זיהום האוויר בישראל - מהגרועים בעולם המערבי. כך קובע דוח של יוניס"ף, ארגון החינוך והילדים הבינלאומי של האו"ם, שאחראי גם על סקירת הנגישות של ילדים בכל רחבי העולם לאמצעי מחיה בסיסיים נאותים כמו מים ואוויר נקיים. הדוח, שערכה השלוחה הישראלית של הארגון ומתפרסם לראשונה ב"מעריב־השבוע", מתבסס על נתוני מחקר עדכניים של האו"ם ומעלה תמונה קשה מאוד ביחס למקומה של ישראל בין האומות המפותחות בכל הנוגע לזיהום האוויר ולהשפעתו על ילדי ישראל.



מנתוני הדוח עולה כי ישראל מדורגת במקום השני מהסוף במדד המדינות עם אוויר נקי. ערכי זיהום האוויר שנמדדו באזורים העירוניים בארץ הם מהגבוהים בעולם, ועולים על פי 2 מהמדד המותר שקבע ארגון הבריאות העולמי. כאמור, נתון זה מציב את ישראל במקום ה־37 מתוך 38 המדינות המפותחות שנבדקו, ורק קוריאה הדרומית דורגה עם אוויר מזוהם יותר.



על פי המלצות ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר המקסימלי המותר באזורים עירוניים הוא לכל היותר 10 מיקרוגרם חלקיקים מזוהמים למ"ק של אוויר. בישראל הכמות עומדת על 23.5 מיקרוגרם למ"ק, יותר מכפול מהכמות המקסימלית המותרת. והיכן נמצא האוויר הנקי ביותר במדינות המפותחות? במקום הראשון מדורגת אירלנד, במקום השני נורווגיה ובשלישי אוסטרליה. בשלושתן כמות הזיהום למ"ק עומדת על כמחצית מהכמות המקסימלית המותרת.



על פי דוח יוניס"ף ישראל, לא רק שרמת זיהום האוויר בארץ, שלה השפעה ישירה על מחלות ריאה בקרב ילדים, היא מהגבוהות בעולם, אלא שבה בעת מידת המודעות לנושאי איכות הסביבה בקרב בני נוער ישראלים היא מהנמוכה בעולם ועומדת על 53%, כשהממוצע הוא 62%. נתון זה מציב את ישראל במקום ה־34 מתוך 38 המדינות שנבדקו. במחקר של יוניס"ף ישראל השתתפו בני נוער בני 15 שנשאלו באשר לשבע סוגיות סביבה מהותיות, בהן הגידול בפליטת גזי החממה לאטמוספירה, השפעתה של השמדת יערות הגשם על שינויי האקלים, זיהום אוויר, זנים נכחדים, מחסור במשאבי מים ועוד.



"לכמות גבוהה כזו של זיהום אוויר יש השלכות חמורות על הבריאות של כולנו, בעיקר בריאות ילדינו", אומרים ל"מעריב־השבוע" ביוניס"ף ישראל. על פי נתוני הארגון הבינלאומי, יותר מ־600 אלף ילדים מתחת לגיל 5 במדינות המפותחות מתים מדי שנה ממחלות ריאה ומסיבוכים שמקורם בזיהום אוויר. מנכ"ל יוניס"ף ישראל רועי מלמד: "אנו רואים כי ישראל ממוקמת במקום הלפני אחרון והמאוד לא מכובד במדד זיהום האוויר במדינות המפותחות. הנתון הזה אמור לעורר דאגה עמוקה בקרב כל גורמי הבריאות, בקרב הורים ובקרב כל מי שבריאות הילדים בישראל חשובה לו. המטרה של הדוח היא להציב יעדים לשיפור בפני ראשי המדינות המפותחות. אנחנו מקווים כי ממשלת ישראל תפנים את המסקנות ותעשה כל שביכולתה כדי לשפר את מצב זיהום האוויר, לטובת בריאות הילדים ובריאותם של כל אזרחי המדינה".



מלמד מוסיף: "אני רואה קשר ישיר בין תוצאות מדד זיהום האוויר לרמת המודעות לנושאי איכות הסביבה בקרב בני נוער. כל עוד קברניטי המדינה לא עושים כל שביכולתם על מנת לשמור על הנכסים הסביבתיים שלנו, בראש ובראשונה האוויר שאותו אנו נושמים, קל וחומר שהדור הצעיר לא יגלה עניין ובקיאות בתחום. יוניס"ף לקחה על עצמה להטמיע ולהנחיל ערכים של שמירה על הסביבה בקרב ילדים ובני נוער, אולם אם אנחנו המבוגרים לא נהווה דוגמה וניישם את התורה בעצמנו, אי אפשר לצפות שהילדים שלנו יעשו כן".


הפעילים זועמים: "כשל של הממשלה"
 
בשבועיים האחרונים הקימו אנשי ארגון מגמה ירוקה מאהל מחאה בחיפה, שפעל מסביב לשעון נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאפשר הרחבה של התעשיות הפטרוכימיות בכלל ושל בתי הזיקוק בפרט במפרץ חיפה מוכה זיהום האוויר - החלטה שנגדה עתרו שוב השבוע לבית המשפט יחד עם עמותות אדם, טבע ודין והקואליציה לבריאות הציבור. 
 
את המאבק של גרינפיס בתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל, שגורמות בוודאות למוות של אזרחים מזיהום אוויר על פי נתוני משרדי הבריאות והגנת הסביבה, אפשר להכתיר בהצלחה חלקית בזכות לוח הזמנים הארוך, המתמשך על פני השנים הקרובות, שעליו הכריז משרד האנרגיה לקראת סיום התלות בפחם לייצור חשמל. בה בעת, מקיימים זה מספר חודשים תושבים בגוש דן, יחד עם אנשי מגמה ירוקה, מאבק בראשי העיריות על אוזלת היד של השלטון המקומי והמשרד להגנת הסביבה בקצב הגבלת התחבורה המזהמת, שהיא הגורם העיקרי לזיהום האוויר בגוש דן. להבדיל מחיפה, שבה המשרד להגנת הסביבה דווקא מטיל הגבלות על התחבורה יותר מאשר על התעשייה המזהמת ורבת הכוח הפוליטי והפיננסי, במרכז הארץ הממשלה והשלטון המקומי מסתפקים בעיקר בעידוד תחבורה נקייה, באמצעות תמריצים לשוק הפרטי. 
 
בעקבות דוח יוניס"ף, פעילים בארגונים מאשימים: "מדובר בשילוב של כשל מתמשך בדאגת משרדי הגנת הסביבה, הכלכלה והתעשייה, התחבורה והבריאות לאיכות חייהם של אזרחי ישראל, ושל כשל של משרד החינוך בהנחלת חשיבות המאבק בהשפעת האדם על האקלים, שהיא הנושא הראשון במעלה במערב, גם לילדי ישראל".