שבוע לאחר שפורסם ב"מעריב" כי 350 פעוטות בגילאי לידה עד שלוש יישארו ללא מסגרת מתאימה באחד בספטמבר בשל החלטת מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לבטל את העסקת הסייעות לילדים האלרגיים, ההורים מאיימים לפנות לבג"ץ. מכתב שנושאו הוא קדם פנייה לבג"ץ דחוף בשל הפסקת הסייעות, נשלח לאביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה ולעו"ד אסנת מנדל, מנהלת מחלקת בג"צים, על ידי עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה, שמייצג חלק מההורים וכן את עמותת יה"ל לאלרגיות מזון.



"הרינו פונים אליכם בפנייה דחופה זו במסגרתה נבקש למצוא פתרון אשר יאפשר לכלל הפעוטות האלרגיים להמשיך להיכלל במעונות יום וייתן פתרון כולל לסוגיה. אנו מבקשים שעד למציאת פתרון אחר שיבטיח את שלומם של כלל הילדים במעונות לא תופסק העסקת סייעות לילדים אלרגיים, אשר הוכרו כזכאים לכך בהתאם לקריטריונים, כפי שמתקיים בשש השנים האחרונות".



עוד נכתב כי "אף על פי כן, נראה כי משרדי הממשלה עסוקים בגלגול 'תפוח האדמה הלוהט' מיד אל יד מבלי שימצא 'מבוגר אחראי' כאילו אין מדובר בממשלה אחת ומדינה אחת. כבר ייאמר, נראה ברור לחלוטין שהפתרון היחידי הריאלי לשנת הלימודים הקרובה הינו המשך העסקת סייעות ובמקביל גיבוש והערכות לפתרונות קבע לשנים הבאות שיקבעו על ידי הגורמים המקצועיים".



"מניעת תקצוב הסייעות, ידרוש את השארת הפעוט בבית ויחייב את נוכחותו האקטיבית של הורה יחד איתו, הגוררת מתן אפשרות ההורה לסייע בפרנסת הבית מצד ולקדם עצמו מקצועית ואישית מהצד השני וזאת תוך הפלייתו בהשוואה להורים אחרים רק בשל קושי רפואי של ילדו". המכתב נחתם בזה שבשל כך שנשאר פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, הם דורשים מענה בהקדם עד לשבוע הבא ביום שלישי ה-15.8.



עמותת יה"ל: "מקווים שהדבר ייפתר לפני בג"ץ"


סמנכ"לית עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, נעמה קציר שמואלי, אמרה בשיחה היום (שני) עם "מעריב אונליין" כי "עמדתנו היא ברורה - תחזירו את הסייעות עד שיהיה פתרון אחר. אני מאוד מקווה שהדבר לא ייפתר בבג"ץ אלא לפני". קציר שמואלי הדגישה כי "אנחנו לא רוצים את הסייעות, אנחנו חושבים שזה רע לנו. אנחנו רוצים שיהיה פתרון אחר יום אחד שייתר אותן אבל אי אפשר לוותר עליהן בלי להיערך לפני לפתרון".



כזכור, בחודש שעבר הודיע משרד העבודה והרווחה כי המדינה מבטלת את תקצוב מימון הסייעות החל מהאחד בספטמבר. העיתוי, כחודש וחצי לפני פתיחת מועד שנת הלימודים הנוכחית, הותיר את ההורים בלי הזדמנות להיערך לכך כראוי. הורים שכבר קיבלו אישור לכך שילדיהם יוכלו לקבל סייעות במעונות היום הרשומים קיבלו הודעה בדבר ביטול ההקצאה.



האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית תומך בעמדת ההורים


בנוסף, במהלך סוף השבוע העביר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית (איאא"ק) מכתב למנכ"ל משרד הבריאות ולמנכ"ל משרד הרווחה ובו מדגישים כי אומנם הסייעות לא מהוות פתרון אולטימטיבי למצב, אך עד שיינתן פתרון אחר, יש להשאיר אותן: "פתרון הסייעות איננו הפתרון המיטבי או הרצוי להבטיח את שלומם של פעוטות עם אלרגיה למזון וכי יש לשאוף לפתרון כולל ומערכתי המושתת על הכשרה והנגשה של המעונות באופן שיבטיח את שלומם של הילדים האלרגיים במסגרות הללו".



"משום שאלו פני הדברים הרי שעמדתנו המקצועית היא, שבכדי להבטיח את שלומם של הפעוטות הסובלים מאלרגיה למזון, יש להשאיר בשנת הלימודים הקרובה את הסייעות ע"פ הנוהל שהיה קיים עד כה ובמקביל להיערך לצורך גיבוש תכנית סדורה ומערך הכשרה שיוכל לתת את המענה המיטבי, הן בתחום המניעה והן בתחום הטיפולי במקרה של תגובות למזון בעת שהיית הפעוטות בגנים ובמעונות".