פריצת דרך בחקר מחלת האלצהיימר: בדיקת עיניים פשוטה יכולה לאתר את מחלת האלצהיימר עוד בשלביה המוקדמים - לפני הופעת התסמינים - ברמת דיוק זהה לסריקת מוח. כך קובע מחקר שנערך בלוס אנג'לס בידי חוקרים מהמרכז הרפואי סדרס־סיני על 16 נבדקים. המחקר השווה את תוצאות בדיקות העיניים לאלה של סריקות המוח. התברר שהאבחונים זיהו באותה רמת דיוק את תחילת התפתחות מחלת האלצהיימר. מומחים בתחום ציינו כי מדובר באחת מפריצות הדרך הגדולות בחקר האלצהיימר, כיוון שהיא מאפשרת בדיקה פשוטה, לא יקרה ולא פולשנית לאיתור הופעה מוקדמת של המחלה.



"הממצאים מצביעים על כך שהרשתית יכולה להפוך לכלי אבחון יעיל לאיתור המחלה", אומרת אחת ממובילות המחקר, ד"ר מיה קורוניו־המאווי, מומחית בנוירוכירורגיה מהמרכז הרפואי סדרס־סיני בלוס אנג'לס. "אחד היתרונות הגדולים של ניתוח תמונת מצב הרשתית הוא היכולת לעשות זאת שוב ושוב כדי לעקוב אחר התפתחות המחלה", היא הוסיפה.



עד לפני כעשור, הדרך היחידה לאבחון ודאי של מחלת האלצהיימר הייתה רק בדיקת מוח שנעשתה לאחר המוות. בשנים האחרונות הצליחו חוקרים לזהות את המחלה גם באנשים חיים בעזרת סריקות מוח (PET Scan), אבל מדובר בבדיקות יקרות ופולשניות הכוללות הזרקה של סממנים רדיואקטיביים.



צוות החוקרים, בהובלת ד"ר קורוניו־המאווי, חיפש דרך יעילה יותר ופולשנית פחות לאיתור הסימנים הראשוניים להופעת המחלה. במחקר החדש השתתפו גם חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה ואוניברסיטת UCLA.



ד"ר קנית ל' בלאק, ממובילי המחקר, סיפר: "התקווה שלנו היא שבדיקת העין שפותחה במחקר תהווה ציון דרך לזיהוי מוקדם של המחלה, זיהוי מוקדם מספיק כדי לאפשר התערבות במצב ושינוי של ההפרעה בעזרת תרופות והרגלים יומיומיים", אמר. "מדובר בממצאים מעודדים, אבל הם עדיין בשלב מחקרי מוקדם, כיוון שרק קבוצה קטנה של אנשים נבדקה".