חיפה כימיקלים הודיעה היום (שלישי) שוב לוועד העובדים כדין על כוונתה לסגור את המפעל הצפוני של החברה, ומכתבי הזמנה לשימוע לפני הפיטורים יישלחו בימים הקרוב. בחברה תקפו את ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שהגיב: "מצפה מהשר להגנת הסביבה ומרה"מ בנימין נתניהו לגנות בחריפות את המהלך הכוחני והמניפולטיבי הזה". 



מהנהלת החברה נמסר כי "בשלושת השבועות האחרונים נענתה החברה לבקשת וועדת הכספים והקפיאה את הליכי הסגירה. שרי המשפטים, הכלכלה והגנת הסביבה כנסו את כל הגורמים המוסמכים לדיון עם עירית חיפה על מנת להחליט על הפתרון הבטוח והישים ביותר ליבוא אמוניה לתעשיית הדשנים. על אף שמומחי המשרד להגנת הסביבה, כמו גם רשויות הביטחון, הכריעו כי הפתרון הבטוח ביותר הנו ייבוא באמצעות אוניה קטנה והזרמה ישירה למפעל הצפוני, ראש עיריית חיפה יונה יהב מתנגד לפתרון זה באופן מכוון, מתוך כוונה לחבל במאמצים לאפשר לחברה להמשיך לפעול, תוך שהוא מתעלם הן מהאינטרס הביטחוני של תושבי העיר, הן מגורלם של אלפי עובדים התלויים בחיפה כימיקלים והן מהעובדות, והכל לשם פופוליזם ורצון לשוב ולהיבחר לראשות העיר".



כמו כן, נאמר בהודעה כי "במקביל, לאור תמיכת הרשויות המקומיות בדרום, החברה עושה כל מאמץ להחזיר את המפעל במישור רותם לפעילות באמצעות איזוטנקים, שאושרו לשימוש על-ידי המשרד להגנת הסביבה רק למפעל הדרומי. מדובר בפתרון מורכב היות שאין די איזוטנקים זמינים בעולם ונהיה תלויים במילוי מחדש בקנה מידה גדול בטורקיה ובמצרים. ההערכה היא כי המפעל יוכל לחזור לפעילות חלקית רק לקראת ראשית דצמבר. החברה מקווה שממשלת ישראל תממש את החלטתה ותיישם את פתרון האוניות הקטנות".



יונה יהב. זועם על ראשי החברה. צילום: פלאש 90
יונה יהב. זועם על ראשי החברה. צילום: פלאש 90



בתוך כך, בוועד עובדי חיפה כימיקלים צפון טענו כי "שפת האיומים וההתנהלות הכוחנית של בעלי ומנהלי חיפה כימיקלים מוכרת לנו היטב מזה שנים, והודעתם היום על סגירת המפעל היא המשך של ההתנהגות הכוחנית והשימוש הנלוז בעובדים כדי להפעיל לחץ על הממשלה. לא יעלה על הדעת שבעלי המפעל שנמצאים בתוך תהליך שמובילה הממשלה ביחד עם כל הגורמים בניסיון למצוא פתרון, תנקוט בצעד שכזה במגמה להפעיל לחץ על הניסיון למצוא פתרון". 



באופן דומה, גם בעיריית חיפה לא קיבלו את ההחלטה בחיוך, כשאמרו כי "ראש עירית חיפה והנהלת העיר מחויבים לביטחון תושבי חיפה והמפרץ מחד, ולמאמץ למצוא פתרון להמשך עבודת המפעל ויש דרך לעשות זאת. כל ניסיון להפריד בין המפעל בדרום למפעל בצפון באמצעות יבוא איזוטנקים לנמל חיפה ושינועם דרומה במקום למפעל הצמוד בחיפה, ימצא אותנו מתנגדים בכל האמצעים העומדים לרשותנו, וכנראה יפגוש אותנו שוב במסדרונות בתי המשפט.


אנו מצפים מהשר להגנת הסביבה ומראש הממשלה לגנות בחריפות את המהלך הכוחני והמניפולטיבי הזה. טוב תעשה הממשלה אם תשקיע את המשאבים הכלכליים שיועדו למפעל בעובדים עצמם ישירות".



כזכור, לפני כשבוע וחצי נציגי משרדי הכלכלה, המשפטים והגנת הסביבה נפגשו עם הנהלת חיפה כימיקלים, בניסיון לגרום להנהלת החברה להסיר את איום הפיטורים מעל כ־300 עובדי המפעל בחיפה, שהוא סלע המחלוקת העיקרי, זאת לאחר שהוסר איום הפיטורים מכ-400 עובדי המפעל הדרומי במישור רותם. ואולם, היום מתברר, כאמור, שניסיונות הגישור לא צלחו.