מתצפית חדשה שביצעו מתנדבי עמותת אור ירוק וחניכי וילדי פר"ח עולה כי 41% מציבור הנהגים מבצעים פעולה נוספת מלבד נהיגה. במהלך הבדיקה נצפו כ־23 אלף נהגים ב־186 רשויות ברחבי הארץ. הבדיקה נערכה בצמתים כאשר הרכב חוצה את הצומת בנסיעה או נמצא במצב סטטי (רמזור אדום או מתכוון לחצות את הצומת, ע.ל). כאמור, מתוך 23 אלף הנהגים שנצפו, 9,574 (41%) היו עסוקים בדברים אחרים מלבד נהיגה.



"להוסיף 300 ניידות ושוטרים"



הנהגים נצפו במהלך הנסיעה, בין היתר, מחזיקים מכשיר סלולרי (16%), מדברים בו ללא דיבורית (11%), מתעסקים עם נוסעים או חפצים במושב האחורי (8%) ואוכלים במהלך הנהיגה (7%). 5% נצפו מתאפרים, מתגלחים, קוראים עיתון, ספר וכו'. ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", התייחס לתוצאות התצפית ואמר כי "המדינות המתקדמות בעולם מחריפות את הענישה והאכיפה נגד נהגים שעסוקים בהיסח דעת בנהיגה, מתוך מטרה לצמצם את היקף התאונות הגדול".



לדבריו, "כדי לצמצם את התופעה המסוכנת הזו, שגובה חיים, הגיע הזמן שהמדינה תילחם בנהגים המסמסים באמצעות הגברת הנוכחות המשטרתית. לכן יש להוסיף 300 ניידות ו־300 שוטרים לאגף התנועה, כדי להוריד את הנהגים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש".



בנוסף, מכון המחקר ההולנדי SWOV, העובד בשיתוף פעולה עם מכון רן נאור לקידום חקר בטיחות בדרכים, גוף המחקר של עמותת אור ירוק, פרסם דוח חדש, העוסק בהיסח דעת במהלך נהיגה והציג עד כמה כל פעולה שאנחנו עושים ברכב, מלבד הנהיגה כמובן, מגדילה את הסיכון למקרה של תאונת דרכים.



לפי הדוח, קריאה וכתיבה עלולות להגדיל את הסיכון לתאונה פי 9.9, לקיחת חפצים, למשל מתא הכפפות, תגדיל את הסיכון פי 9.1, הפניית מבטים לעצמים שמחוץ לרכב פי 7.1, פעולות הקשורות למכשיר הסלולרי יגדילו את הסיכון פי 3.6, אכילה או שתייה פי 1.8, איפור או גילוח פי 1.4 ושיחה עם נוסעים פי 1.4.