כמדי שנה לקראת שנת הלימודים ביקשו בחסדי נעמי, עמותת הרווחה הגדולה בישראל המסייעת לאלפי משפחות, לבדוק עד כמה גדול הנטל הכלכלי שבחזרה לבית הספר על ההורים. הממצאים שאנו מביאים לראשונה מעידים כי ההוצאה הממוצעת לילד לקראת החזרה לבית הספר גדלה ביותר מ־10% לעומת השנה שעברה ועומדת השנה על 1056 שקל לילד, בהשוואה לכ־950 שקל אשתקד.



מדובר ברכישת מחברות, ספרים, כלי כתיבה, ביגוד, ילקוט ועוד. 10% מההורים מוציאים יותר מ־2,000 שקל על החזרה לבית הספר ורוב ההורים, 52% העריכו את ההוצאה ב־500־1,000 שקל, אבל ההוצאה רחוקה מלהיות חד־פעמית.



מהסקר שנערך עבור חסדי נעמי על ידי מכון המחקר "סמית", בקרב מדגם מייצג של הורים לתלמידים, עולה עוד כי עבור תכנים שהם חלק מתוכנית הלימודים (לא תוכני העשרה שהם רשות), יוציאו 35% מההורים יותר מ־500 שקל בחודש לילד. רק 6% מההורים מדווחים על הוצאה חודשית של בין 50 ל־100 שקל בחודש. מדובר בהוצאות במהלך השנה על טיולים, מסיבות, ספרים, תוכניות לימודים נוספות ועוד.




מקצצים בעיקר בתרבות ובפנאי




לא פחות מ־68% מההורים מציינים כי במשפחתם נאלצים לחסוך בתחומים שונים עקב הוצאות על חינוך הילדים, וזאת ללא הבדל משמעותי בפילוח הגיאוגרפי. מדובר בכ־71% מההורים בדרום, 67% ממהורים בתל אביב ו־63% מההורים בירושלים.



78% מאלו שציינו שהם נאלצים לחסוך בסעיפים אחרים של ההוצאות המשפחתיות, ציינו את הוצאות התרבות והפנאי משפחתי כ"קורבנות", ו־22% ציינו שנאלצים לחסוך על הוצאות שוטפות על משק הבית ועל רכישת מזון.



עמותת חסדי נעמי ערכה את הסקר לקראת המבצע השנתי שהיא מקיימת בימים אלה לתרומה וחלוקה של ציוד לתלמידים נזקקים שהוריהם אינם יכולים להרשות לעצמם את ההוצאה.



הרב יוסף כהן, יו"ר חסדי נעמי, אומר: "מדי שנה בולטות הוצאות החינוך ומכבידות על הכיס של הישראלים. הצורך לשמור על הסטנדרטים של צורכי הילדים בבית הספר הופכת לבעיה משמעותית בקרב האוכלוסייה שלא שפר עליה מזלה. זו תופעה שפוגעת לא רק באוכלוסייה הזאת אלא במרקם החברתי־כלכלי של משפחות רבות בישראל, שכן כאשר מאגר גדול של כישרונות נאלץ להיאבק כדי לשרוד, הוא אינו יכול למממש את הפוטנציאל הטמון בו כדי להתקדם ובכך נשאר 'תקוע' ונתמך, דבר המביא לתסכול ומשמש כדלק לעוני המתפשט".



לתרומות עבור תלמידים נזקקים ניתן ליצור קשר עם חסדי נעמי בטלפון: 03-6777777