"אנחנו שבועיים לפתיחת הלימודים ויש באזור ה-200 תלמידים שאין להם פתרונות לקראת שנת הלימודים. כל שנה יש ילדים שחוסמים מהם את ההתרגשות של לעלות לכיתה א' או בכלל את הזכות של היום הראשון לכיתה א'". כך אמרה ל"מעריב אונליין", רויטל לן כהן, מהקואליציה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, לאחר שאתמול, יום שישי, נערכה קבלת שבת מול ביתו של שר החינוך, נפתלי בנט, בה השתתפו עשרות הורים לתלמידי החינוך המיוחד הטוענים שלילדיהם ולרבים נוספים לא נמצאה מסגרת מתאימה לאחד בספטמבר.



"כל שנה אנחנו מתריעים, גם השנה בחודש מרץ אמרנו למשרד החינוך שאנחנו עומדים בפני שוקת שבורה ושהשנה הזו תהיה הכי קשה מכל השנים. התשובה הייתה 'מה פתאום על מה אתם מדברים, זו הולכת להיות השנה עם הכי פחות בעיות'. אז אם בשנה שעברה העברנו מעל 80 שמות תלמידים עם בעיות שיבוץ, השנה יש לנו כבר מעל 100", אמרה לן כהן והוסיפה כי "אם אלה היו 200 ילדים בחינוך הרגיל והיו אומרים להורים 'אין לנו איפה לשבץ אותם', 'אין לנו מורה בשבילכם', אז השנה לא הייתה נפתחת. אבל השנה נפתחת כל שנה כשיש עשרות ומאות ילדים עם צרכים מיוחדים שהמענים שלהם לא יכולים להיענות ומשרד החינוך אומר 'פתחנו את השנה ללא תקלות', גם בשנה שעברה הם אמרו את זה".



ההורים טוענים בין היתר, כי אין אישורים לשעות סיוע לילדים משולבים משום שנגמרו התקציבים בטרם חולקו לכלל הילדים הזכאים וכי לא הסתיימו ועדות ההשמה, העררים והחריגים. עוד הם טוענים כי אין מספיק תקנים לסייעות תגבור וכי בוטלו הזכאויות לסייעות רפואיות לחלק ניכר מהילדים שהיו זכאים.



השר בנט יצא אל ההורים. צילום: אבשלום ששוני
השר בנט יצא אל ההורים. צילום: אבשלום ששוני



השר בנט: "אני רחוק מלומר שאנחנו מושלמים"


במהלך קבלת השבת שנערכה במקום, השר בנט יצא אל ההורים ושוחח איתם. "אנחנו המערכת הכי גדולה במדינת ישראל ואני רחוק מלומר שאנחנו מושלמים", אמר שר החינוך. "אנחנו כן עושים צעדים ואנחנו מקימים בתי ספר לשילוב. יש סיטואציות שלא נכון לשלב, אתה משלב בכוח ואתה פוגע. אנחנו מנסים להגיע לכל ילד וילד, תרכזו ותעבירו את הדברים וביום ראשון אתחיל לטפל. אם יש רעיונות שאתם חושבים שאפשר לייעל ברמה מערכתית אנחנו נשמח לשמוע. נעשה שולחן עגול על נושא החינוך המיוחד ואני אמשיך להילחם על להגדיל את התקציבים". ההורים שאלו את השר גם על תשלומי ההורים שעברו השבוע בוועדת החינוך בכנסת והוא הסביר כי "אני יכול להפריח ססמאות אבל בסופו של דבר צריך להביא ארבעה מיליארד שקלים. אם מדובר על להעלות מסים, ביטוח לאומי, יכול להיות שזה נכון אבל אין קסמים".



שרונה נמר, אם לתלמיד עם צרכים מיוחדים מיהוד, שעולה לכיתה י"ב, הגיעה גם היא אתמול מול ביתו של שר החינוך ואמרה כי היא מקווה שמישהו ישים לב גם לילדים עם הצרכים המיוחדים. "לבן שלי אין שיבוץ כי אין להם קוד שמתאים לו, אז איפה אנחנו שמים אותו? הם לא יודעים מה לעשות, הוא למד עד עכשיו בתיכון פרטי עם כיתות קטנות אבל זה לא תיכון לחינוך מיוחד אז הם לא יכולים לשבץ אותו שם".



ל-167 תלמידים בחינוך המיוחד אין שיבוץ


כזכור, השבוע התקיים דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא בעיות השיבוצים בחינוך המיוחד, כפי שקורה מידי שנה בחודש אוגוסט ובו התברר לפי נתוני משרד החינוך, כי 167 פניות של תלמידים בחינוך המיוחד עדיין לא נפתרו, מתוכן ל-78 תלמידים יש עדיין בעיות שיבוצים, 73 בעיות עם הסייעות, 25 בוועדות ערר ו-6 בהנגשות, נתונים הגבוהים פי שניים מהשנה שעברה.



יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אמרה במהלכו כי "אני רוצה למחות על כך שאנחנו שוב נאלצים לקיים דיון שבועיים לפתיחת שנת הלימודים. ילדי החינוך המיוחד מוזנחים כל שנה מחדש, עשרות ילדים לא יוכלו לפתוח את השנה כמו כולם. הבעיות חוזרות כל שנה ושום דבר לא משתנה".



במהלך הדיון, אריאל לוי, מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, הודה בבעיות הקיימות: "יש לנו שני כשלים מובנים שאנחנו מנסים להתמודד איתם - היד שמכוונת את התקציב, המסגרות והמכסות היא לא היד המאשרת השמה ושיבוצים. אנחנו נערכים לפי ניבויים, בזה השתפרנו. בחלק מהמקומות הצלחנו לנבא ובחלק לא, הגידול באזור המרכז בנושא האוטיסטים לא היה צפוי".