"הקוד האתי הוא לא עשרת הדיברות. יחד עם זאת אין עוד קוד בעולם שבנוי על כל כך הרבה ויכוחים. הנחת טיוטת הקוד האתי היא נקודת פתיחה לדיאלוג, זהו חלק מתהליך לנסות ולבנות הסכמה רחבה בנושא", כך אמר הבוקר (שני) שר החינוך נפתלי בנט, בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה שהתקיים בירושלים.



הקוד האתי נשלח בחודש שעבר לשר החינוך בנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי מחברו, פרופסור אסא כשר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.



מיד עם פרסום הקוד האתי החלה סערה באקדמיה ומרצים רבים אמרו שלא יישמעו למסמך ואף אמרו כי "יהיה זה סופה של האקדמיה הישראלית". במקביל, התאחדות הסטודנטים הודיעה כי לא תהסס להשבית את הלימודים בשנה הבאה במידה והקוד יאושר.



מנגד, פרופסור כשר התייחס למסמך ואמר כי "הבעיה של כולם בקוד האתי היא נפתלי בנט - ברגע שהוא חתום על משהו השמאל יהיה נגד". עוד הוסיף כשר כי "הביקורות על המסמך לא ענייניות. העולם האקדמי יביע דעתו כשיבוא תורה של האקדמיה להתבטא, בינתיים אלה השוליים של עולם האקדמיה".



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, הגיב לדברי בנט היום ואמר: "אני שמח לראות שלאור ההד הציבורי, שהיינו ממוביליו, שר החינוך נכון לקיים הידברות על הקוד האתי שהוצע. עלינו למצוא פיתרון למציאות המורכבת בה סטודנטים טוענים לאפליה ולהתנכלות בשל עמדותיהם וזהותם, אך מבלי להצר ולכבול ולו במקצת את חופש המחשבה וההתבטאות של חוקרים, מרצים וסטודנטים בשדה האקדמי. עוד בשבוע שעבר במכתב ששלחנו לכלל חברי המל"ג קראנו לקיים שיח פתוח על הנחיצות של עקרונות אתיים באקדמיה".



ח"כ יוסי יונה (המחנהה ציוני) אמר בתגובה לדברי בנט, שהוא "מקווה שהצהרותיו של שר החינוך בנט מעידות על כך שהוא נמלך בדעתו מקידומו של הקוד האתי. אני מברך את כלל הגורמים שהביעו את חרדתם העמוקה לגורלה של הדמוקרטיה שלנו ולעתידו של החופש באקדמיה. מוטב היה אם הקוד האתי שחיבר פרופ' כשר לא היה מגיע כלל לעולם, אך משעה שהגיע טוב שהשר בנט הבין שאין לקדמו".



יו"ר ההתאחדות רם שפע. צילום: אבי אוסופסקי
יו"ר ההתאחדות רם שפע. צילום: אבי אוסופסקי



"הקו המנחה של מערכת החינוך - חינוך ליזמות"


בנוסף לקוד האתי התייחס בנט כהרגלו לנושא החינוך והיזמות ואמר כי "הקו המנחה בשנתיים הקרובות במערכת החינוך יהיה חינוך ליזמות. קיים חוסר מתאם עמוק בין מה שאנחנו בונים בדמות הבוגר במערכת החינוך הישראלית לבין מה שבפועל צריך. זה לא סוד שילדה שנכנסת לכיתה א' היום, כשהיא תצא לשוק עבודה, רוב מקומות העבודה שקיימים היום כבר לא יהיו, ומקצועות חדשים ייוולדו".



עוד אמר בנט כי "בשלב הראשון נצמצם את היקף החומר הנלמד ונפנה 30 אחוז מהזמן ללמידה אקטיבית כמו עבודת חקר. מדובר בשינוי תרבותי במערכת החינוך. ההבדל מבחינתי בין יזמות לבין חדשנות הוא שחדשנות באה לידי ביטוי ברעיון. יזמות לעומת זאת, באה לידי ביטוי במי שמוציא את הרעיון לפועל. אנחנו נכנסים לעידן שבו נצטרך שאחוז יותר גבוה מהאנשים בחברה שלנו יהיו יזמים חברתיים, חינוכיים, עסקיים".