"משרד הבריאות רוצה להכניס מטפלים ללא הכשרה, זה מטורף. גם ככה קשה לנו והמצב הכלכלי לא טוב כי כל הטיפולים בילדות עולים ביוקר ולהכניס מטפלים לגנים שלא עברו הכשרה זה ביזיון", כך אומרת ל"מעריב-השבוע" שני חסן, אם לשתי תאומות עם אוטיזם, בנות 3.5 מראשון לציון, בעקבות פתיחת מכרז על ידי משרד הבריאות למתן טיפולים פרא-רפואיים, ללא הצבת תנאים בסיסיים כמו ניסיון או היכרות עם אוטיזם.



אלו"ט, יחד עם הורים לילדים עם אוטיזם, הגישו השבוע בשם אלפי הורים וילדים, עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד פתיחת מכרז של משרד הבריאות המסכן לדבריהם, את איכות הטיפול שמקבלים ילדים על הרצף האוטיסטי בני 3-7.



"משרד הבריאות החליט להקריב את טובתם של אלפי ילדים על הספקטרום האוטיסטי, להכניס לתחום מתן שירותי הטב"מ (טיפולי בריאות מקדמים) אנשים וגופים חסרי ניסיון, חסרי ידע וחסרי הכשרה מתאימה ולרדד את הסטנדרט המקצועי והכל כדי לחסוך בעלויות", נכתב בעתירה.



"לא ניתן להבין את המכרז הזה"


עד היום מימון הטיפול בילדים עם אוטיזם נעשה על בסיס תעריף קבוע שעוגן בפסק דין של בג"ץ והבטיח טיפול איכותי. עמוס שפירא, יו"ר אלו"ט, מדגיש כי "החוק מחייב את משרד הבריאות לתת את הטיפול הבריאותי המשלים לכ-3,000 ילדים בגני הילדים, זה הגיל שהוא הקריטי ביותר להתפתחות ילד עם אוטיזם כי ההנחה היא שככל שמקבלים טיפול בגיל יותר מוקדם ככה הסיכוי לשיפור בעתיד גדול יותר".



"אני לא מסוגל להבין את המכרז הזה, יש דברים שאסור לתת לכוחות השוק לפעול לגביהם", מוסיף יו"ר אלו"ט, "מכרז לטיפול בילדים עם אוטיזם לא יכול להתנהל כמו מכרז לאספקת ציוד משרדי. חלילה לנו לעשות טעויות על גבם של ילדים קטנים ועוד בניגוד לפסיקת בג"ץ. ילד שלא יקבל טיפול ראוי בגיל הילדות יגרם לו נזק חסר תקנה שילווה אותו כל ימי חייו. העובדה שמשרד הבריאות מתיר במכרז טיפול בידי גורמים לא מקצועיים תביא לירידה ברמת הטיפול. לאחר שנים שבהן משרד הבריאות לא טיפל במחסור באנשי מקצוע מומחים באוטיזם, הוא מנסה לפתור את הבעיה על ידי הפקרה של הילדים לנותני שירותים לא מקצועיים ומגלגל את האחריות אל העמותות המפעילות".



בנוסף, המכרז עלול לדחוק עמותות מנוסות בתחום הטיפול בילדים עם אוטיזם מלגשת למכרז. "לפי המכרז צריך להיות לגוף המטפל ניסיון של טיפול במעל 50 ילדים, אך גופים כמו אלו"ט לא יוכלו להשתתף בו כי 16 ילדים זה המקסימום שמטפלים בעמותה נדרשים אליו, זה לא שאנחנו לא יכולים - אנחנו לא רוצים שמטפל שלנו יטפל במקביל במעל 16 ילדים. אין פה עניין של מחיר אלא עניין של אי הבנה איזה טיפול צריך לתת לילדים", אומר שפירא.



חסן מוסיפה כי "מה שעולה בזול בסופו של דבר עולה ביוקר. לילדים שלנו גם ככה קשה ובמקום לבוא ולעזור מנסים לצמצם את הטיפול ולפגוע באיכותו".


ממשרד הבריאות נמסר: העתירה התקבלה במשרד הבריאות, אנו לומדים אותה ונשיב לבית המשפט כמקובל.