"העובדה שבמצגת שהראה משרד החינוך בדיון היו שישה נושאים ואף אחד מהם לא היה החינוך המיוחד זה אומר הכל. אף אחד לא שם קצוץ על החינוך המיוחד ומה שקורה בתוכו זו קטסטרופה", ככה סיפרה ל"מעריב-אונליין", טליה בושרי מראש העין, אם לילד בן 6.5 בחינוך המיוחד שאמור לעלות בשבוע הבא לכיתה א', אך עדיין אין לו שיבוץ והבוקר (רביעי) הוצאה מדיון בוועדת החינוך בכנסת, לאחר שהתרעמה על הבעיות בנושא.



מהומה בוועדת החינוך של הכנסת

מדובר בדיון שנערך בוועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא היערכות לשנת הלימודים תשע"ח, בהשתתפות שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. במהלכו הורים נוספים לתלמידי החינוך המיוחד מחו על כך ששנת הלימודים מתחילה עוד קצת יותר משבוע ועדיין לא נמצאה מסגרת מתאימה לילדיהם.



סוער בדיון בוועדת החינוך
סוער בדיון בוועדת החינוך



"זה הזוי, איך משרד החינוך לא ערוך?"


"יש אינספור בעיות והם פשוט לא ערוכים. זה הזוי, איך אתם לא ערוכים? הילדים האלה לא נופלים מהשמיים, אתם יודעים על הילדים האלה, זה לא שפתאום צץ לך ילד", מוסיפה בושרי שלבנה הוצע ללמוד בבית ספר ברעננה, המרוחק כשעה נסיעה לכל כיוון בשל איסוף של ילדים נוספים ועומסי התנועה. "זה לא נורמלי כי אני רוצה שהחברים של הילד שלי יהיו מראש העין, שיהיה לו זמן לחוגים. כרגע אין לו שיבוץ חד משמעי, זה כמו בשוק, סוחרים בשוק. אין לנו מה לעשות, נשב בבית אם לא יוצע לו בית ספר בתוך העיר או משהו ממש קרוב". בושרי מדגישה כי היא יודעת שבמשרד החינוך מטפלים בחוסר השיבוץ של בנה, אך היא מבהירה: "זה לא אמור להתנהל ככה מלכתחילה, אין לנו חיים, הורים בחינוך הרגיל לא עוברים את זה. הם מקבלים מכתב הביתה 'ברוך הבא לכיתה א'', מזמנים אותם לבוא לראות את הכיתה, מקבלים רשימה של מה לקנות, אנחנו לא שם. אפילו תיק לבית הספר לא קנינו, לא מחברות, לא ציוד, כלום".



כזכור, בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא בעיות השיבוצים בחינוך המיוחד, כפי שקורה מידי שנה בחודש אוגוסט ובו התברר, לפי נתוני משרד החינוך כי 167 פניות של תלמידים בחינוך המיוחד עדיין לא נפתרו, מתוכן ל-78 תלמידים יש עדיין בעיות שיבוצים, 73 בעיות עם הסייעות, 25 בוועדות ערר ו-6 בהנגשות, נתונים הגבוהים פי שניים מהשנה שעברה. בעקבות הדיון טופלו רבים מהמקרים, אך כאמור, עדיין נותרו מקרים ללא מענה.



"129 ילדים לא יודעים אם יפתחו את שנת הלימודים"


ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמרה היום במהלך הדיון כי "129 ילדים לא יודעים אם יפתחו את שנת הלימודים ואיך. החינוך המיוחד עולה מדי שנה. כל שנה לא יודעים מה יהיה וזה רק הולך ומתעצם. חייבים לשנות את התהליך. קיימתי דיון לפני שנה בוועדה לביקורת המדינה ועוד דיונים במהלך השנה כדי למנוע את המצב הנוכחי. לא יכול להיות שיש ילדים בבית ספר בבית שמש שמתניידים בכיסאות גלגלים ונדרשים לעלות 39 מדרגות כי אין מעלית כבר שנים בבית ספר. זה שיתוף של משרד החינוך ורשויות מקומיות ויש רשויות שאין להם את התקציב לתת כדי שדברים שיתנו". עוד אמרה ח"כ אלהרר כי "המצב כרגע לא מאפשר שילוב אמיתי בחינוך הרגיל ואנחנו נאלץ לדאוג ליותר מסגרות של חינוך מיוחד. אי אפשר לשים ילד עם אוטיזם בבית ספר שלא מתאים לו. אי אפשר לתת לילד לנסוע שעה בכל כיוון לבית ספר בזמן שהוא עלול לפגוע בעצמו בנהג ובסביבתו".



"כל שנה לא יודעים מה יהיה וזה רק הולך ומתעצם". ח"כ אלהרר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"כל שנה לא יודעים מה יהיה וזה רק הולך ומתעצם". ח"כ אלהרר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



אריאל לוי, מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך אמר כי המשרד מודע לבעיות והדגיש כי "129 תלמידים כרגע בתהליכי שיבוץ. לא לכולם יש מענה מהיום להיום בגלל שהתקציב עבור השעות הגיע באיחור. יש 53 תלמידים שלא מרוצים מהשיבוץ שלהם. אני מבטיח שלמרות העיכוב, כל השיבוצים יבוצעו".



יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי אמר כי בכנס החורף של הכנסת יעמוד נושא התלמידים עם המוגבלויות בראש סדר העדיפויות של ועדת החינוך וכי עד לתחילת שנת הלימודים תעקוב הוועדה אחר השיבוץ של התלמידים במוסדות חינוך. בנוסף אמר כי יפעל שהורי התלמידים עם הצרכים המיוחדים יקבלו עד תחילת חודש יולי בכל שנה הודעת שיבוץ לשנת הלימודים העוקבת.