הפעיל החברתי אלדד יניב נעצר ביום שבת יחד עם מני נפתלי, בעקבות פוסט שכתב בפייסבוק כשקרא להמונים לצאת להפגין בפתח תקווה כנגד השחיתות השלטונית. על המעצר סיפר יניב אצל משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM: "רצו לעצור אותי ואת מני נפתלי כדי שנהיה מגורשים מפתח תקווה לעשרה ימים. אמרנו למפקד התחנה כי זהו מעצר לא חוקי וכי אנחנו נצא מהמעצר הזה על שתי הרגליים וללא תנאים מוקדמים. היה מאד מבאס במעצר. זה לא מעצר שעושים בדרך כלל בתחנות משטרה". 

עוד סיפר הפעיל החברתי: "אנחנו היינו 'האלו מההפגנה'. לקחו אותנו לכלא עם כל המשמעויות של זה. היינו אזוקים בידיים וברגליים. כל רגע הזיזו אותנו מפה לשם. כל פעם אזקו אותנו ופרקו אותנו מהשלשלאות. בהתחלה לקחו אותנו בלי אזיקים, היו הרבה כלי תקשורת, המשטרה פחדה שהתקשורת תראה אותנו עם אזיקים".

ההפגנות בקרבת בית היועמ"ש בפ"ת. צילום: אבשלום ששוני
ההפגנות בקרבת בית היועמ"ש בפ"ת. צילום: אבשלום ששוני
"אז הרווחת מהמעצר", טען בפניו דרור רפאל שהוסיף: "המשטרה חושבת שעשיתם דבר לא נכון ולא חוקי. המשטרה טענה כי להפגנה שלכם נדרש רישיון". השיב לו יניב: "ברור שכשאתה עושה את הדברים הנכונים אתה גם מרוויח. אני קורא לכל הפוליטיקאים בישראל להתחיל לעשות את הדברים הנכונים, 'הציבור ימות עליכם', כשהם עושים דברים לא נכונים הם פועלים נגד האינטרס של הציבור. מותר להפגין במדינת ישראל. גם אם אחרים לא אוהבים את ההפגנה, אף אחד לא יכול לאסור מאיתנו את הזכות להפגין. בג"ץ יצטרך להכריע בנושא הזה, יכול להיות שהוא יכריע נגדנו ויכול להיות שהוא יכריע נגד המשטרה. מה שהוא יכריע אני אקבל. איזה אדם לא יקבל את ההכרעה של בג"ץ?".

עוד הוסיף: "במקום לשים מחסומים בכניסה לפתח תקווה ולבדוק תעודות זהות כאילו מדובר במחסום בשטחים, המשטרה הייתה צריכה לנהל את הדיון בבג"ץ. מנדלבליט יכול לומר שמפגינים נגדו ושופכים את דמו והוא יכל גם להתקשר למפכ"ל ולמנוע את המעצר".

 



"ההפגנות מסיימות את אווירת הטיוח" 



 
ספי עובדיה התייחס לדבריו: "המשטרה טוענת שהיא רצתה לשחרר אותך, אתה סירבת לחתום על הטפסים". ענה לו אלדד יניב: "אתה מאמין לחארטה הזאת? המשטרה רוצה לשחרר אזרח ואזרח יכול למנוע את שחרורו? נראה לך שאני עשיתי עבירה? אנחנו נלך לבית משפט השלום, לאחר מכן למחוזי ואז לעליון אם יש צורך, מה פתאום שאדם במדינת ישראל יחתום בתמורה לשחרור שלו?". 
על השאלה האם ההפגנות משפיעות על היועץ המשפטי לממשלה השיב: "אני חושב שההפגנות מסיימות את אווירת הטיוח. ככל שהנושא הזה על סדר היום אי אפשר לטייח. לפני כמה חודשים, כשהחלו ההפגנות והעתירות לבג"ץ, היועץ המשפטי הנוכחי טען כי אין פן פלילי בפרשת הצוללות והתעקש לומר שנתניהו לא חשוד. כל משפטן  מתחיל יודע כי ייתכן שלא יוגש כתב אישום נגד נתניהו אבל כדי שהוא יפריך את הטענה שהוא היה קשור לזה הוא יהיה חייב להיחקר באזהרה".
"אנחנו נמשיך להפגין", הכריז אלדד יניב, שהוסיף: "בג"ץ יחליט השבוע האם אפשר להמשיך להפגין בכיכר גורן או צריך להפגין במקום אחר כי הכיכר צרה מלהכיל את כמות האנשים, מה שהוא יחליט אנחנו נקבל וגם המשטרה תצטרך לקבל את זה. כשיש משהו לא בסדר פונים לבית המשפט, לא עוצרים אנשים בגלל פוסט בפייסבוק. ברור למשטרה שהיא ביצעה מעצר לא חוקי. היא הייתה צריכה לשלוח אותי הביתה ולא לנסות לנהל עימי סחר סוסים". 
עריכה: איתמר זיגלמן