משלחת בכירה של איפא"ק, השדולה היהודית בארה"ב הגיעה אתמול בלילה לישראל לסדרה של פגישות חירום עם צמרת המדינה בעניין ההחלטות שהתקבלו לאחרונה בנושא הגיור ומתווה הכותל. בין היתר הגיעו נשיאת איפא"ק ליליאן פינקוס, הסמנכ"ל ריצ'ארד פישמן, ובכירי הארגון מורט פרידמן וקמרון בראון. בכירי איפא"ק העבירו לבני שיחם הישראלים מסר מפחיד: "אם אתם חושבים שמדובר בעניין של הרפורמים או הקונסרבטיבים אתם טועים. ההחלטות שישראל קיבלה הם אסון אסטרטגי ויכולות למוטט את הברית בין יהודי ארה"ב לישראל. לא היחסים עם הרפורמים בסכנה, אלא ה-F35". אמרו. 

לדבריהם, התגובות בקרב פעילי איפא"ק בארה"ב בעניין ההחלטות שהתקבלו בממשלה הן גורפות: "אנשים אומרים שאין להם רצון לעבוד בשביל ישראל יותר, ורמת הזדהותם עם המדינה היהודית נפגעה קשות". בכירי איפא"ק פגשו ואמורים לפגוש בישראל את שרי המשפטים, הביטחון, הפנים, החינוך, ויבקשו גם פגישה עם ראש הממשלה נתניהו בירושלים. 

אתמול אמרו גורמים ישראלים רשמיים, שהיו בקשר עם הארגון, כי קיים חשש בקרב נציגיו כי התמיכה בישראל בקונגרס תתערער נוכח ההחלטה על ביטול ההחלטה האחרונה ביחס להסדרי התפילה באתר הקדוש ליהודים. גורם באיפא"ק אמר אתמול: "חלק מתמיכת גבעת הקפיטול בישראל מבוססת על הרעיון שהיא דמוקרטיה, וכזו השומרת על הביטחון, החופש והזכויות של אזרחיה. החלטת הקבינט בנושא הכותל שולחת מסר אחר". 

כזכור, ביום ראשון החליטה הממשלה לבטל החלטת קודמת, שנעשתה בינואר 2016, לפיה תוקם רחבת תפילה שלישית לתפילה שוויונית בכותל. על פי ההחלטה, אמורה הייתה לקום ועדה מיוחדת שבה ייקחו חלק נציגי התנועות השונות, כמו גם אלו של הממשלה. בנוסף לכך, ראשי הקואליציה החליטו להביא את חוק הגיור, אותו יזמו המפלגות החרדיות, לאישור ועדת השרים לחקיקה המתכנסת כעת כהצעת חוק ממשלתית. מפלגת 'ישראל ביתנו' צפויה להגיש ערר. לפי החוק, סמכויות הגיור במדינה יישארו אך ורק בידי הרבנות הראשית.