן את הטעות ולהתאים את חוזר המנכ"ל לחקיקה הראשית".



חן אריאלי, יו״ר האגודה למען הלהט״ב בישראל, אמרה כי ״כשמדובר בחיי אדם אין מקום לטעויות, בוודאי שלא טעויות מטעם משרד החינוך. המרחב הציבורי בבתי הספר הוא מרחב רווי אלימות ולהט"בופוביה עבור בני ובנות נוער להט"בים, האחריות שלנו היא לוודא שלבני הנוער הללו יש כתובת מקצועית בתוך בתי הספר שתסייע להם ולא תחריף את תחושות הבלבול ואי השייכות. אנחנו קוראות למשרד החינוך לבטל לאלתר את הנוסח הישן ולהוציא מידית ללא ועדות או עיכובים נוסח מעודכן התואם את רוח שנת 2017 ועשוי להשפיע משמעותית על מסלול חייהם של להט"בים בבתי הספר ברחבי ישראל״.



תגובת משרד החינוך: "בניגוד לפרסומים, משרד החינוך לא פרסם כל הנחיה בעניין קיום יחסים חד מיניים. חוזר המנכ"ל של המשרד משנת 1999 מתייחס לחובת הדיווח במקרים של פגיעות מיניות. ההנחיות כתובות בלשון כללית ומגדירות פגיעות בקטינה וקטין כאחד. ההנחיות לא הגדירו או התמקדו באוכלוסייה כזו או אחרת. אשר לסעיף 2.2 בחוזר, במקרים של פגיעות מיניות, יצוין כי המשרד שוקד בימים אלה על תיקון החוזר בהתאם לחוק, אשר מתייחס לפגיעות בקטינה או קטין באשר הם".