משטרת פתח תקווה נערכה אמש (שבת) בכוחות מתוגברים ובהיקף חסר תקדים לקראת ההפגנות המחאה נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שהתקיימו חרף החלטת בג"ץ, שאימץ את עמדת המשטרה וקבע כי יש להעתיקן למקום ראוי אחר בשל השינוי המהותי בנסיבות. במהלך האירועים עוכבו לחקירה עורך דין אלדד יניב ומני נפתלי, מסמלי המחאה, מה שהביא להעברת ההפגנות לתחנת המשטרה בעיר.



ההפגנה בפ"ת
כ-500 מפגינים הגיעו מול תחנת המשטרה ברחוב שטמפפר בקריאות "הון שלטון עולם תחתון", כשמולם הפגינה קבוצה של כ-20 אנשי ליכוד. מפקד מרחב שרון תת ניצב שמעון לביא היה אף הוא במקום, וכוחות רבים זרמו לאזור. במהלך ההתרחשויות אדם המתנגד להפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה רץ לעבר המפגינים וניסה להכות אותם.

ההפגנה בפתח תקווה
ההפגנה בפתח תקווה. צילום: אבשלום ששוני

  

בשעות הערב המשטרה הציבה מחסומים ובדקה כל רכב שהגיע למקום, במטרה למנוע את הגעת המפגינים למקום. מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה וממובילי המחאה, עוכב לחקירה בחשד להפרת צו בית המשפט וניסיון להפר את הסדר הציבורי. מספר דקות לאחר מכן, יניב עצמו עוכב לחקירה בטענה דומה.



דוברת המשטרה תת ניצב מירב לפידות התייחסה לטענות המפגינים לפיהן המשטרה לא מאפשרת קיום מחאה ואמרה: "המשטרה מקיימת את הוראות פסיקת בג"ץ, שקבעו כי כיכר גורן אינה מקום ראוי לקיום הפגנות". היא הבהירה כי "עיכובם של יניב ונפתלי התבצע בעקבות פוסטים שכתבו ובהם הביעו כוונה להפר את הסדר הציבורי". לדבריה, המשטרה לא מנעה מחאה ואינה מונעת קיום הפגנות, אלא שומרת על שלום הציבור. "העובדה שמארגני המחאה הגיעו והזמינו למקום המונים לא מתיישבת עם הטענה לפיה הם הגיעו למקום כדי להעביר ישיבה קטנה", סיכמה.





עורכת הדין גלית וקסלר, יד ימינו של נפתלי, נתבקשה לעזוב את המקום. שכנים קראו לעברה "תפני את המקום, צאו מכאן", וניידת משטרה ליוותה אותה מחוץ לשכונה. במקביל לצעקות השכנים, תושב השכונה פנה אליה ואמר: "שהתיקים ייסגרו לכם בפרצוף בגלל מה שעשיתם". היא טענה: "רצינו בסך הכל לעשות ישיבה לסיכום ההפגנות - לא התכוונו להפגין. בסך הכל רצינו להתכנס אבל המשטרה מונעת את זה מאיתנו". תושבי השכונה מצידם יצאו בקריאות תמיכה במשטרה.
אלדד יניב ומפגינים מול תחנת המשטרה. צילום: אלון חכמון


מפגינים בפתח תקווה. צילום: אבשלום ששוני


בג"ץ התייחס בהחלטתו בחמישי האחרון לעמדת המשטרה והתושבים, לפיה בשבועות האחרונים עלו מספר המשתתפים בקרב מפגיני המחאה עד כדי אלפים. בכך, הם גרמו לשינוי הנסיבות שאיפשרו קיומן של ההפגנות עד אז סמוך לקניון גנים מרחק של כ-300 מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בשכונת כפר גנים ג בפתח תקווה.

כזכור, בעתירה שהגיש יושב ראש ועד תושבי השכונה צדוק בן משה, נדרשה המשטרה כמשיבה, להפסיק את ההפגנות. בתגובתה לבית המשפט, הבהירה המשטרה, כי הכמות המשתתפים ההולכת וגדלה גרמה להכפלה בכמות השוטרים הנמצאים במקום, פי 10. עוד ציינה המשטרה, כי בנסיבות החדשות נגרמות לרבות חסימת חנויות וצירי תנועה והפרעת רעש שיש בהן למנוע קיומן של ההפגנות באותו המקום.

בשישי האחרון ניסתה התנועה לאיכות השלטון ברשותו של אליעד שרגא להשיג צו מניעה, בבית המשפט העליון, אולם לאור העובדה שהעתירה הוגשה סמוך לשעה 11:30 בצהריים החליט בג"ץ שלא להוציא צו מניעה במעמד צד אחד. דיון ייערך בנושא ביום שני הקרוב, בשביל לבחון את טענת התנועה, לפיה אין צורך בהוצאת רישיון מהמשטרה לקיום ההפגנות האמורות, וכי יש לאפשר קיומן של ההפגנות בכיכר גורן בכפר גנים.
מאוחר יותר, וחרף החלטת בג"ץ פרסמו כמה ממארגני המחאה, בהם אלדד יניב ואייבי בנימין, פוסטים בפייסבוק בהם קראו למשתתפים להגיע בהמוניהם להפגנה שתתקיים הערב. "בואו לפתח תקווה מותר להתנגד למעצר לא חוקי, מותר להפגין כשהמשטרה אוסרת לא חוקי, חובה לא לציית כשהמשטרה פועלת לא חוקי", כתב אלדד יניב.
אייבי בנימין הוסיף: "הרימו יד על הדמוקרטיה השלטון המושחת משתמש שוב במשטרה כמדגאת חופש ההפגנה והמאחאה. בואו הערב לפתח תקווה".



בעקבות ההודעות הללו, תושב השכונה צביקה שטרן הגיש תלונה במשטרה בגין חשד להדחה לניסיון לקיים הפגנה, חרף החלטת בג"ץ.