שנה חלפה מאז תחושת הניצחון שאפפה את פעילי זכויות בעלי החיים במאבקם המתמשך נגד יבוא עגלים חיים מחו"ל לשחיטה בישראל במסעות באוניות שתנאי צער בעלי החיים בהן מפוקפקים. שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי), הכריז באוגוסט שעבר בראיון לחדשות ערוץ 2: "אנחנו יוזמים רפורמה של הארכת חיי המדף למוצרי בשר מצונן ביבוא שעבר שחיטה בחו"ל מ־45 יום ל־90 יום, שגם תוריד בצורה ניכרת את יבוא הבשר החי ותביא לירידה במחירי הבשר למאכל לצרכנים".



אבל שנה בדיוק חלפה מאז, והדוחות של משרד החקלאות מגלים תמונה אחרת לחלוטין. במחצית הראשונה של שנת 2017 יובאו לישראל 268,172 עגלים וטלאים ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה ואירופה, לצורך פיטום ושחיטה בישראל. מדובר בעליה של יותר מ־20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שבה יובאו לישראל 223,102 בעלי חיים במשלוחים.



חודש ימים לפני הכרזתו, הבטיח השר אריאל במליאת הכנסת להגביל את המשלוחים החיים כבר מ־2017 ואף ביקש מח"כ תמר זנדברג (מרצ) להסיר הצעת חוק שגיבשה בנושא תחת הסכמות עם משרדו, זאת בעקבות תחקיר מטלטל ב"ידיעות אחרונות" על תנאי ההובלה של בעלי החיים. "הנושא כאוב ואנחנו מחויבים לצער בעלי חיים כעניין אנושי, הומני ויהודי" אמר שר החקלאות.



במהלך חודש יולי האחרון נרשמה במפתיע ירידה חדה במספר בעלי החיים המיובאים חיים לשחיטה למאכל, ירידה שאינה מוסברת באותה רפורמה שמעולם לא יצאה במלואה אל הפועל. פורום יבואני המקנה מיהר לקפוץ על הנתון החד־פעמי כמוצא שלל רב והעביר דוח עם נתונים מורכבים על אותה התקופה, ולפיו במחצית הראשונה של 2017 נרשמה דווקא ירידה של 14% במספר העגלים המיובאים לשחיטה ושל 16% במספר הכבשים. עם זאת, עיון מדוקדק בנתונים הראה כי יולי לבדו, שנוסף לדוח החצי שנתי, הוריד בחדות את הממוצע החצי שנתי ואינו מראה עדיין על מגמה.



בפורום יבואני המקנה טוענים: "קיימת חשיבות רבה ליבוא בקר וצאן לישראל, כי הגידול המקומי אינו יכול לספק בשר טרי לכלל האוכלוסייה. בעלי החיים מועברים לישראל על פי התקן האוסטרלי המחמיר הדואג לרווחתם תחת פיקוח השירותים הווטרינריים".



בעמותת אנונימוס לזכויות בעלי החיים אומרים: "יש לקוות שלא מדובר בחריג בלבד אלא בתחילתה של מדיניות השומעת את קולו של הציבור הישראלי שרוצה לראות את הפסקתם המוחלטת של המשלוחים החיים. בחודש שעבר נרשם גם ניצחון ביניים כשבית המשפט העליון נתן צו על תנאי בעתירתנו להפסקת המשלוחים החיים. יותר ויותר ישראלים בוחרים להוציא את הבשר מהצלחת כדי לא לתת יד להתעללות בבעלי חיים, אבל גם אוכלי בשר מתנגדים לשליחתם של בעלי חיים במסעות ארוכים ומייסרים כשהם חולים ופצועים, רק כדי לפטם ולשחוט אותם בישראל".