יממה לאחר הסערה הציבורית שעוררה תשובת המדינה לעתירה לבג"ץ, שהגישה עמותת "אבות גאים" נגד האפליה המובנית נגד זוגות מאותו מין בחוק האימוץ, אשר תידון ביום חמישי הקרוב, ביקש היום (שני) שר הרווחה והעבודה, חיים כץ, להתנצל על הניסוח שעלה מתשובת משרדי המשפטים והרווחה שהוגשה על ידי פרקליטות המדינה.



בתשובה נרמז, יותר מפעם אחת, כי עמדת השירות למען הילד במשרד הרווחה היא שאין לשנות את החוק הקיים, לפיו העדיפות באימוץ תהיה תמיד ל"איש ואישה" משום שאין להטיל על הילד שעלול להיחשב חריג בשל היותו מאומץ, חריגות חברתית נוספת בשל היותו ילד להורים מאותו מין. מה שמשתמע מתשובת המדינה הוא כי בבסיס עמדת משרד הרווחה עומדת לא יותר מאשר דעה פרשנית-אורתודוקסית על שמרנותה של החברה הישראלית ככלל, ולא קביעה מקצועית בעלת בסיס מחקרי כלשהו שנוגד את התשתית המחקרית ההפוכה לחלוטין בעולם האקדמיה. 





"לצערנו הניסוח שהוגש לבג"ץ היה ניסוח כושל שראוי שלא יאמר. לשר אין כל כוונה למנוע או לשלול את היכולת לאמץ מקבוצה כזו או אחרת", הבהירה לשכתו של השר חיים כץ, שממנה נמסר גם כי "מדיניות השר לגבי אימוץ, כפי שנתקבלה על ידי משרד המשפטים ומשרד הרווחה, היא שיש לערוך רפורמה מקיפה בשירותי האימוץ ובמקביל להשקיע יותר בטיפול בקהילה. הרפורמה חיונית משום שמשך הזמן בממוצע עד לאימוץ ילד בישראל (כולל אימוץ מחו"ל) עומד על יותר משבע שנים, ובכל שנה נמסרים לאימוץ כמאה ילדים בלבד". 



ואולם, למרות ההתנצלות על נוסח הדברים, ולמרות שאלת "מעריב" באשר למהות ההבהרה, לא נמסר ממשרד הרווחה האם ברפורמה שתוצע יהיה תיקון לטובת שוויון בין מבקשי האימוץ בכלל, וזוגות להט"בים בפרט, ומהו לוח הזמנים לגיבושה ויישומה. 



בכל הנוגע לטיעון המדינה בבג"ץ השבוע, יש לציין שלא מדובר בשינוי העמדה בה דבקים עדיין משרדי המשפטים והרווחה, לפיה אין מקומו של בית המשפט להכריע בסוגיה, אלא של הכנסת בשינוי חקיקה שגם הוא אינו נדרש לשיטתה. דהיינו, שהמצב הנוכחי יימשך כשבני זוג להט"בים לא יכולים לאמץ ילד כזוג הורים, אלא רק כיחיד ורק בסוף התור הארוך ממילא מההיצע. גם העמדה המהותית של המדינה, לפיה יש מקום להרחבת החוק הקיים עבור מועמדים לאימוץ רק עבור ידועים בציבור, שגם הם "איש ואישה", אבל לא לזוגות להט"בים, שמנציחה עוד יותר את האפליה – בעינה עומדת. 



מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "לאחר שנחשפנו לעוד צעד חשוך ונמוך מצד הממשלה, אנחנו בוחרים לא לשתוק. ביום חמישי הקרוב, בשעה 18:30 מול קרית הממשלה בתל אביב, נגיע במפגן כח גדול כדי להבהיר שאנחנו לא אזרחים סוג ב' במדינת ישראל, המדינה שלנו. לשפוט יכולת של אדם או זוג לכישורי ההורות שלו רק על בסיס נטייתו המינית זו החלטה מעליבה, מזלזלת וחשוכה שדורשת קריאת התעוררות רצינית. האגודה למען הלהט"ב וארגוני הקהילה הנוספים פועלים כעת בהילוך גבוה ובדרכים שונות כדי להבהיר שלא נעבור על כך בשתיקה". על הבהרת שר הרווחה אומרים באגודה: "בעקבות תגובת השר חיים כץ אנו סבורים כי פגישה דחופה עם ארגוני הקהילה היא הכרחית כל עוד תגובת המדינה עדיין נמצאת בבג"ץ. החלטות שכאלה הן שגורמות לנו להבין את חשיבות המאבק היום יומי של קהילת הלהט"ב במדינת ישראל נגד ממשלה אוכלת אזרחיה".


כזכור, הסערה פרצה אתמול, לאחר שהתפרסמה תגובת המדינה לעתירה הדורשת לאפשר לזוגות חד מיניים לאמץ ילדים, לפיה ילד מאומץ במשפחה חד מינית יחווה קושי כפול - גם היותו מאומץ וגם הקושי של לגדול עם הורים בנו אותו מין. "גורמי המקצוע בשירות למען הילד מצדדים לעת הזו בשימור המצב הקיים בשים לב למציאות בחברה הישראלית והקושי שעלול להיות כרוך ביחד לילד הנמסר לאימוץ", נכתב בתגובה.

התגובה ציטטה את מסקנות ועדת גרוס שעסקה בנושא: "יש לאפשר מסירת ילד לאימוץ רק למשפחות שאינן נחשבות חריגות בחברה הישראלית. יש לבחון את הסוגיה בהקשר הישראלי ולהימנע מהעתקת מודלים מחברות שונות מאיתנו".

ההתנגדות של המדינה לעתירה גררה תגובות קשות הן במערכת הפוליטית והן בקרב מפורסמים מקרב אנשי הקהילה. הזמר הראל סקעת פרסם אמש פוסט בפייסבוק, בו קרא לצעירים להטי"בים שלא להתגייס לצה"ל ולא לשלם מסים בגלל יחסה של המדינה כלפיהם. 

"בתור ישראלי ששרוף על המדינה שלו וגאה להיות יהודי ומדבר על זה מעל כל במה בעולם, שירת בגאווה בצבא, זה שבן זוגו רב סרן בצה"ל ומשרת קרוב לחודש בשנה עד היום, אני קורא לכם לא להתגייס לצבא! ויודעים מה, גם לא לשלם מסים על הכסף שתרוויחו בקרוב. בכלל, כל חובה שהמדינה מבקשת מכם למלא פשוט תשימו זין. כי זה מה שהיא שמה עליכם בכל הקשור לזכויות השוות שמגיעות לכם. לכו ותפזרו את כל הטוב הרב שיש לכם לתת מכל הבחינות במקומות שמקבלים אתכם ולא היכן שלא", כתב הזמר.

לאחר מכן התייחס סקעת לשרת המשפטים איילת שקד, שמשרדה חתום על תגובת המדינה: "גברת איילת שקד ושאר פוליטיקאים פחדנים מאין כמוכם. אתם לא שווים אותנו. והלוואי ומיליוני האנשים שפקדו את תל אביב במצעד הגאווה האחרון על מנת שתוכלו להתהדר בקבלה הפגומה שלכם בפני העולם הנאור, יהפכו לכוח אלקטורלי ויעיפו אתכם משם כבר. יש פה דור חדש שלא יסבול את הצביעות הזו עוד הרבה זמן. אני עולה לבמה, כי אמנות מצילה אותנו מהמציאות".