שמורת יהודיה היא אחת משמורות הטבע הפופולריות לטיולים בישראל, והיא כוללת בתוכה את מרבית הנחלים בדרום ומרכז רמת הגולן, שבעונת הקיץ מלאים מטיילים המחפשים פעילות וטבילה במעט מים צוננים עם טיול בחיק הטבע. אבל מאז תחילת הקיץ נסגרו לא פחות משלוש פעמים מסלולי טיולים באזור, בהם שני מסלולים שנסגרו אתמול בפעם השנייה בתוך פחות מחודש, וכל זאת בשל זיהום מי הנחלים.



ב־5 ביולי נסגרו למשך שבוע שלושה שבילי טיולים בשמורת יהודיה על פי הנחיית משרד הבריאות בשל דגימות מים שהראו על זיהום, יממה לאחר מכן נסגר מסלול נוסף לזמן ממושך, מנחל משושים לשמורת מג’רסה בנחל זאכי. ב־3 באוגוסט נסגרו למשך חמישה ימים שני מסלולי טיול, בנחל יהודיה ובנחל זוויתן, גם כן בשל זיהום מים, תחת הנחיית משרד הבריאות כי הכניסה למים מסוכנת ואסורה. אתמול נסגרו אותם שני מסלולים שוב עד הודעה חדשה מאותה הסיבה.



ברשות הטבע והגנים העריכו כבר בתחילה כי בשל זרימת המים החלשה יותר בנחלים לעומת שנים קודמות, בין היתר בגלל הבצורת הממושכת בעונות החורף האחרונות בצפון, מקורו של הזיהום הוא ככל הנראה הפרשות בעלי חיים שנעים במעלה הנחלים.




נחל הזוויתן בימים טובים יותר. צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90
נחל הזוויתן בימים טובים יותר. צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90



מנהל תחום ניטור נחלים ברשות הטבע והגנים, הלל גלזמן, מסביר בשיחה עם "מעריב": “אנחנו לא זוכרים תקדים שכזה, זה באמת קיץ קיצוני מאד מבחינה הידרולוגית, משמע שזרימות הנחלים נמוכות וחלשות מאוד, וזה מתבטא גם בנתונים של רשות המים. המים של נחלי הגולן באים ממעיינות. ההפרשות של עדרי הבקר וחיות הבר באגני ההיקוות של הנחלים הן בדרך כלל בריכוזים נמוכים וזרימת המים מנטרלת את הזיהום, אבל כשהזרימות נמוכות וכששקיעת המים נמוכה כמו השנה, יש מקומות של מים עומדים, ובשילוב עם הטמפרטורות הגבוהות יותר של הקיץ החיידקים פשוט חוגגים במים”.



בכל רחבי העולם מתמודדים כבר עם תוצאות ההתחממות הגלובלית, והשילוב של הבצורת בחורף עם הקיץ המתחמם והמתארך פוגעים גם בישראל. “אנחנו בהחלט לוקחים את זה בחשבון בצוותי חשיבה שכבר מתכנסים עם רשות המים. מצד אחד הייתה השנה התקוממות של חקלאי עמק החולה כשקוצצו מכסות המים שלהם כדי לשמור על מקורות המים, ומצד שני לא הייתה ברירה. בהיבט אחר, רט”ג פועלת ביחד עם משרד החקלאות וארגון מגדלי הבקר כדי להרחיק עדרים ממקורות המים ולאפשר שטחי מרעה מוצלים אחרים שאליהם יובאו מזון ומים בצורה יזומה. מדובר בלוגיסטיקה לא פשוטה, אבל אנחנו נערכים אליה לשנים הבאות. מה שיוצא דופן השנה הוא התדירות שבה אנחנו נאלצים לסגור מסלולי טיול שעוברים במים בגלל החריגה מתקן משרד הבריאות, אבל אנחנו מודעים לתופעות האלה”.