לאחר עזיבת ששת הרופאים ושלושה מהמתמחים במחלקה המטו־אונקולוגית בבית החולים "הדסה" שבירושלים, התקיימה הערב (חמישי) עצרת ענק בגן סאקר שבירושלים, ליד בית חולים השדה שהוקם באוהל המחאה שנבנה באזור. מטרת ההפגנה הייתה להזדהות עם הילדים חולי הסרטן מהדסה, שנותרו לדברי המוחים, ללא טיפול רפואי, טענה שהנהלת הדסה אינה מקבלת. בעצרת השתתפו הציבור הרחב, רופאי המחלקה המתפטרים וכן עשרות רופאי ילדים בכירים מכל רחבי הארץ. רופאי הילדים שבאו להביע תמיכה והזדהות, יצאו בקריאה למערכת הבריאות: "תנו מענה ראוי לילדים חולי סרטן בירושלים רבתי".



בין הדוברים באירוע היו פרופ׳ יוסי אורבך רופא ילדים ירושלים; פרופ׳ אמנון להד, ראש החוג לרפואת המשפחה ויו״ר המועצה לבריאות בקהילה בישראל; ד״ר צבי צמרת מבכירי מערכת החינוך שאמר: ״כאזרח אני מודאג מחוסר האנושיות ומכך שכספים ופוליטיקה הם המכריעים. האפשרות היחידה היא שיפתחו לכולנו שערי צדק״.



שלמה בן דור, אבא של נחוניה בן 6, אמר כי ״אנחנו שוהים בבי״ח שדה כי ילדים חולי סרטן הופקרו בירושלים ולמנהיגים שלנו לא אכפת. עם ישראל עוטף אותנו ואני שואל את המנהיגים - למה אתם לא כמו העם שאתם שלוחיו? אנחנו במאבק של טוב מול רע. מול תיירות מרפא שתמיד מנצחת. אנחנו לא מוותרים על הרופאים שלנו. הבטחנו לילדי ירושלים שלא נשקוט ! נלחם ולא נוותר כי חיי הילדים יקרים מכל דבר אחר״.



קבוצת הריצה למען הילדים במאהל המחאה. צילום: יח"צ
קבוצת הריצה למען הילדים במאהל המחאה. צילום: יח"צ



אורי יקיר, אביה של עדי בת ה-4, הוסיף: ״במוצ״ש האחרון גלינו לשניידר ולצערנו אנחנו חלק מהסטטיסטיקה של כל מה שחזינו שיקרה. אני מוקיר תודה לצוות של שניידר שפתח את ליבו למרות העומס שיש שם אך זה מחזק אותנו למטרה - להחזיר עטרה ליושנה בירושלים. המחלקה המיוחדת בהדסה הייתה כמשפחה".



"אנחנו מכאן יוצאים בהצהרה וקריאה - מה שלא יבוא מלמעלה למטה יגיע מלמטה למעלה. זה יותר מאתגר וקשה ואנחנו צריכים את עזרתכם. אנו דורשים פתרון מיידי כי ילדינו בסכנת חיים ! אין היום מחלקה המטו אונקולוגית בירושלים . אנחנו ננצח בשביל הילדים שלנו. אין אפשרות אחרת״.



אלון קרקו, בן 24, שהיה מטופל במחלקה המטו-אונקולוגית בהדסה והחלים ב-2009, טען כי ״כנראה שלא הייתי עומד כאן לולא הרופאים המדהימים שלנו. הם היו שם בשבילי 24 שעות. כיום ילדים חולים נאלצים לנסוע לבתי חולים במרכז עם בחילות, חום ותופעות לוואי. אני פונה אליך רוה״מ ומבקש ממך להציל נפשות ולשים לזה קץ. אנחנו למודי מלחמות ועייפים מהן״.



מאוחר יותר הערב, מאות בני נוער, בחסות מועצת הנוער בירושלים, יקימו בגן סאקר אוהלים ויקיימו לילה לבן לאות הזדהות עם המאבק. הרבנית ימימה תקיים במקום שיעור והפרשת חלה המונית להצלחת המאבק ולבריאות הילדים.



נתניהו. אב שכול פנה אליו במחאה על עזיבת הרופאים. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. אב שכול פנה אליו במחאה על עזיבת הרופאים. צילום: מרק ישראל סלם



בתוך כך, ההורה השכול אבידן כלפא, שבנו נפטר מסרטן, העביר לפני כיממה מכתב אישי לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו ביקר בחריפות את נטישת הרופאים: "מדם לבי אני כותב. אני מתבונן מהצד ברופאים הנוטשים בהדסה, רופאים שבגדו בשבועת הרופא, עזבו את הילדים ואף גרוע מכך, גרמו להם לעזוב את בית החולים הסמוך לביתם ושלחו אותם למרכז הארץ. טענתם כי העומס גבר על שבועת הרופאה אינה מתקבלת בהיגיון הפשוט שלי, כמי שעבר שנה וחצי במחלקות המטו-אונקולגיות עם הבן שלי צוריאל כלפה ז"ל".



הוא הוסיף כי "הגדילו לעשות מארגני המרד, ופנו לבית הדין הגבוה לצדק (בג"ץ) במטרה למנוע מהרופאים המחליפים לתפקד במחלקה במקומם. לא פלא שבג"צ דחה את בקשתם ההזויה והמגלומנית" לשון המכתב. עוד ביקש האב השכול מראש הממשלה לדאוג להחזיר את הרופאים שהתפטרו לעבודה סדירה בבית חולים הדסה.



דבריו מגיעים לאחר שלאחרונה קראו ההורים בקריאה לאשת ראש הממשלה שתשפיע על ראש הממשלה להתערב במשבר וראש הממשלה הודיע שאכן יתערב: "פנינו לרעיית ראש הממשלה, פסיכולוגית הילדים, הגברת שרה נתניהו, להפעיל את השפעתה כדי להפסיק את ההתעללות הממשלתית במאות ילדים ירושלמים חולי סרטן ובני משפחותיהם - התעללות ששר הבריאות ליצמן לא רוצה לפתור. בסוף היום, ראש הממשלה אחראי גם על מחדלי שריו. דברי רוטשטיין והצטדקות הרופאים החדשים שהובאו להדסה היו פתטיים" כך הודיעו לתקשורת. כמו כן התגייסו אחרונה למאבק קבוצות של חרדים בירושלים שהתכנסו בבית חולים שדה בגן סאקר לעצרת סליחות ותפילה במהלכן אף השמיעו תקיעות שופר.