"עינוי דין זה לא נאור", כך קראו אמש עשרות מפגינים משכונות דרום תל אביב ומתנועות ימין, כשהם מפגינים מתחת לביתה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בשכונת רחביה בירושלים, במחאה על מה שהגדירו כסחבת בטיפול במסתננים שגרים באזור התחנה המרכזית בת"א. מפגינים רבים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "העם דורש סוף לסחבת", ו"ברחביה לא סופרים את זעקות הנדכאים".


הפגנה מול ביתה של מרים נאור
דורית מולד אור, תושבת דרום העיר, שנכחה בהפגנה, סיפרה למעריב: "אין לי שום דבר כמובן נגד התושבים השחורים, יש לי משהו נגד ההזנחה של התושבים המבוגרים, צעירות לא יכולות ללכת בלי שיתחילו איתן אין לי שום דבר נגדם, גרים בבניין שלי, אני מכירה את הילדים שלהם, תמיד אומרת להם שלום ואיזה חמודים והם. זאת לא מדינת כל אזרחיה, זאת מדינה של יהודים".

"עתירות המסתננים - תעשייה של כסף"

מפגין נוסף, כליפא אוחיון סיפר: "אני גר בדרום תל אביב יותר מ-35 שנה, היום מתנהל במדינה מחדל שעוד לא היה, הפכנו את המדינה למדינה של פראיירים- כל אחד קונה כרטיס טיסה לשבועיים ונשאר פה עם חברים שלו. הפכנו למדינה שמתנהלת כמו בית זונות, סליחה על הביטוי. אי גר בבניין שכולו פיליפינים. אין ביקורת, אין מעקב. הייתי בצבא במלחמת התשה אחרי שעליתי ממרוקו, וכואב לי לראות מה קרה, שחיילים נפלו על זה. עוד 10-5 שנים יהיה פה דאעש מספר 2". אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות ב"אם תרצו" גינה את האיגודים שעתרו בעבר נגד גירושם של הפליטים, בהם האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד, מוקד לסיוע לפליטים והקליניקה לסיוע באוניברסיטת תל אביב , שמות שגררו קריאות בוז קולניות מצד המפגינים. לדבריו, "העתירות האלה הן תעשייה של כסף".

השר אופיר אקוניס הביע את תמיכתו בהפגנה והוסיף כי ״המחסום האחרון בפני העברת מסתננים בלתי חוקיים מישראל למדינות אחרות, הוא העיכוב הנמשך כבר חודשים, בהכרעת השופטים בעניין זה. זכותם של תושבי דרום תל אביב ואחרים להפגין גם מול ביתה של הנשיאה נאור: אני וחבריי צריכים להיות מבוקרים - וכך גם שופטי העליון״.

ההפגנה מול בית השופטת נאור התקיימה במקביל להפגנה הנערכת בסמוך לבית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה, בה משתתפים מאות אנשים, אשר קוראים המפגינים להאיץ את הטיפול בחקירות בנוגע לענייניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעקבות הסיכום מול בג"ץ, אשר אישר לקיים הפגנה של 500 איש בכיכר גורן ולאחר שהמתחם אותו הכינה המשטרה למפגינים התמלא, החלו המפגינים להקים הפגנות נוספות בקרבת מקום.

כזכור, זאת לא ההפגנה הראשונה שערכו פעילי השכונות נגד המסתננים, אם כי עד כה ההפגנות נערכו בתל אביב עצמה. אחת ממנהיגות המחאה, מאי גולן, תיארה בעבר את המציאות בתל אביב, ואמרה כי "ישנם תושבים שבשבע השנים האחרונות נותרו מצולקים עם טראומות נפשיות עקב המצב בדרום העיר. לא בגלל מקרה יחיד של הטרדה אלא בגלל חיי המגננה בהם חיים תושבי דרום העיר. אדם המתגורר בדרום העיר מפחד מפלישה של אריתריאים לתוך מרחב החיים שלו. מדי יום מתרחשות תקיפות שעליהן לא שומעים בתקשורת. שום דבר לא השתנה, עובדים על הציבור בעיניים".


יושב ראש אגף מדיניות ב"אם תרצו", אלון שוורצר בהפגנה מול בין השופטת נאור, צילום: צילום: מתי עמר/TPS
יושב ראש אגף מדיניות ב"אם תרצו", אלון שוורצר בהפגנה מול בין השופטת נאור, צילום: צילום: מתי עמר/TPS