לאחר שבתחילת החודש הודיע משרד החינוך כי החל משנת הלימודים הבאה יסובסדו הצהרונים, מספר מפעילים בתל אביב, ביניהם בצהרי היום, בית דניאל, וויצו, הודיעו שהם לא יוכלו מבחינה כלכלית לפתוח את הצהרונים. תוכנית "ניצנים" לסבסוד הצהרונים הגיעה בעקבות יוזמה שנעשתה בשיתוף משרד האוצר והשלטון המקומי והיא תפעל בהתאם להחלטת ממשלה מחודש מאי. בשיחה עם "מעריב-אונליין" אומרים מפעילי הצהרונים כי לא יוכלו לעמוד בתנאים החדשים שמציבים בין היתר תשלום חודשי לילד בסכום שלא יעלה על 935 שקלים.



"עיריית תל אביב החליטה לאמץ את התוכנית והוציאה לפני כחודש מכרז שקורא למפעילים להציע הצעות להפעלת הצהרונים, בסכום של 1,100 שקלים. מהרגע שהבינו שהחוק כנראה עומד לצאת הם דחו את התאריך ובסוף ביטלו אותו והוציאו מכרז חדש", מספרת היום (שלישי) ל"מעריב-אונליין", האחראית על הצהרונים באחד המפעילים. "לפי המכרז החדש התעריף לשכר לימוד חודשי עומד על 935 שקלים, אצלנו במערכת זה יוצא כמיליון שקלים פחות ברווחים בשנה. במקרה שלנו אנחנו עמותה ללא מטרות רווח ומה שנכנס מהצהרונים חוזר להורים, מה שמעמיד אותנו במצב שבו אנחנו צריכים בטווח זמן של חודש לעשות מהפך במערכת ולקצץ בתקציבים באופן משמעותי, באופן כזה שיביא אותנו לגירעון וגם אם היינו מחליטים שאנחנו מפעילים את המסגרת היא תהיה דלה".



לאור המכרז החדש רשת צהרונים זו החליטה לסגור את מערך הצהרונים. "אם מישהו חושב שיעשה מהפך חודש לפני תחילת השנה הוא חולם", היא אומרת ומוסיפה כי ביום ראשון הם החלו בהליך הפיטורים של כ-80 עובדות: "זה מאוד עצוב ומאכזב, זו טלטלה בשביל הרבה אנשים".



גם כאמור ברשת בצהרי היום הוחלט שלא לפתוח את הצהרונים בשנה הבאה. "בדקנו לעומק את המשמעויות הכלכליות של דרישות המכרז והגענו למסקנה חד משמעית שעמידה בתנאים אלה תביא בוודאות את החברה לתקציב גירעוני. מעבר לכך, התנאים החדשים מאיימים על תנאי העבודה של הצוותים (יותר שעות עבודה ומבלי יכולת לשלם את המשכורות שהם מקבלים), ובהתאם לכך חשש לירידה באיכות אליה שאפנו לאורך כל הדרך", כתבה נמרה בן אליעזר, מנהלת החברה להורים.



"פנינו למנהלת מנהל החינוך בעירייה עם בקשה להשיג מהממשלה 'החרגה' של תל אביב לשנה הקרובה על מנת שיהיה זמן סביר גם לעירייה וגם למפעילים להתכונן כמו שצריך לשינוי כל כך מהותי בתנאים. הדרישה לשינויים כל כך מהותיים בלו"ז כל כך קצר מעמיד אותנו במצב שאין מוצא", הוסיפה בן אליעזר וכתבה כי "לצערי עליי להודיעכם שבצהרי היום לא תמשיך להפעיל מועדוניות גן בשנת הלימודים הבאה".



מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי העירייה מברכת ושמחה להוביל כל מהלך שיוזיל את יוקר המחייה אתו מתמודדים ההורים. בכל מקרה מדובר ברפורמה ארצית שכאשר תעבור תחייב את כלל הרשויות המקומיות. העירייה מצרה על החלטת מפעילי צהרונים להפסיק את פעילותם, ומודה להם על השירות שסיפקו עד כה. בהקשר זה יצוין, כי העירייה הקימה גוף הדרכה ופיקוח שילווה את מפעילי הצהרונים ואף יפקח על המזון בגנים. מהלך זה נועד להיטיב בראש ובראשונה עם הילדים והוריהם, ובמקביל יקל משמעותית על מפעילי הצהרונים.