ישראל סירבה לצוות חקירה של ארגון אונסק"ו לערוך ביקור שדה בעיר חברון במהלך יום שבת האחרון, שמטרתו הייתה להכניס את העיר העתיקה לרשימת אתרי המורשת העולמיים הפלסטיניים הנמצאים תחת סכנה. שגריר ישראל בארגון, כרמל שאמה הכהן, אמר בתגובה להתרחשויות כי "זו עמדה עקרונית ואסטרטגית שלנו".



העיר העתיקה בחברון היא אחד מ-35 המקומות שעשויים להיכלל ברשימת אתרי המורשת העולמיים, שהדיונים לגביה יתקיימו בפולין בעוד כשבוע. הרשות הפלסטינית ביקשה להאיץ את התהליך הזה לאחרונה, בטענה שהאתר נמצא תחת סכנת הכחדה. מאז שאונסק"ו הכיר בפלסטין כמדינה החברה בו בשנת 2011, הרשות עוקבת באופן צמוד אחר אתרים נוספים ברשימה הנמצאים, לטענתה, תחת סכנה, בהן כנסיית המולד ומסלול העלייה לרגל בבית לחם.



מטה אונסק"ו. חברי הארגון לא הורשו להיכנס לחברון. צילום: רויטרס
מטה אונסק"ו. חברי הארגון לא הורשו להיכנס לחברון. צילום: רויטרס



המועצה הבינלאומית של אנדרטאות ואתרים, שהינה גוף מקצועי אשר חוקר בקשות מסוג זה, המליצה על הכנסת שני האתרים הללו לרשימה המדוברת בעבר


לאחר שביקרה בהם, אולם הפעם ישראל דחתה את הבקשה לקיים ביקור בחברון, כולל סירוב להעניק אשרות כניסה לחברי הארגון לאזור העיר העתיקה.



"חבל לבזבז את הזמן והכסף של הוועדה", אמר שאמה הכהן, שהוסיף כי "ישראל לא תשתתף ולא תיתן לגיטימציה לכל מהלך פוליטי פלסטיני במסווה של תרבות ומורשת". לדבריו, הצעד היחיד שישראל תנקוט הוא "למנוע את התהליך המלא בשקרים שבמסגרתו מתקיימת הכחשה של הקשר של מדינת ישראל להיסטוריה של העם היהודי". הוא הוסיף כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של מסע המכוון נגד פתיחת חזית פלסטינית נוספת במלחמת הדתות והתרבות שהם מנסים לכפות עלינו".