הנהלת החברה הודיעה הבוקר (שלישי) לוועד עובדי חיפה כימיקלים צפון כי כבר ביום ראשון הקרוב יחלו ראשוני 300 העובדים במפעל בחיפה לקבל מכתב פיטורים. כרגע 400 העובדים במפעל החברה בנגב אינם מיועדים לפיטורים.



כזכור, המשרד להגנת הסביבה שלח בתחילת השבוע מכתב להנהלת החברה, בו הובהר כי על פי פסיקת בג"ץ מהשבוע שעבר לא יוכל המשרד להעניק היתר לחלופת אנית האמוניה עד להשלמת ריקון מכל האמוניה בתאריך 19.9. בית המשפט כפה למעשה בפסיקתו על המשרד להגנת הסביבה להקפיא את הליך יישום החלופה שאושרה בממשלה עד לריקון הסופי של המכל ואישור מתווה חדש לריקונו הבטיחותי.



בנוסף, עצם הפסיקה גורמת למעשה להשבתת מפעלי חיפה כימיקלים פחות לחודשיים נוספים, כשבמהלך ארבעת חודשי ההשבתה האחרונים מאות העובדים מקבלים שכר ולא זומנו לשימוע לפני פיטורים. בחיפה כימיקלים קיוו כי בג"ץ יאשר ארכה עד חודש ינואר לריקון המכל, ושתוך כדי הארכה יינתן ההיתר לאניה, מתווה שגם הממשלה היתה מוכנה לו. אבל בית המשפט קבע גם את קיצור לוח הזמנים לריקון המכל וגם הפרדה ברורה בין השלמת הריקון לתחילת יישום חלופת האניה.



בוועד העובדים של המפעל בחיפה המאוגד ב"כח לעובדים" מבטיחים מאבק ותוקפים בחריפות את ההנהלה כשבכוונת העובדים להמשיך להגיע למשמרות במפעל ולקיימן כמשמרות מחאה. "זוהי תגובה שערורייתית של ההנהלה הממשיכה להלך אימים על העובדים" אומר אלי אלבז יו"ר וועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון העובד במפעל 40 שנה. "הניסיון להציג את משבר האמוניה כמאבק מסובך שאין בו אשמים, מוטעה. לאורך כל הדרך יש גורם אחראי אחד- הנהלת החברה" מוסיף אלי לוטטי חבר וועד נוסף .



בוועד מאשימים את ההנהלה שארבע שנים יודעת כי עליה למצוא חלופות למיכל ולא עשתה דבר עד חודש מרץ האחרון, כשהובהר לחברה כי סגירת המיכל תצא לפועל. "מאז משתמשת ההנהלה שימוש ציני ב-1,500 עובדים בצפון ובדרום ובני משפחותיהם, ומציגה מצג שווא לפיו סגירת המיכל יוביל לסגירת המפעל. כמעט לאורך כל התקופה הזו נתנו העובדים גיבוי להתנהלות ההנהלה מתוך תקווה שהמשבר אכן ייפתר ומתוך סולידריות עם עובדי מפעל הדרום - אבל לא עוד. מפעל רווחי המהווה 60% משוק הדשנים הכימיים בעולם ומרוויח 770 מיליון שקלים בשנה, לא נסגר בגלל שינויים בשינוע האמוניה - כל שלושת החלופות שהציעה המדינה ישימות" מסכמים חברי הוועד.