החל משנת הלימודים הקרובה מבחני התיאוריה יבוצעו בבתי הספר לתלמידי כיתות י', במסגרת שיתוף פעולה של משרד החינוך עם משרד התחבורה. עד כה התלמידים למדו את הלימודים העיוניים בבתי הספר אך ניגשו למבחנים חיצוניים וכעת, כ-91 אלף תלמידים יוכלו לבצע את לימודי הנהיגה העיוניים בבית הספר ובמימון משרד החינוך, כחלק מיישום תוכנית החומש של המשרד.



לפני כחצי שנה פורסם ב"מעריב" כי במסגרת תוכנית החינוך התעבורתי 500 כיתות י' ברחבי הארץ ילמדו פרק על אופניים חשמליים. כאשר כבר אז נחשף כי אותן הכיתות יוכלו לקיים את מבחני התיאוריה בבית הספר ולא במבחן חיצוני כפי שנהוג כיום. התוכנית החדשה שפורסמה היום (שני) היא פיילוט שייעשה בשיתוף משרד התחבורה, אגף הרישוי והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעלות של 25 מיליון שקל בשנה. במסגרתו 12% מסך כיתות שכבת י' שלומדות חינוך תעבורתי יילמדו וייבחנו במבחני נהיגה עיוניים, כלומר 500 כיתות לימוד, כשהשאיפה היא שבשנת הלימודים תשע"ט, התוכנית תורחב ל-1,200 כיתות לימוד - כ-29% מסך כיתות שכבת י' שלומדות חינוך תעבורתי ובהמשך הכוונה להגיע לכלל התלמידים.



שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס לפיילוט ואמר כי ״החלטנו לשלב בכיתות י' חינוך תעבורתי מתוך תפיסה שלמערכת החינוך יש אחריות גדולה בעיצוב הערכים של הבוגרים שלה. אנחנו רוצים שבוגרי המערכת אשר יצטרפו מחר לעוד מיליוני נהגים, לא יהיו מצוידים רק בידע תעבורתי, אלא גם בערכים של אחריות, סובלנות וכיבוד החוק. זהו מהלך גדול וחשוב ואני בטוח שמורי המערכת אשר יובילו את הלימוד יצליחו לחולל את השינוי. לכם בני הנוער, אני מאחל הצלחה בלימודי התעבורה ובלימודי תיאוריה והכי חשוב - נהיגה בטוחה״.



במשרד החינוך מציינים כי מדובר במבחן שונה מהנהוג כיום באגף הרישוי שיכלול היבטים של עייפות בנהיגה, לחץ חברתי, שימוש במסכים, סכנות בשימוש באלכוהול ועוד. מי שיעביר את הקורס יהיו מורים מתוך בתי הספר שהוכשרו לתוכנית.



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "תרבות הנהיגה בישראל מתעצבת כבר בגיל צעיר, בגיל שבו תלמידי תיכון מוציאים רישיון נהיגה והתוכנית שלנו תרחיב את הלמידה ותנחיל ערכים תעבורתיים חינוכיים. אנחנו מכניסים את לימודי הנהיגה העיוניים לתוך מסגרות בתי הספר, כדי להעמיק ולהרחיב את ההבנה התעבורתית של התלמידים ומאפשרים לתלמידי שכבת י' להיבחן בתוך מסגרות בתי הספר, בסטנדרטים גבוהים ובמסגרות לימוד איכותיות. זו בשורה אדירה לתלמידים, ולנוסעים בדרכים, ואני רוצה להודות לכל השותפים שלנו למהלך החשוב הזה".