תמונותיה של הדס מלכא ז"ל משנת 2008, אז השתתפה בפרויקט כדורסל משותף בין בתי ספר תאומים בישראל וברשות הפלסטינית, לא יכלו לנבא את שקרה ביום שישי האחרון אז נרצחה בפיגוע טרור משולב סמוך לחומות ירושלים. בתמונות נראתה מלכא ז"ל מחייכת ומחבקת את חברותיה מהצד השני, מבית לחם, מתעלמות מהסכסוך שיקטוף את חייה בגיל הצעיר, 23 בלבד.



בחשבון הפייסבוק של מרכז פרס לשלום וחדשנות, שמרכז את הפרויקט בו השתתפה מלכא ז"ל, הביעו מדריכיה ומכריה את כאבם וצערם. "אנו המומים וכואבים על מותה של רס"ר הדס מלכא, שנרצחה אתמול בפיגוע בירושלים והייתה חניכה בולטת בפעילות הכדורסל של מרכז פרס כשהייתה בחטיבת הביניים. חברי ומדריכי מרכז פרס לשלום ולחדשנות זוכרים את הדס מלאת שמחת חיים ורצון לעשיית טוב, ושולחים תנחומים למשפחת מלכא ואיחולי החלמה לפצועים. יהי זכרה ברוך", נכתב בהודעה.








"הספורט היה הגשר בין הבנות"



"כמעט עשור עבר ואנחנו עדיין זוכרים אותה", סיפרה רכזת הפרויקט מטעם מרכז פרס לשלום וחדשנות, תמי חי-שגיא, בראיון למעריב אונליין. "היו בה אנרגיות, שמחת חיים ומחויבות רבה". מלכא ז"ל השתתפה בקבוצת כדורסל מעורבת של בנות מבית ספרה ומבית ספר מקביל בבית לחם במשך כשנה ובנוסף לכך יצאה עם חברותיה לקבוצה לשבוע ביוון שגם בו עסקו בפעילות ספורטיבית ובפעילות של בניית גשרים בין הצעירות הישראליות לחברותיהן מעבר לגבול "הספורט היווה את השפה המשותפת, אבל אפשר לראות בתמונות שהייתה שם חברות אמיתית", המשיכה חי-שגיא, וסיפרה שבמסגרת הפרויקט הם מתמודדים עם הקונפליקט הישראלי-פלסטיני בלי להסתירו אך מתוך ניסיון להגיע להידברות בין הצדדים.



"המטרה שלנו היא להראות שאין טוב ורע, שאין שחור ולבן בקונפליקט, כל צד מביא את הנראטיב שלו ומקשיב לנראטיב של השני. הרגע הכי משמעותי מגיע בדרך כלל כשכל צד מבין שהצד השני מפחד ממנו, כשהמשתתפים והמשתתפות מבינים, 'רגע הישראלי מפחד ממני?, ולהפך. גם הדס הייתה מחוברת מאוד לפרויקט, אלה שלא מתחברים אליו לא מתמידים בו", טענה חי-שגיא. 


 "פייטרית ומלאת אנרגיות"

גם מאמנה של מלכא ז"ל במסגרת הפרויקט, שחר אליקים, הביע את צערו על הירצחה. "אמינתי את הדס במשך שנה. אני זוכר אותה כבחורה מקסימה ולבבית, כשחקנית היא הייתה שחקנית קבוצתית, היא בלטה בקבוצה באופן חברתי, היו לה תמיד אנרגיות חיוביות, היא הייתה פייטרית ולא ויתרה לעצמה. עשינו שנה נפלאה יחד, היינו גם יחד במסע ביוון שנתן לבנות הזדמנות להכיר את הצד השני. בהתחלה היו חששות אבל הן הסתדרנו נהדר ונוצרו קשרים וחיבורים. הדס הייתה דמות בולטת בקבוצה. אחרי האירוע דיברנו חלק מהמשתתפים וחלקנו את הכאב וההלם. זאת באמת טרגדיה גדולה. הייתי בלוויה חלק מהבנות באו גם הן. מאוד עצוב וטראגי כל העניין הזה. מאוד קשה". אמר אליקים למעריב אונליין. 

למרות האירוע הנורא, חי-שגיא לא מתכננת לשנות את הפרויקט, אך במרכז פרס לשלום ולחדשנות חושבים על הנצחתה של מלכא ז"ל במסגרתו. "אנחנו כמובן נגיע לשבעה לבקר את משפחת מלכא ז"ל ולהביע את תנחומינו, גם הרכז הפלסטיני יצר עמי קשר ברגע שהוא שמע על הרצח והביע את צערו, ובהודעה ששלח לי הוא כתב 'הטרור פוגע ב"כולם ללא אבחנה, איזה נורא".