ניצחון כפול לחרדים: הממשלה קיבלה היום (ראשון) החלטה להקפיא את יישום מתווה הכותל, כשבמסגרת זו הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, ומזכיר הממשלה אבישי ברוורמן, לנסות לגבש מתווה חדש. במקביל, יקודמו עבודות להעשרת הרחבה הדרומית. בנוסף לכך, ראשי הקואליציה החליטו להביא את חוק הגיור, אותו יזמו המפלגות החרדיות, לאישור ועדת השרים לחקיקה המתכנסת כעת כהצעת חוק ממשלתית. מפלגת 'ישראל ביתנו' צפויה להגיש ערר. לפי החוק, סמכויות הגיור במדינה יישארו אך ורק בידי הרבנות הראשית.



ממפלגת ש"ס נמסר כי "מתווה הכותל" יוקפא ולא יקודם, וכל בקשה לחדשו תחייב החלטת ממשלה נוספת, כאשר המשמעות הברורה היא ביטול דה-פקטו של המתווה, תוך השארת המצב ברחבת הכותל כפי שהוא, ללא כל שינוי.



השר דרעי. יכול להיות מרוצה. צילום: פלאש 90
השר דרעי. יכול להיות מרוצה. צילום: פלאש 90



במפלגה הסבירו כי ההחלטה מגיעה לאחר שראשי המפלגות החרדיות דרשו מתחילת הדרך את ביטול המתווה, והסכימו כעת להקפאתו כדי לא לאפשר מצב בו אין החלטת ממשלה בנושא, מה שייתן פתח לבג"ץ להכריע בנושא באופן הנוגד לחלוטין את קדושת הכותל.



עוד ציינו במפלגה כי השרים שטייניץ וליברמן הצביעו נגד. ראשי המפלגות החרדיות בכנסת בירכו על ההחלטה, ואמרו כי "היא משקפת את רצון רוב העם המעוניין לשמור על קדושת הכותל ומעמדו, כפי שהיה מימים ימימה".


 


לפני כחמישה חודשים ולראשונה בתולדות המדינה, החליטה ממשלה על הקמת רחבת תפילה משותפת לגברים ולנשים באזור "קשת רובינסון", בכותל הדרומי. 15 שרים תמכו בהחלטה וחמישה התנגדו: השרים יעקב ליצמן (יהדות התורה), אריה דרעי ודוד אזולאי (ש"ס), אורי אריאל (הבית היהודי) וזאב אלקין (הליכוד).



על פי התוכנית, אותה הגיש צוות בראשות מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, הרחבה החדשה הייתה אמורה להיות מיועדת למתפללים רפורמים וקונסרבטיבים וכן לנשות הכותל. המתווה היה אמור לאפשר תפילה במתכונת פלורליסטית ושוויונית תוך כיבוד מנהגי הזרמים השונים ביהדות. לצורך כך, הוחלט על עבודות כדי להכשיר באזור הכותל הדרומי רחבת תפילה קבועה עבור מתפללים מהזרמים הלא-אורתודוקסיים. 



עוד נקבע כי כל המתפללים והמבקרים המגיעים לכותל ינסו בשער כניסה משותף שיהיו בו שלושה מסלולים: לגברים, לנשים ולמתפללים מעורבים. בהחלטת הממשלה נקבע כי רב הכותל והמקומות הקדושים, לרבנות הראשית וכן לשר הדתות לא תהיה כל סמכות על הרחבה החדשה והיא תופקד למעשה בידי מועצה ציבורית חדשה שתקום. 



בתוך כך, בתנועה הרפורמית התקשו לקבל את החלטת הממשלה בנושא. הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה, אמר כי "החלטת הממשלה היא מהלך מביש ועגום של כניעה ללחצים של המפלגות החרדיות, ויש בה פגיעה חמורה באינטרסים היסודיים של מדינת ישראל ושל העם היהודי. ראש הממשלה ושותפיו נתנו יד למהלך אנטי ציוני הפוגע בקשריה של מדינת ישראל עם התפוצות ומחליש את הזיקה של מיליוני יהודים לירושלים".



"אנו נוסיף להיאבק על הזכות לשוויון ולחופש דת בכותל ובכל אתר אחר במדינת ישראל, יחד עם שותפינו הרבים בארץ ובתפוצות. לאור אוזלת ידה של הממשלה, פנינו עתה אל בג"ץ, ואנו מקווים שהוא יטיב להגן על ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, באופן ראוי ומשכנע יותר מן הממשלה, שכשלה בכך בהחלטתה האומללה".    



נתניהו. הורה להנגבי לגבש מתווה חדש. צילום: פלאש 90
נתניהו. הורה להנגבי לגבש מתווה חדש. צילום: פלאש 90



ח״כ עליזה לביא מיש עתיד, יו״ר שדולת עם דת ומדינה בכנסת, טענה כי "ממשלת ישראל מובילה בשיטתיות קרע עמוק היהודי, כאשר המניע הוא פוליטי וקצר טווח, והנזק אסטרטגי וארוך טווח. כמו בגיור, כמו במקוואות, כך גם בכותל - הממשלה טורקת את הדלת בפני יהודי התפוצות, ויוצרת שבר חסר תקדים ביחסים. מטריד מאוד לראות כיצד שרים ופוליטיקאים בכירים במדינת ישראל עושים כל שביכולתם להרחיק יהודים מישראל במקום לקרבם, בניגוד גמור לאינטרס הלאומי. זו תהיה בכייה לדורות, והאחריות לכך היא בראש ובראשונה על ראש הממשלה".




"פגיעה מכוונת ב-51% מהאוכלוסייה"




ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, הגיבה: "העובדה שראש הממשלה, שבעצמו יזם והוביל את מתווה הכותל, מתקפל וחוזר בו מההחלטה ההיסטורית היא תעודת עניות לממשלה ובמיוחד לשרות שהתגלו במלוא קלונן כשהשתמשו בקולן כנגד ציבור הנשים".



"זהו יום רע מאוד לנשים בישראל, כשראש ממשלה מוותר על זכויותיהן תוך התרפסות כלפי קומץ זעיר של גברים כוחניים הכופים את הנוהג הדתי שלהם תוך פגיעה מכוונת והתעלמות מלמעלה מ- 51% מהאוכלוסייה", הוסיפה.



כזכור, בעבר יזמה ש"ס הצעת חוק שתסדיר את מעמדו של הכותל המערבי כשטח קדוש הנתון לשיפוט בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית לישראל. כידוע, מעמדו ההלכתי והשיפוטי של הכותל המערבי טרם הוסדר בחוק, דבר שהביא לדברי היוזמים פתח לארגונים שונים לנסות ולפגוע במעמדו ההלכתי כפי שהיה מקובל עד כה, ובכך לגרום למהומות וחיכוכים קשים. הצעת המפלגה אז באה להסדיר לראשונה בחוק את מעמדו ההלכתי של הכותל המערבי "כפי שמקובל בכל שדרות ישראל מאז ומעולם".