נדמה כי בשבוע אחד, המזרח התיכון חזר להיות המקום הנפיץ ביותר בעולם, לאחר תקופה ארוכה של שקט. אבו מאזן, חמאס, הר הבית, ודאעש, הם רק חלק מהדברים עליהם שוחח הבוקר (ראשון) הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 10, צבי יחזקאלי, בתוכנית הבוקר ב-103FM. יחזקאלי החל ודיבר על ההתנהלות של הרשות הפלסטינית: "אבו מאזן אמר פעם כי שיתוף הפעולה הביטחוני הוא מקודש. לא בגלל שהוא עוזר לישראלים אלא כי הוא מחזיק את הרשות.



"ישראל עוזרת לאבו מאזן בגלל שהוא כביכול עוזר לה למנוע פיגועים. זה עוזר לו להישאר בשלטון. ישראל חושפת עבורו התארגנויות חמאס. בזכות ישראל, אין תשתיות חמאס שמאיימות על אבו מאזן. הצבא האמיתי בשטחים הוא של חמאס ופת"ח, אם היה מתאפשר לחמאס הם היו מורידים את אבו מאזן. במהלך צוק איתן נחשפה חוליה של 90 חברים שתכננו הפיכה בשטחים. הוא צריך את ישראל".



על החלטת הצבת המגנומטרים בהר הבית אמר: "היה אפשר ללכת אחרת בסיפור הזה. זה מחזיר אותי לשנת 96. הייתי שם כשפתחו את מנהרות הכותל וגם אז אמרו בדיעבד שהיה צריך לפעול אחרת. אינני יודע אם זה נכון בסיפור הזה. הכוחות שהיו בעניין הזה והקפיץ את הסיפור הוביל למהלך אל חזור".


כנשאל האם היה צריך לפעול בצעד יצירתי אחר, השיב צבי יחזקאלי: "כל הפשרות שהיו בעבר היו, כולל אורוות שלמה אלו פשרות שטובות לוואקף. יש המון שמצטערים על אורוות שלמה. במקרה הזה, מסרבים לכל תהליך בטחוני. זהו לא באמת תהליך של הידברות אלא הליכה על קווי הסטטוס קוו. אני חושב שהצבת המגנומטרים הייתה אפשרית כשלא היו הרבה גורמים בהר הבית".





"היום ירדן נחלשה, לא ניתן לסגור עם ראאד סלאח והטורקים כלום. את הפיגוע שהיה לפני יותר משבוע ביצעו החבר'ה של ראאד סלאח. היה פה פיגוע ובגלל זה הוחלט להציב מגנומטרים. מרחב התמרון אחרי פיגוע שכזה הוא מאד מצומצם".



"חמאס מפעיל כנגדנו את הזמן והסבלנות. זהו האלמנט החזק ביותר של הארגונים הללו. הם מתמודדים מול ישראל בזירה בה אנחנו חלשים בתור היותנו חברה מערבית. אנחנו לא חושבים לאורך זמן בכל הסוגיות. השאלה היא איך עושים את זה. בן גוריון אמר שהיהודים לא המציאו את הבדואי היהודי. אנחנו זרים בשכונה ואנחנו לא מבינים את הכללים,.



"מאז שחייתי בחברון ובג'נין ולמדתי ערבית אני מבין את המרחב שאני חי בו ומבין כמה אני לא מבין. אנחנו מתנהגים כמו נטע זר באזור ולא מבינים בשפה. אנחנו מזיקים לשכנים שלנו בכך, אנחנו מקיזים יותר מידי דם כתוצאה מכך שאנחנו לא יודעים להחליט. אנחנו לא חיים במזרח התיכון".



על סדרת הכתבות החדשה שלו שתשודר החל מהערב בחדשות 10 סיפר: "הסדרה שלי עוסקת בדאעש. הייתה לי הזדמנות לפגוש אותם פנים מול פנים ותפסתי את אנשי דאעש לשיחה. הסדרה דנה בשאלה האם העובדה שדאעש כבש את מוסול וא-רקה הופכת אותו לארגון חזק יותר או חלש יותר. יכול להיות שחלקים מפוזרים הינם יותר מסוכנים ממדינה אסלאמית. הראייה של דאעש היא לאורך זמן. תראו מה קרה לאירופה בשנים האחרונות. ואיפה אירופה תהיה עוד 40 שנה?"



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן