אכזבה בבית הנשיא: רק 26 מתוך 46 ראשי הרשויות במגזר הערבי שהוזמנו היום (רביעי) למפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ומפכ"ל המשטרה רב ניצב (רנ"צ) רוני אלשיך הגיעו למשכן, זאת על רקע לחצים פוליטיים שהופעלו עליהם. למעשה, גורמים בקרב ראשי הרשויות טענו היום כי ח"כ חנין זועבי מהרשימה המשותפת הפעילה עליהם לחצים ואיימה להשחיר את פניו של מי שיגיע למפגש בבית הנשיא.   

בפתח דבריהם התייחסו הנשיא והמפכ"ל לנוכחות הדלילה של ראשי הרשויות. "אני מצטער מאוד על כך שרבים מראשי המועצות שביקשו להגיע, לא הגיעו בגלל לחצים שונים", אמר הנשיא ריבלין, שהוסיף: "חבל, כי נועדנו לחיות יחד ועלינו למצוא את הדרך לקדם עניין זה שבנפשנו".
גם המפכ"ל אלשיך פתח ואמר: ״אני אופטימי גם אם יש כאלה שבחרו להיבהל. אי אפשר לקיים חיים נורמליים ללא שיטור - כולנו צריכים שיטור. לכן אני אופטימי ואין לי ספק שנביא תוצאות".
 

בדבריו בפני ראשי הרשויות אמר הנשיא: "בימים כאלה, שבהם כוחות קיצוניים מרימים ראש, אנחנו מקבלים תזכורת עד כמה קל להרוס ולהבעיר את השטח. ברגעים כאלה אין לנו את הפריבילגיה להתבצר בתחושת הצדק של כל צד, עלינו להיות חכמים. לשלב ידיים. להדגים מהי מנהיגות".
"החיים המשותפים שלנו כאן, יהודים וערבים, הם לא שאלה, זוהי עובדה. בין שנרצה או לא, בין שנחיה בשלום או במלחמה, אנחנו נחיה כאן יחד", הוסיף ריבלין, לטענתו,"ההכרה בעובדה הבסיסית הזאת היא שצריכה להנחות את הפעולות שלנו ואת הבחירות שלנו, תמיד. ההגעה שלכם היום לכאן, היא ביטוי של מנהיגות והכרה בכך שאין לנו דרך אחרת מלבד לפעול יחד".
 בהמשך התייחס הנשיא לתגובת המנהיגות הערבית לפיגוע בהר הבית: "אני מוכרח לומר שלאחר הפיגוע הרצחני בהר הבית בו אזרחים ישראלים רצחו שני שוטרים, ופגעו בכולנו, ערבים, דרוזים ויהודים כאחד. ציפיתי לקול גינוי ברור וחד מצד ראשי המנהיגות הערבית בישראל, למעט מנהיגים בודדים שהשמיעו גינוי נחרץ וברור, לצערי, התאכזבתי".

ח"כ חנין זועבי. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ חנין זועבי. צילום: אבשלום ששוני

 
הנשיא ציין כי נדרשים צוותי עבודה משותפים להנהגה האזרחית הערבית ולמשטרה ברמה הארצית והמקומית, על מנת לטפל באלימות, וכן שיתוף של משרדי ממשלה נוספים ובראשם משרד החינוך, על מנת להידרש לאתגר של יצירת פעילות פנאי לצעירים במגזר.
מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך אמר לראשי הרשויות: "אני מאמין בבני אדם ובפרט שזה אינטרס כל כך ברור שלנו ושל כל החברה הערבית כולה. כל מי שירצה להיבחר מחדש כדאי שיעבור קדימה איתנו. ראש עיר חזק חייב מת"ח (מפקד תחנת משטרה) תותח, וכבני אדם כולנו צריכים שוטר. האזרח היהודי, האזרח הערבי וגם השוטרים עצמם. זה אינטרס של כולנו".
בתוך כך, יו"ר פורום ראשי הרשויות הערביות מאזן גנאים פתח את דבריו בתודה לנשיא, כשאמר: "אני רוצה להודות לך על כל העשייה שלך. אתה מוכיח שהבית הזה הוא של כולנו - יהודים וערבים".

גנאים הודה גם למפכ"ל על קידום המפגש והעשייה המשותפת ובדבריו אמר: "החברה הערבית לא נולדה חברה אלימה, הנסיבות הביאו אותנו לזה. משטרת ישראל הוכיחה שהיא יכולה לדוג את כל משפחות הפשע ואני רוצה לומר שכל משפחות הפשע שהיו בישובים יהודים, נהרו לישובים ערבים".

עוד הוסיף גנאים: "משנת 2000 נרצחו 1,200 תושבים ערבים בנשק בלתי חוקי", והדגיש: "חבריי ראשי הרשויות - יש אחריות שמוטלת על כולם, אבל ללא ספק יש הרבה חסמים ואתם יכולים לעזור לנו להתגבר על חסמים בדרך שעוברת בתעסוקה וכלכלה". 

בתגובה להתרחשויות, אמרה ח"כ זועבי: "לא משנים את ההתייחסות העוינת של המשטרה על ידי פגישות סולחה, ולו גם בתיווך המתווך הראשי נשיא המדינה".