מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, העביר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מידע המעלה חשש למעשים פליליים לכאורה בקשר לטיפול גופי המדינה בנושא קידום פתרונות לאספקת אמוניה למשק לטווח הקצר והארוך. בהודעה דרמטית שהוציא היום (שלישי) שפירא, ציין כי מהמידע שבידי משרד מבקר המדינה עולה חשש כי הבחינה וההכרעה באשר לתעדוף חלופות לייבוא האמוניה נעשו לכאורה באופן מוטה. זאת, כדי להיטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים, אגב מידור בעלי תפקידים רלוונטיים במשרד להגנת הסביבה ממעורבות בעניין. בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה נטען עוד, כי עולה חשד שמידע שנמסר לגורמים מוסמכים בנושא השתנה מהותית מפעם לפעם ולא תאם לכאורה במלואו את העובדות לאשורן.



בפניית מבקר המדינה נטען עוד, כי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, היה מעורב לכאורה בנושא מעורבות משמעותית וחריגה, וכי לכאורה הוא לא קיים את ההסדר למניעת ניגוד עניינים שנקבע לו באוגוסט 2015.




"חשש לפגיעה בטוהר המידות"




עוד נטען, כי קיים חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים ובלא שהתייעץ בעניין זה לפני כן, כפי שהתחייב בהסדר, עם היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה.



"מכאן עולים חששות לקיומם של שיקולים זרים בפעילותם של חלק מגורמי המדינה בנושא ואף חשש לפגיעה בטוהר המידות", צוין בפניית מבקר המדינה. במקביל לפנייה, המידע הועבר ליועץ המשפטי לממשלה, לידיעתו ולכל טיפול שיימצא לנכון. במשרד מבקר המדינה ציינו עוד שהפנייה ליועץ המשפטי לממשלה באה בהמשך למכתב בנושא שנשלח לפרקליט המדינה ביום רביעי שעבר.



יו"ר ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הגיבה לדברים: "אם אכן הדברים יתבררו כנכונים, מדובר במנכ"ל משרד שלא היסס לשקר במצח נחושה לוועדה לביקורת המדינה לאורך השנה האחרונה. קיימתי שישה דיונים בנושא מפרץ חיפה בכלל ובמכל האמוניה בפרט. במחצית מהם נכח מנכ"ל המשרד ודאג לספק תשובות ולהבהיר כי הדברים מטופלים לטובת בריאות הציבור. אם אכן ניגוד העניינים של המנכ"ל יימצא כנכון וכי האינטרס הציבורי לא עמד לנגד עיניו יש לפעול על מנת להרחיקו מפעילות המשרד. ראוי שהמשרד ואנשי המקצוע יעשו בדק בית משמעותי ויתנו את הדעת לכל התהליכים שהצהיר המנכ"ל כמטופלים. אנחנו עדים ליותר מדי פרשיות שחיתות בימים האחרונים ויותר מדיי אנשי ציבור שמועלים, לכאורה, בתפקידם. אני מצפה משומרי הסף לעשות את עבודתם במהירות האפשרית ובמקצועיות רבה כי לציבור בישראל מגיע מגזר ציבורי נקי מאינטרסים אישיים".




"נדהמנו לשמוע בתקשורת"




מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "זמן רב אנו טוענים ששיקולי ההון גוברים בצורה בלתי מוסברת על שיקולי ביטחון של כמיליון מתושבי מדינת ישראל. את המידע הרב שהגיע אלינו העברנו לאנשי המבקר. למרות לחצים רבים שהופעלו עלינו עמדנו כפי שאנו עומדים כעת כי שיקולי ביטחונם של תושבי חיפה הוא השיקול העליון ורק לאחרי שנשתכנע שהוא נלקח בחשבון נסכים לדון בחלופות. מה שמסריח כמו דג מת ונראה כדג מת דינו למות, יש לשנות ב-180 מעלות את הטיפול בבחינת החלופות". 



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה נדהם לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו ועד לרגע זה לא קיבל שום הסבר או מידע הנוגע אליהן. ברגע שנקבל את החומר בשלמותו, נוכל להגיב לגופו של עניין. יודגש, כי כל פעילות אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחום זה נסמכה באופן מלא על המלצות של מומחי המקצוע בתחום מהארץ ומהעולם ולוותה באופן צמוד על ידי הגורמים המשפטיים, לאור העובדה שהנושא נדון בערכאות משפטיות שונות".



גם חפיה כימיקלים הגיבה לדוח המבקר, ודחו את הטענות לטיפול מועדף בחברה. "חיפה כימיקלים למדה על פניית מבקר המדינה ליועמ"ש רק מהפרסום בתקשורת ואין לה כל מידע מעבר לכך. החברה קיבלה את ההיפך הגמור מטיפול מועדף כפי שנטען על ידי יונה יהב. החברה סבורה שבמקום לתת לה יחס מועדף, היא סומנה וקיבלה טיפול שלא כשורה כתוצאה מקמפיין השקרים בראשות יונה יהב , שנפסל על ידי כל המומחים ושכל מטרתו היא חיסול תעשיית הדשנים ולהיבחר מחדש לראשות עיריית חיפה", נמסר.