רבים מציינים היום את צום תשעה באב לזכר שני בתי המקדש שנחרבו בתאריך זהה בשל שנאת חינם. לקראת יום זה נאספו במהלך השנה נתונים לדוח השנאה של קרן ברל כצנלסון וחברת המחקר ויגו, שנחשפים היום, ולפיהם הישראלים מפרסמים יותר הערות גזעניות ומסיתות ברשת - עלייה של 16% משנה שעברה - כשרק אתמול, ערב תשעה באב, עמד ממוצע שיח השנאה ברשת על 562 שיחות גזעניות בשעה.



דוח השנאה הוא מיזם של קרן ברל כצנלסון, המנטר את גלי השנאה בשפה העברית ברשת. הדוח, אשר מנוטר באמצעות חברת המחקר ויגו, חולש בכל שעה על כחצי מיליון שיחות (סטטוסים, תגובות, טוקבקים, ציוצים וכו'). על פי הדוח, בשנה האחרונה התפרסמו 5,053,460 קללות, קריאות מסיתות, קריאות גזעניות וקריאות לאלימות ברשתות החברתיות, לעומת השנה הקודמת, שבה התפרסמו 4,241,650 הערות גזעניות ומסיתות. מתוך כלל הקריאות שהתפרסמו בשנה האחרונה, 119,052 היו קריאות לרצוח, לאנוס ולשרוף.



"ליד הקלה על המקלדת יש השלכות"



עוד עולה מהדוח כי החודש שבו היה מספר הקריאות לאלימות הנמוך ביותר הוא מרץ 2017, עם 352,611 קריאות שנאה, מתוכן 7,334 היו קריאות לאלימות. מנגד, החודש האלים ביותר, שדווקא בו הנושא המדובר ביותר ברשת היה הלוויית שמעון פרס, לכאורה תקופה שבה רבים התאחדו סביב האבל המשותף, היה ספטמבר 2016. במהלך חודש זה נרשמו 658,165 קריאות שנאה, מתוכן, 13,360 קריאות לאלימות ולפגיעה פיזית.



לפי דוח השנאה, הדפים שהפיצו הכי הרבה שנאה, שבהם הטוקבקיסטים הגיבו בצורה גזענית, פוגענית, קיללו והסיתו לאלימות, היו: הדף של הראפר "הצל" עם 113,726 התבטאויות של שנאה והדף של ערוץ 20 עם 57,780 התבטאויות של שנאה.



לדברי ענת רוזיליו, רכזת פעילות בקרן ברל כצנלסון ומייסדת מיזם דוח השנאה, "האינטרנט הפך לזירה ציבורית לכל דבר ועניין, ובכל שנה עולה שיח השנאה ברשת וכמות ההשמצות והאאוטינג בין המשתמשים. המספרים ימשיכו לעלות כל עוד יגדלו מספר הרשתות החברתיות ומספר האנשים המשתמשים ברשת, וכל עוד לא תהיה אכיפה. ביום כזה חשוב שנדע כי ליד הקלה שלנו על המקלדת יש השלכות".