"שיל"ת הייתה בריאה לחלוטין. אנחנו בהלם, לא מסוגלים לעכל את האסון", כך אמר היום (שלישי) קרוב משפחתה של שיל"ת רון בת ה-33, היולדת שהגיעה אתמול ללדת וזמן קצר לאחר מכן החלה לפרכס, איבדה את הכרתה ומתה, ככל הנראה לאחר שלקתה בתסחיף מי שפיר. רון הגיעה בשבוע ה-41 להריונה למרכז הרפואי בילינסון בפתח תקוה, כדי ללדת את ילדה השלישי וכל הניסיונות להציל את חייה כשלו. התינוק שלה הועבר לבית החולים שניידר כשהוא במצב קשה, כעת הוא מאושפז שם בפגייה.


לרון יש שני ילדים, בני חמש ושנתיים, והמשפחה הייתה בהליכי מעבר למגורים קבועים בפתח תקוה. "כל ההריון היה תקין, לא היו שום סימנים מקדימים. אין שום הסבר לאסון הזה", אמר קרוב משפחתה, שהעדיף להישאר בעילום שם. "כרגע אנחנו מתפללים לשלומו של התינוק", הוסיף.



רון הייתה אשתו של יצחק רון, חבר מועצת עיריית חולון לשעבר, וחבר במפלגתו של ראש העירייה מוטי ששון. בכירים בעירייה, כולל ששון עצמו, ליוו אתמול בצהריים את שיל"ת בדרכה האחרונה.



איציק רון, בעלה של שיל"ת סיפר: "אנו המומים ואבלים את לכתה של אשתי אהובתי בטרגדיה נוראית. שילת ז"ל היתה אשת חייל ואמא למופת ודוגמה, אישה שמחה ומאושרת. הותירה אותנו ללא מילים ועם שבר גדול. אני רוצה להדגיש כי אני מודה לשם על שזיכה אותי להכיר את שיל"ת וברצוני להדגיש כי אהבתנו לשם עומדת איתנה. שיל"ת הותירה במותה בת ובן ותינוק בן יומו שאני מבקש מעם ישראל להתפלל לשלומו ולרפואה שלמה".  


אצל כ-40% מהסובלות מהתסחיף - רקע אלרגי



בבית החולים הסבירו שמדובר ככל הנראה בתסחיף מי שפיר, סיבוך נדיר שמתרחש אחת ל-50 אלף לידות בממוצע. "הצוות הרפואי רץ איתה לחדר הניתוח על מנת להציל את האם והעובר. לאחר שכל הסימנים הצביעו על תסחיף מי שפיר, כל מאמצי הצוות הרפואי להצילה עלו בתוהו. התינוק ניצל והועבר לפגייה בשניידר והוא במצב קשה. בית החולים משתתף בצערה הקשה של המשפחה", מסרו בבית החולים. עוד הם מסרו כי המקרה דווח למשרד הבריאות וכי משפחתה של היולדת המנוחה הסכימה לתרומת הקרניות שלה.



יש לציין שתסחיף מי שפיר, מאחר שהוא נדיר ואינו ניתן לצפייה, גורם לתמותה של האם או של העובר בשיעור העולה על 80% ו-40% בהתאמה. הסיבוך מופיע ברוב המקרים בזמן לידה נרתיקית פעילה, אך תוארו מקרים שהסיבוך הופיע בעת ניתוח קיסרי ואף לאחר הלידה.



אין גורמי סיכון ייחודיים ידועים, אך אצל כ-40% מהנשים ההרות ניתן למצוא איזשהו רקע אלרגי. ברוב המקרים תסחיף מי שפיר מאובחן בעת פקיעת קרומים עצמונית, או יזומה, עם או ללא טיפול בחומרים מגבירי צירים.