החברה לפיתוח הרי יהודה, בשיתוף המועצה האזורית גוש עציון, מקדמת בימים אלו שלושה יישובים חדשים בגוש עציון, כך נודע ל"מעריב־השבוע". "הקמת היישובים החדשים, שעליה אנו עובדים כיום יחד עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, תפתור את משבר הדיור בירושלים וסביבתה", מבטיח משה מושקוביץ, יו"ר החברה לפיתוח הרי יהודה ומי שהקים את היישובים אפרת ואלון שבות.



הישובים המדוברים הם שכונה של אלון שבות בשטח החטיבה המרחבית, שכונה נוספת של אותו יישוב באזור משואות יצחק הישנה שננטשה במלחמת השחרור, וגבעות, שבה עתידה לקום עיר.



הקרקעות שעליהן אמורים לקום היישובים נמצאות בסטטוסים שונים. שטח החטיבה נמצא בידי צה"ל, ועוד בזמנו של שר הביטחון הקודם משה (בוגי) יעלון הוסכם עימו על "פינוי־בינוי". השטח יכול להכיל 500־1,000 יחידות דיור. צה"ל מבקש עבור הפינוי 80 מיליון שקל ומתקיים משא ומתן בין הצדדים. החברה לפיתוח הסכימה עקרונית למימון הפרויקט ולדאוג לצד הלוגיסטי של מימושו.



הקרקע של משואות יצחק נמצאת בבעלות יהודית עוד מלפני הקמת מדינת ישראל. על שטח זה הוקם משואות יצחק, שב־1948 תושביו נפלו בשבי הירדני. במפות הירדניות נכתב על שטח זה "שטח אויב" משום שנרכש על ידי יהודים באמצעות הקרן הקיימת. הכיתוב נשאר עד היום. משום שהשטח קשה לבנייה הוא לא נוצל עד עתה, אך מפאת מצוקת השטחים באזור חוזרים המתיישבים לתכנן שכונה במקום, בגודל של כ־500 יחידות דיור.



התוכנית המשמעותית ביותר היא התוכנית לבניית העיר גבעות. עיר זו נמצאת בתכנון שנים רבות, ורק לאחרונה הסתיים מאבק משפטי ארוך מול פלסטיני שדרש בעלות על חלק מהשטח. בית המשפט קבע כי על רוב השטח אין תביעת בעלות וכי אין מניעה להקים במקום את העיר המתוכננת. משרד השיכון תכנן במקום עיר של כ־10,000 תושבים. כל התוכניות מאושרות ומבוצעות בתיאום מלא עם המועצה האזורית גוש עציון.



"בנייה ביישובים אלו היא בשורה גדולה לגוש עציון ובשורה גדולה לירושלים", אמר מושקוביץ ל"מעריב־השבוע". "התוכניות המוצעות הן כולן בשטח שמערבית לכביש 60, על אדמות שאין עליהן ערעור מבחינת הבעלות, וכולן באות לחזק את גוש עציון ולמעשה לצרף אותו אל תחומי מדינת ישראל. כל שלוש ההצעות הן במסגרת השטח שמבחינה מדינית הוא בגוש עציון המערבי, שאין ספק שבכל תוכנית מדינית יישאר בידי ישראל ויצורף בבוא העת אל היישובים שבתחום הקו הירוק".



בעוד כשלושה שבועות נקבע סיור באזור בהשתתפות נציגי משרד הביטחון, המועצה האזורית, הקיבוץ הדתי והחטיבה להתיישבות, במטרה לקדם את הפרויקטים.