ליווי מקצועי צמוד וחיסכון להורים. משרד החינוך פרסם היום (רביעי) כי בשנה הבאה יושק פיילוט בחטיבות הביניים של מימון ליווי מקצועי בתוך בית הספר ומימון אבחונים לתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז, בעלות של 75 מיליון שקלים. בשלב הראשוני התוכנית תושק ב-77 בתי ספר ב-15 רשויות ותוטמע באופן הדרגתי בכלל חטיבות הביניים עד 2022.



במהלך התוכנית בתי הספר יפעלו לאתר תלמידים מתקשים וכאלה עם חשד ללקות למידה והפרעת קשב וריכוז בכיתות ז', כאשר הם יעשו זאת על סמך חוות דעות של המורים מבית ספרם הקודם, תעודות שלהם משנים קודמות, מבדקי מיפוי שכבתיים שיבוצעו לשם כך ומידע שיימסר על ידי ההורים. מדובר בתוכנית שגובשה באגף לקויות למידה בשיתוף השלטון המקומי, ארגוני המורים, הסתדרות המורים, פורום ועדי ההורים היישובים וגופים נוספים. במידה והצוות החינוכי בבית הספר יחליט שיש לתלמיד לקויות למידה והפרעת קשב, יכינו לו תוכנית אישית הכוללת ליווי צוות מקצועי ומורי בית הספר.



שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס לכך ואמר כי "מדובר בבשורה כלכלית להורים ובשורה גדולה לתלמידים שזקוקים לסיוע ויקבלו מעתה ליווי מקצועי צמוד. החיסכון למשפחות ינוע בין 3,000-1,000 שקלים לכל משפחה. זו בשורה דרמטית. אנו פועלים לצמצם פערים ולהקל על ההורים והנה דוגמה נוספת מובהקת לכך״.



הסוף למכוני האבחון הפרטיים?


במסגרת התוכנית, מידי שנה יעשה סיכום של תהליך למידת התלמיד ולאחר שלוש שנים, במידה ויימצא כי התלמיד זקוק גם להתאמות במבחנים, הוא יופנה לאבחון מקצועי בשפ"ח (בשירות הפסיכולוגי חינוכי) באותה רשות בה הוא מתגורר. במרכזים אלו יפעלו מרכזי אבחון וטיפול בתלמידים ויעבדו בהם פסיכולוגים חינוכיים ומאבחנים דידקטיים העומדים בדרישות המקצועיות שהוגדרו על ידי משרד החינוך.



אותם התלמידים שיופנו לשפח"ים יקבלו מימון מטעם המשרד לביצוע האבחון, שייקבע באופן דיפרנציאלי בהתאם למצב הסציו-אקונומי של התלמיד. לטענת משרד החינוך, המימון יאפשר למשפחות חיסכון של בין 1,000 ל-4,000 שקלים וישמש את התלמיד בעת לימודיו בתיכון ובבגרויות.



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "אין כל סיבה שתלמידים יבצעו אבחונים מיותרים ואין כל סיבה שהורים ישקיעו בנושא הזה כספים מיותרים. המהלך הזה יאפשר זיהוי מוקדם של צרכים, מתן מענה נכון ופרטני. משרד החינוך לוקח אחריות למימון האבחונים ולוקחים את סוגיית לקויות הלמידה צעד אחד קדימה. אנחנו משלבים בתוך בתי הספר יותר אנשי מקצוע ומחזקים את הידע של שדרת המורים. אנחנו נכניס בקרה וכלים שוויוניים".