מכת מדינה: בתקופה האחרונה, ובפרט בשבוע החולף, התרבו הדיווחים אודות אלימות נגד נשים. התופעה החמורה של גל הרציחות מתרחבת ורק בארבעה ימים האחרונים התרחשו שלוש רציחות של נשים על ידי בני זוג או קרובי משפחה. באחד מן המקרים הרצח התבצע ככל הנראה לבקשת המנוחה שהייתה חולה, אך המקרה עדיין נמצא בחקירת משטרה. הנרייט קרא, תלמידת כיתה י"ב כבת 18, נמצאה אתמול בדירה שבה היא מתגוררת עם אמה כשהיא ללא רוח חיים ועל גופתה סימני אלימות קשים. הנערה מסרה לפני שבועיים עדות בתחנת המשטרה בעיר נגד אמה בגין אלימות. האב, האם והצעירה היו מוכרים לרשויות הרווחה בעיר בשל תהליך גירושים ארוך של ההורים, ועלה חשש לשלומה של הבת.



משירותי הרווחה נמסר כי בהמשך טענה הנערה כי אינה חשה מאוימת וכי אינה נתונה בסכנה. עם זאת, המשטרה לא ערכה בדיקת מסוכנות. הנערה התלוננה במשטרה נגד האם וסיפרה כי בין השתיים התגלע ויכוח בעקבות מערכת יחסים שניהלה הנרייט, ערבייה נוצרית, עם צעיר מוסלמי. במהלך הוויכוח השליכה האם סיר על בתה. האם נחקרה בגין תלונה זו ומסרה גרסתה. בהמשך החקירה נעצרו שלושה חשודים במעשה, כולם בני משפחתה.



הנרייט נרצחה יום לאחר שהשתתפה בטקס סיום לימודיה. בן דודו של אביה הוא השופט ג’ורג’ קרא, שמונה אך לאחרונה לשופט בבית המשפט העליון. את הבשורה הקשה הוא קיבל בעת שהתקיים טקס השבעתו בבית הנשיא.



מוקדם יותר אתמול, נמצאה מתה אישה בשנות ה-60 לחייה בחדר במלון רנסנס ברחוב הירקון בתל אביב. לצדה שכב בעלה, כבן 70, כשהוא סובל מפצעים חמורים בגפיים. הוא פונה לבית חולים איכילוב במצב קשה. הסברה במשטרה, שמתחזקת בשל העובדה שהזוג השאיר אחריו מכתב התאבדות, היא שהבעל, שסעד את אשתו בשנים האחרונות מילא אחר בקשתה לשים קץ לחייה ואחר כך ניסה גם הוא להתאבד


.


מהחקירה הראשונית עולה כי חדרנית המלון מצאה את השניים מחוסרי הכרה בחדרם, והיא הזעיקה את הקב"ט ואת צוות המלון. על גופת האישה לא נמצאו סימני אלימות וככל הנראה היא הורעלה או נחנקה. בני הזוג סבלו מבעיות רפואיות שונות, ובשנים האחרונות הבעל סעד את אשתו. מצבו עדיין קשה והוא נעצר בבית החולים.



בלילה שבין שבת לראשון נמצאה מחוסרת הכרה מיה גורן, בת 41, בביתה בבת ים. צוותי מד"א שהגיעו למקום מצאו אותה מחוסרת הכרה וכשעליה סימני אלימות, לאחר מכן נאלצו לקבוע את מותה. כוחות ההצלה הגיעו למקום לאחר שהתקבל דיווח על גבר שצועק בדירה. כשאלה הגיעו למקום, הגבר שהיה בדירה, בן 29, הודיע: "רצחתי את בת הזוג שלי". החשוד נעצר במקום ונפתחה חקירה לבירור הרקע לאירוע. בני הזוג לא היו מוכרים למשטרה ולא היו תלונות קודמות בעניינם. שמו של החשוד נאסר לפרסום והוא צפוי לעבור בדיקה פסיכיאטרית במהלך מעצרו. בני הזוג גרו בדירה השכורה בבת ים רק מספר שבועות.



מיה גורן ז"ל. צילום: עמוד הפייסבוק של תיאטרון בית ליסין
מיה גורן ז"ל. צילום: עמוד הפייסבוק של תיאטרון בית ליסין






תיאטרון בית ליסין, שם עבדה גורן, מסר הודעת אבל על מותה: "מיה היתה אישיות יוצאת דופן, טובת לב, אוהבת אדם ואהובה מאוד. תמיד סבלנית ומוכנה לעזור, בחיוך ובאדיבות. מיה, הפרידה ממך בלתי נתפשת, תישארי בלבנו תמיד". "אנחנו המומים ומזועזעים. היא היתה אישה מדהימה, שכולם אהבו אותה", סיפרו היום חבריה.




"עוד פרח שנקטף בטרם עת"



בכנסת הביעו אתמול זעזוע עמוק מסדרת רציחות הנשים. ח"כ עאידה תומא־סלימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, אמרה כי "חיי נשים הם הפקר במדינה".



"לפני חודשיים, לאחר שלושת מקרי הרצח שאירעו בתוך פחות משבוע, כינסתי ישיבת חירום בכנסת, ואמרתי כי שר הרווחה והשר לביטחון פנים צריכים להכריז על מצב חירום. בשבוע האחרון אנו עדים לעוד מקרי רצח מזעזעים. כנראה חיי נשים הם הפקר במדינה. במקום שמקרי הרצח יגרמו לגיבוש תוכניות חירום הם לא מצליחים להוציא את המערכת מאדישותה", אמרה חברת הכנסת.



היא קראה לכנס ישיבת חירום של ועדת השרים לטיפול באלימות נגד נשים ובמניעתה ולאמץ מיד את התוכנית שגובשה לפני שישה חודשים ותוקצבה. זאת, נוסף לנקיטת צעדי חירום "לעצירת עוול מתמשך זה”.



חברתה לסיעה, ח"כ חנין זועבי, אמרה: "היום נרצחה הנרייט קרא מרמלה, צעירה בת 18. עוד אישה, חיים שלמים שנהרסו בן רגע. עוד פרח שנקטף בטרם עת". היא ציינה כי אתמול בבוקר התקיים דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות על רקע משבר המקלטים לנשים. "שלושה מקלטים נמצאים בסכנת סגירה מיידית בשל מחסור בכספים ובשל חובות כבדים. חובות לא בשל ניהול לא תקין או בשל השקעות מפוקפקות, אלא בגלל שהמקלטים מנסים להעניק טיפול מיטבי לכל אישה בסכנה שפונה לשירותיהם”.



לדבריה, "משרד הרווחה לא נתן במהלך הדיון תשובה אמיתית למצוקה הכספית המיידית של המקלטים לנשים. והנשים ממשיכות להירצח. למשרד יש זמן לעוד תהליכים ודיונים ובדיקות ומה לא”.



"איש לא סופר את הנשים בסכנה, הנשים שעוד לא נרצחו, הנשים 'שרק קיבלו מכות', הנשים 'שהכתובת הייתה על הקיר'. שר הרווחה עסוק בנושאים אחרים. לשר האוצר יש סדר עדיפויות שונה, וראש הממשלה מעדיף להשקיע בעוד התנחלות או מטוס קרב", הוסיפה.