היועץ המשפטי של הכנסת הגיש היום (רביעי) לבג"צ את תשובת הכנסת לעתירת ארגון "נכה לא חצי בן אדם" נגד מדיניות הממשלה שמסרבת לדון בהעלאת קצבת הנכות הכללית לגובה שכר המינימום. עמדת הכנסת כי העותרים לא הוכיחו אי קיום בכבוד מהקצבה שהמקסימלית עומדת על 2340 שח לחודש ולא עודכנה זה למעלה מ-15 שנים וזאת "בהיעדר כל התייחסות בעתירה למכלול שירותי הרווחה הניתנים בישראל" כך לפי תשובת הכנסת לעצירה.

"הטענה ששכר מינימום הוא הרף המינימלי לקיום בכבוד היא מרחיקת לכת. אין בנתונים שצורפו לעתירה בדבר שיעורי העוני בקרב אוכלוסיית הזכאים לקצבת נכות כדי לעמוד בנטל המוטל על העותרים לעניין זה" מוסיף יועמ"ש הכנסת. 
התשובה מעוררת סערה פוליטית באופוזיציה שחברים בה מתנערים מעמדת הכנסת וטוענים כי היא אינה מייצגת אותם. ראשי שדולת הכנסת לאנשים עם מוגבלויות תוקפים בחריפות את המסמך. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אומרת: "מביש לחשוב שהכנסת, באמצעות בא כוחה, העבירה לבג"צ עמדה כי נכה במדינת ישראל יכול להתקיים מ 2342 שקל בחודש".

"אני מאמינה שעמדה כזו עושה עוול עם אלפי נכים בישראל שחיים בעוני, בקושי ונאבקים יום יום להשיג כסף לתרופות, לציוד רפואי ולמגורים", הוסיפה אלהרר. "אני מציעה לכנסת ישראל לבחון את עמדתה בשנית ולהבין כי אנשים מתים פה בגלל הזנחה של הממשלה והתעלמות מהמצוקות של ציבור הנכים בישראל".

יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח"כ אילן גילאון, מוסיף: "לא ברור על איזו כנסת מדובר, האם מדובר על כנסת ישראל, שרק לפני חודש הגיעו כל סיעות הבית להסכמה על העלאת קצבת הנכות? לא ברור בשם מי מדבר יועמ"ש הכנסת. מהו נטל ההוכחה הנדרש כי אי-אפשר לחיות מהסכום המעליב הזה? בטן נפוחה מרעב? נכים שצריכים לבחור בין תרופה לפרוסה? לא יעזור לאף אחד כלום - אנחנו נעלה את קצבת הנכות, עם בג"צ ובלי בג"צ. עם נתניהו ובלי נתניהו."
יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד תקף גם הוא את תשובת הכנסת לעתירה: "תשובת הכנסת לבג״ץ היא מבישה, אטומה וחסרת לב. כחבר כנסת אני לא מוכן שהתשובה הזו תייצג אותי. יש עתיד תמשיך להיאבק למען העלאת קצבאות הנכים לשכר מינימום. נכה לא יכול להתקיים מ-2,342 שקל בחודש. נקודה".

בה בעת משרד האוצר, שנדרש אף הוא להשיב לעתירה, ביקש דחייה של שבועיים עד 24.8 מבג"צ ונענה בחיוב על ידי השופט דנציגר. שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, הבטיח כבר לפני למעלה מארבעה חודשים בשורה לנכים. אבל מאז גנז ראש הממשלה נתניהו את מסקנות ועדת זליכה שהקים כחלון והמליצה כי הקצבה המקסימלית החודשית תגדל ל-4000 שח.

תחתיה הקים רה"מ את ועדת שמחון אותה הנחה להעמיד את רף הקצבה הנ"ל רק לנכים מעל 90% שהם רק כ-30% מהזכאים לה ולהשתמש אגב כך רק בכמיליארד שח וחצי מתוך ארבעה מיליארד שהקצה האוצר להעלאת קצבת הנכות. 

הפגנת הנכים באירוע התמיכה בנתניהו בגני התערוכה
הפגנת הנכים באירוע התמיכה בנתניהו בגני התערוכה


 
הנכים שיבשו את אירוע התמיכה בנתניהו
בתוך כך, פעילי מטה מאבק הנכים מפגינים הערב בשדרות רוקח בתל אביב שם הם חוסמים את הגישה לכנס התמיכה בנתניהו שארגן יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, מי שעד לאחרונה צידד במאבקם אבל נאלץ ליישר קו עם עמדת משרד ראש הממשלה. אלכס פרידמן, יו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'' מסביר: "ראש הממשלה עסוק בלקדם את עצמו, שר האוצר לא עומד במילתו, והכנסת אומרת שהנכים יוכיחו שהם רעבים. לתאפרת מדינת ישראל". 
במטה מאבק הנכים אומרים למעריב: "לא ניתן לממשלה להכתיב את עמדת הכנסת שרוב חבריה יודעים את האמת - הניסיון של הממשלה לצייר תמונה לפיה אנחנו 'נהנים' מקצבאות נוסםות היא שקר גס. קצבת ניידות לא מכסה אפילו את הוצאות הדלק וקצבת שירותים מיוחדים לנכים סיעודיים לא מכסה אפילו ממחצית עלות חודשית של עובד סיעודי זר".

"מדובר בכסף צבוע רק למטרות האלה וכל ההכנסה הפנויה של נכה לתא כושר עבודה היא מקצבת העולב שנתניהו כשר אוצר ניתק מההצמדה לשכר הממוצע ומאז דן את הנכים למחסור ועוני. מאז ועד היום הוא שינה את תפיסתו המעוותת לפיה כולנו פרזיטים ומטיל אותנו לעול כבד על משפחותינו, למי מאיתנו שיש משפחה, ועל ילדינו".
פרידמן מוסיף: "רק לפני שבועיים פנה אליי שר האוצר משה כחלון באופן אישי והתחייב לעמוד בהבטחתו להקצות 4 מיליארד ש''ח במסגרת מתווה פרופ' זליכה ולהילחם על כך. אז מה קרה עכשיו? למה שר האוצר החברתי בוחר להמשיך להרעיב את הנכים? למה להמשיך ולייאש את המיואשים עוד שבועיים? באשר לתגובת הכנסת, למרות שכל סיעותיה שילבו ידיים והתחייבו להעלאת קצבאות הנכות לפני כחודש,  ולמרות שיו''ר הכנסת יולי אדלשטיין וראשי סיעות נוספות הביעו תמיכה בהעלאת הקצבה, היום יועמ"ש הכנסת סותר את עמדת חבריה ומבזה את בית המחוקקים".