בתום דיון סוער שנערך היום (שני) במשך כשלוש שעות בוועדת החינוך של הכנסת, הוועדה אישרה את תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשע"ח, למרות התנגדות ההורים וחברי כנסת מהאופוזיציה. לאחר הפסקה של שעה להתייעצות עליה הכריז יו"ר הוועדה, הח"כים התכנסו להצבעה, בסיומה שבעה ח"כים הצביעו בעד, בעוד שישה ח"כים התנגדו.



שבעת הח"כים שהצביעו בעד: יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), ח"כ בני בגין (הליכוד), ח"כ מירב בן ארי (כולנו), ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) וח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו). שישת חברי הכנסת מטעם האופוזיציה שהצביעו נגד: מהמחנה הציוני: ח"כ יוסי יונה וח"כ מנואל טרכטנברג. מיש עתיד: ח"כ חיים ילין וח"כ אלעזר שטרן ומהרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי וח"כ עאידה תומא סלימאן.


.


בסיום ההצבעה ח"כ ילין ביקש רביזיה (דיון מחדש) בנושא ויו"ר הוועדה הודיע שהם יתכנסו שוב בעוד חצי שעה. בתום הדיון המחודש עדיין היה רוב לחברי הכנסת שהתנגדו למהלך ותשלומי ההורים עברו באופן סופי.



השר בנט: "פותחים את השנה בסימן שדרוגים פיזיים בתנאי הלימוד"


בתום הדיון אמר שר החינוך, נפתלי בנט כי "אנחנו פותחים את השנה בסימן שדרוגים פיזיים בתנאי הלימוד וזינוק בהישגי ילדי ישראל. אנו יוצאים לדרך עם צהרונים מסובסדים שיחסכו לכל משפחה מאות שקלים. בנוסף, אנחנו ממשיכים עם סייעת שנייה, צמצום תלמידים בכיתה, המשך גידול במספר הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות לימוד, בתי הספר של החופש הגדול, חוג חינם לכל ילד בצפון ועוד". השר בנט הוסיף כי "ביצענו רפורמות משמעותיות שהזניקו את מערכת החינוך קדימה ונמשיך במגמה זו גם השנה. אני מודה ליו״ר ועדת החינוך ח״כ מרגי על שיתוף הפעולה ועל הובלת התהליכים המשמעותיים אצלו בוועדה ומאחל שנת לימודים פורייה ומוצלחת לכולם".






במשרד החינוך ציינו כי תשלום החובה נשאר ללא שינוי - ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, לשנתיים הקרובות - 49 שקלים. תשלומי הרשות שנשארו ללא שינוי - השאלת ספרי לימוד, סל תרבות, מסיבות סיום ומסיבות כיתתיות, טיולים ושל"ח. החל מהשנה יהיה תשלום של 1.5 שקלים לשנה לתלמיד עבור ארגון הורים ארצי וועד הורים יישובי בגני הילדים. כמו כן, עודכן עלות ההזנה - חוק ארוחה יומית לתלמיד שעלה באופן מדורג וכעת עומד על 70 אגורות למנה (בהתאם לרמת ההכנסה המשפחתית). למרות שחברי הוועדה ומנכל"ל משרד החינוך שמואל אבוהב, אמרו במהלך הדיון כי הם מודעים לשטח האפור שנוצר בתשלומי התל"ן (תוכנית לימוד נוספת), בסופו של דבר גם הם יישארו ללא שינוי.



מנכ"ל משרד החינוך, שהציג את עמדת המשרד במהלך הדיון, אמר כי "משרד החינוך מוביל שורה של מהלכים להפחתת נטל התשלומים על ההורים. לצד הרפורמות הגדולות שמוביל המשרד בראשות השר נפתלי בנט, אנחנו מגבירים את פעולות הבקרה אחר גביית תשלומים שאינם מאושרים, לצד הסדרה של התשלומים בבתי ספר ייחודיים. בסך הכל אנחנו רואים כי בשנים האחרונות מרבית בתי הספר מקפידים על גביה מותרת".



ח"כ בן ארי: "מאוד קל לשבת באופוזיציה ולצעוק נגד תשלומי הורים"


ח"כ בן ארי, התייחסה להחלטה ואמרה כי "לאחר קרוב לארבע שעות של דיונים אושרו תשלומי הורים לשנת הלימודים תשע"ח. הצבעה מורכבת ולא פשוטה כלל לחברים בקואליציה, מאוד קל לשבת באופוזיציה ולצעוק נגד תשלומי הורים מבלי להביא מקור תקציבי ל-1.5 מיליארדי שקלים או מתווה חלופי לטיולים, שיעורי של"ח, מסיבות סיום, סל תרבות וכדומה. הבטחתי לוועדי ההורים שנלווה אותם לקראת דיוני התקציב הבאים מול משרדי האוצר והחינוך על מנת למצוא פתרון הולם למצב הקיים. אומנם ראינו השנה את התגייסותם של שר האוצר ושר החינוך להשקיע מיליונים בנוסף לתקציב הקיים, כמו בצהרונים ובמתווה של ימי החופשה שיתפרסם בקרוב אך עדיין אין סיבה שהורים ישלמו תשלומים רבים כל כך למערכת שאמורה להיות בחינם".