קואליציית ארגוני הנכים האשימה היום (שלישי) את יו"ר הקואליציה דוד ביטן בכניעה לראש הממשלה נתניהו שהכריז הבוקר כי קצבת הנכות לנכים הקשים תעלה ל-4,000 שקלים בעוד כחצי שנה ואמרו כי "בניגוד להבטחת ביטן שלא תהיה איפה ואיפה בין הנכים, הוא נכנע לספין ציני של לשכת רה"מ שעוקר מתוכן את 'הבשורה'".

בארגוני הנכים הוסיפו ותקפו את נתניהו תוך כדי פיזור האשמות כי אין בתוכנית שהציג דבר. "הספין של לשכת רה"מ היה הציניות בהתגלמותה. כבר הבוקר הוציא החינמון "ישראל היום" כותרות ענק שתוכנו מועתק מ"הודעה לתקשורת" ומטרתו הורדת גובה הלהבות וכדי לדכא את מאבק הנכים, ובעיקר לרצות את שר האוצר בנושא, השרוי במצוקה בשל העובדה שדעתו דעת מיעוט בקואליציה. 
"אזרחים עם מוגבלות זועקים פה על מצוקה פעם אחר פעם והתקשורת משדרת להם צפירת הרגעה, "הנה הדברים מסתדרים ולשביעות רצון הנכים". המציאות מלמדת מרחק צפון ודרום: הפתרון שהוצג משאיר את ציבור הנכים במצוקה. ראש הממשלה יועציו ושריו לא טרחו אפילו לפנות אל קואליציית הנכים המובילה את המאבק ברחובות ובכבישים. מאסנו בהתייחסות אלינו כמספרים ללא פנים ושמות בטבלאות האקסל, שקופים, וחסרי דעה", מסרו בארגוני הנכים.

"אין נכים לא קשים. אין נכים פריבילגים. נכות היא לא משאת נפש מר נתניהו. 2340 שח היא קצבת נכות כללית מקסימלית! לנכים רבים היא חלום רחוק. די לספינים. די להיפרד ומשול".
 
נתניהו. צילום: פלאש 90
"יש לציין כי נכים סיעודיים, 10% מנכי ישראל שמתחת לגיל פנסיה, כבר מקבלים סיוע ספציפי לצרכיהם הרפואיים בדמות קצבת שירותים מיוחדים שהולכת למימון צרכיהם הרפואיים והסיעודיים בלבד. אבל מאבק הנכים מתייחס לקצבת הנכות העלובה שאמורה לספק גם את צרכי המחיה שלהם ואותה דרשו להעלות לשכר מינימום. אנחנו כאן כדי להישאר ומי שמפחד - לא מאמין. ההפגנה הערב מול בית רה"מ תתקיים כמתוכנן" אומרים במטה מאבק הנכים.         
אלכס פרידמן, יו"ר "נכה לא חצי בן אדם" ומוביל המאבק להעלאת קצבאות הנכות אמר: "המתווה שהוצג לנו הבוקר אינו המתווה של הכנסת ביוזמת יו''ר הקואליציה ח''כ דוד ביטן ולפיכך אנו מתנגדים לו. אין שום היגיון לחלק את הנכים לקבוצות, זה נוגד את כל העקרונות המקצועיים והמוסריים. ההעלאה של קצבת הנכות לקו העוני, עלייה של 500 ש"ח בלבד, דנה את רבע מיליון הנכים להמשך חיי עוני ונזקקות". אנו קוראים לציבור בישראל לבוא ולהפגין עמנו היום בשעה 17:00 אל מול בית ראש הממשלה בירושלים.

ההחלטה עליה הכריז נתניהו היא למעשה שילוב של ההמלצות שהועלו בנושא. כבר בינואר 2018 תועלה הקצבה לנכים הקשים ל-4,000 שקלים לחודש, תוספת שבאה לתת מענה מיידי לנזקקים ביותר. לאחר מכן, נכה שהוכר כמי שאינו יכול לעבוד לא יהיה מתחת לקו העוני. המטרה היא לשנות מיידית את המצב הקיים שבו רבע מהנכים נמצאים מתחת לקו העוני. הפעימות לגידול התקציב וחלוקתו יקבעו בדיון משותף בין שר האוצר, שר הרווחה וראש הממשלה.

בנוסף, הוחלט כי כל הקצבאות יוצמדו לשכר המינימום. כדי לעודד שילוב נכים בעבודה, לא תקוזז קצבת נכה עובד ששכרו נמוך מ-4,200 שקלים לחודש.
כמו כן, הממשלה תשקיע 100 מיליון שקלים בשנה בתוכנית לסבסוד עבודת נכים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "התכנית נותנת מענה מיידי לנזקקים ביותר. היא תשפר באופן משמעותי את מצבם של הנכים בישראל ותסייע לשילובם במעגל העבודה".