ועדת השחרורים של בתי הסוהר, החליטה היום (שני) בניגוד לעמדת הפרקליטות, לקבוע מועד לדיון בבקשתו של הרוצח המפורסם במדינה צבי גור, לשחרור מוקדם מהכלא. כזכור, גור נעצר לפני 37 שנים, ב-1980 לאחר שחטף ורצח את הנער אורון ירדן. כזכור, גור נעצר לפני 37 שנים, ב-1980. גור אף נמלט מהכלא ב-1985, בעת שצבע את החומות, והכניס מדינה שלמה לחרדה, כארבע שנים בערך לאחר שהחל לרצות את עונשו.



חברי הוועדה בראשות השופטת אורית גבאי החליטו לאשר את בקשתו של גור וקבעו את הדיון לספטמבר השנה לא לפני שציינה גבאי כי בבקשתו של האסיר הוא מסתמך על הסעיף לפיו רשאית הוועדה להורות על קיום דיון חוזר במקרים בהם היא סבורה כי חל שינוי המצדיק קיומו של דיון חוזר. בהחלטה מציינת הוועדה כי "עיינו בתיקו של האסיר והגענו לכלל מסקנה כי התקיימו התנאים להורות על קיומו של דיון חוזר". 



הפרקליטות מתנגדת לדיון חוזר כשהיא נתמכת בפגיעה באמון הציבור במערכת המשפט. "מקום בו נוצר יחס בלתי סביר לסיבותיה והעונש שנגזר על האסיר, לבין תקופת המאסר שהאסיר ישא בפועל", אמרו.



נחטף ונרצח. אורון ירדן. צילום: באדיבות המשפחה




ב-1980 נעתקה נשימתה של מדינה שלמה לאחר שנודע כי אורון ירדן, אז בן שמונה, נחטף מסביבת בית הוריו בסביון. לפי הדיווחים הראשונים הוא נחטף על ידי אדם לבוש מדים שישב ברכבו, כאשר לטענת עדי הראייה, הילד עלה לרכב שנסע מהמקום. זמן קצר לאחר הדיווח על חטיפתו, נתקבלו טלפונים אנונימיים בבית הוריו בסביון אשר מהם עלה כי החשוד בחטיפה דורש כופר בסך שני מיליון לירות.


הידיעה על עצם החטיפה היכתה בהלם כמעט את כל תושבי המדינה, כאשר ראש הממשלה דאז מנחם בגין יצא בקריאה נרגשת לשחרור הילד החטוף. תוך כדי חקירת המשטרה, הונחה אביו של אורון להניח את הכסף בתוך שקית פלסטיק באזור צומת תל מונד, כאשר בתוך השקית הושתל גם מכשיר איתור.
ואכן, בשעת לילה הובהר כי השקית שהונחה בתוך חבית, נלקחה ממקומה, והשוטרים שהיו בתצפית פתחו במארב אחרי החשוד שנעלם לתוך החשיכה. ימים אחדים לאחר מכן, אותרו מספר שטרות מהכסף של הכופר בסניף בנק ברחובות ואותר בעל החשבון תושב נתניה בשם צבי גור.
 
זיעזע מדינה שלמה. צבי גור לאחר לכידתו. צילום: שמואל רחמני

שלושה ימים לאחר מכן, נעצר גור ובחקירתו הודה בחטיפת הילד ואף הוביל את החוקרים אל הגופה שנקברה סמוך לבית גולדמינץ בנתניה. החשוד סיפר לחוקרים שבמשך מספר ימים הסתובב עם הילד ברחבי הארץ ואת השיחות עם המשפחה על תשלום הכופר, ניהל מטלפונים ציבוריים ממקומות שונים.
לטענתו, הילד נפטר לאחר שהושאר בתא המטען בעת שיצא לנהל שיחות.
עד שהורשע בבית המשפט, היו גרסאות שונות למוות של אורון. השופטים הרשיעו אותו בעבירת רצח ונגזר עליו מאסר עולם. כמו כן, הוסיפו השופטים 36 שנות מאסר בגין חטיפתו, ולבסוף נגזרו עליו 45 שנות מאסר. נציין כי ב-1985 כארבע שנים לאחר בכלא איילון הוא עסק בציורים של חומות הכלא ונמלט, ובעצם הכניס מדינה שלמה לפאניקה.