האסון האקולוגי בדרום: ממידע שהגיע לידי מעריב עולה כי סוללות הדפנות של בריכות השפכים החומציים במפעל "רותם אמפרט" של כיל בנגב הוקמו מעפר ואבנים אך לא נעטפו בביטומן, חומר הכולל יריעות ניילון אטומות. קרקעית הבריכות כן נאטמה כדי שהשפכים לא יחלחלו לקרקע. יצויין שעל פי חוקי התכנון והבנייה בישראל, גם באשר למתקני חומרים מסוכנים דומים במפעלים אחרים, אין חובה על שימוש בחומרי איטום כאלו בדפנות של בריכות שפכים תעשייתיים. ובכל זאת, על פי המידע שהגיע לידי מעריב, בחרה כיל לחסוך כ-30% מעלות הקמת בריכות האידוי במפעל. בכך היא חסכה חמישה מיליון שקלים.



(האסון האקולוגי בנחל אשלים - הפרטים והתיעוד)

צילום אווירי של אזור מאגר אשלים אליו הגיעו השפכים. צילום אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים

ברוך ובר, מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, אמר למעריב: "המפעל עמד בתקנים הקיימים בחוק באשר לבריכות האידוי ככל הידוע לנו, אבל אין ספק שהיה כאן כשל שאותו המשרד יחקור. טרם נפתחה חקירה פלילית משום שאנחנו מחוייבים טרם ההחלטה על חקירה בקיום הליך שימוע למפעל. לכשיוחלט לפתוח בחקירה נדרוש לקבל לידינו את כל המידע הרלוונטי מהמפעל כדי לבדוק את מקור הכשל. לנו כרגולטור קיימת במקרים כאלה בעיקר האופציה של הליך משפטי, גם אם טחנות בתי המשפט טוחנות לאט". 
 

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי בריכות אידוי דומות של מפעלים ברחבי הארץ, בכלל זה של מתקני שפכים תעשייתיים חומציים כגון באזור רמת חובב עתיר המפעלים שבמרכז הנגב, בנויות על פי אותם התקנים. תקנים אלו נהוגים גם במדינות אחרות במערב ומכאן שבעצם ההחלטה של כיל לחסוך כסף במכרז בריכות האידוי ב"אמפרט" אינה מהווה עבירה.
בכל זאת, נשאלת השאלה האם במדינה קטנה כישראל שבה כה מעט שטחים פתוחים לשימור, אין מקום מצד המחוקק להכביד את ידו על אישורי בנייה למתקני חומרים מסוכנים בקרבת שמורות טבע או אוכלוסייה. שאלה שתישאר לפתחה של הכנסת. 
 
מרותם אמפרט נגב נמסר בתגובה: ״הבריכות נבנו על פי התקנים המחייבים ועומדים בכל דרישות החוק״.

מחר צפוי המשרד להגנת הסביבה להוציא נגד כיל צו רשמי לעצירת הזרמת השפכים לבריכות האידוי במפעל "רותם אמפרט" ובמקביל תתכנס הנהלת המשרד להגנת הסביבה עם אנשי מחוז דרום של המשרד שימליצו על פתיחת הליך שימוע להנהלת 'רותם אמפרט' לפני חקירה פלילית, שמשמעו אפשרות לסנקציה כספית על החברה ואף לסנקציה פלילית של אחריות אישית (נדיר) על בעלי תפקידים בה.